دوچرخه سواری

دوچرخه سواری _دشمن آلودگی هوا و ترافیک

دوچرخه سواری رشته ای است که تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک خیابان ها دارد.

دوچرخه سواری همگانی یکی از مفیدترین و بهترین عوامل کنترل ترافیک، کاهش آلودگی هوا، حفظ سلامتی جسمی و روحی افراد است که چند سالی است در بین مردم و خانواده ها رواج پیدا کرده است. اما همانند سایر پدیده های نوظهور، این رشته‌ی ورزشی نیز بی نصیب از مشکلات فرهنگی و ساختاری و زیربنایی نیست و نیازمند همکاری سازمان‌های مختلف است.

در همین راستا و برای بررسی ابعاد مختلف این رشته‌ی ورزشی به سراغ رئیس هیأت دوچرخه سواری استان رفتیم تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم.

رسول هاشم‌کندی در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار می‌کند: بخشی از فعالیت‌های هیأت دوچرخه‌سواری استان مرتبط با ورزش همگانی است و تلاش ما بیشتر در بخش فرهنگ‌سازی این موضوع است.

وی ادامه داد: شاید عمده‌ترین مشکل دوچرخه‌سواران در سطح شهر عدم وجود لاین های مخصوص دوچرخه‌سواری باشد که خارج از اختیارات و توان هیأت دوچرخه‌سواری بوده و بخشی از رسالت شهرداری تبریز است درحالی‌که اعضای شورای شهر صحبت‌هایی در خصوص اعطای بخشی از حقوق خود به باشگاه تراکتورسازی می‌کنند.

وی می افزاید: یکی از رسالت‌های اصلی شورای شهر و شهرداری ترویج استفاده از دوچرخه‌سواری است که این موضوع با کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و همچنین افزایش سلامت شهروندان رابطه مستقیمی دارد و لذا بخش عمده‌ای از این موضوع مربوط به شهرداری و شورای شهر است که باید بیشتر از این‌ها در  این زمینه فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه‌سواری، فرهنگ برخورد با دوچرخه‌سواران نیز مطرح است، ادامه ‌می‌دهد: رانندگان نیز باید به این موضوع توجه کنند و قانوناً رانندگان باید با دوچرخه سواران فاصله ۱/۵ متری داشته باشند چرا که رانندگی در کمتر از این فاصله برای دوچرخه‌سواران بسیار آسیب‌زا و خطرآفرین است .

رئیس هیأت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی اضافه می‌کند: در اکثر کشورهای دنیا تورهای دوچرخه‌سواری با حمایت و توسط شهرداری ها برگزار می‌شود و شهرداری‌ها از طریق برگزاری این مسابقات در ترویج این ورزش همگانی نقش مهمی ایفا می‌کنند و در بحث گردشگری و سایر مسائل مرتبط با شهر از جمله معرفی شهر موفقیت های زیادی کسب می‌کنند. چرا که ورزش دوچرخه‌سواری رشته‌ای است که در بستر جامعه برگزار می‌شود،در حالی‌که در سایر ورزش‌ها از جمله فوتبال وقتی‌که میزبان مسابقات فوتبال می شود ورزشکاران از هتل به استادیوم و از استادیوم به هتل انتقال داده می‌شوند اما در دوچرخه‌سواری این طور نیست و در سطح شهر برگزار می شود و جاده و شهر و خیابان و هتل ها معرفی می شوند و بحث گردشگری شهر نیز مطرح می شود.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر و شهرداری موضوع را آسیب‌شناسی نمی‌کنند، می‌گوید: حتی از ما به‌ عنوان متولی دوچرخه‌سواری استان دعوت نمی‌کنند تا به آسیب شناسی مشکلات این رشته بپردازیم، خودشان طرح موضوع و برنامه ریزی می‌کنند و تاکنون هیچ مکاتبه‌ای بین ما و شورای شهر انجام نشده و ما همیشه پیگیر کارها بوده‌ایم اما هیچ‌گاه جوابی نگرفته‌ایم.

وی در خصوص مزاحمت‌هایی که از طرف برخی رانندگان و شهروندان برای دوچرخه‌سواران ایجاد می‌شود، خاطرنشان می‌کند: این یک بحث کلان بوده و تنها مربوط به اداره ورزش و جوانان و هیأت دوچرخه‌سواری نیست و سایر نهادها و ارگان‌ها نیز مسئولیت دارند مثلاً صداوسیما باید فرهنگ‌سازی کند و برای حل این مشکل، همه‌ی مجموعه‌ها باید دست در دست هم دهند.

به سراغ دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز می‌رویم. عضو ورزشی شورای شهر که همواره از پیشگامان استفاده از دوچرخه بجای وسیله نقلیه بوده و صحبت های جالبی در این خصوص دارد که در ادامه به گفت‌گو با وی می پردازیم.

سعید نیکوخصلت در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بحث ترویج استفاده از دوچرخه سواری اظهار می‌کند: دوچرخه‌سواری برای مدیریت شهری یک رویکرد بسیار مدرن و توسعه‌یافته است؛ مخصوصاً در این وضعیت کرونایی که در حال حاضر در کشورهای اروپایی استفاده از دوچرخه بسیار زیاد شده و تمهیداتی را برای دوچرخه‌سواران در نظر می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: ترافیک روان، کاهش آلودگی هوا، سالم ماندن آسفالت، کاهش مصرف بنزین، کاهش استهلاک خودرو، سلامت جسمانی و شادابی افراد و عدم استفاده از دارو و کاهش هزینه های درمانی، اثرات مثبت استفاده از دوچرخه است و همچنین دوچرخه سواری در این ایام کرونایی که استفاده از اتوبوس، مترو و تاکسی کاهش‌یافته است، استفاده از دوچرخه می‌تواند در بهترین وجه ممکن اثرات خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها و سیاست‌گذاری‌های مهمی که در سال آخر شورا باید خودش را نشان دهد؛ عبارت است از افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری نسبت به گذشته، عنوان می‌کند: بعضی از طرح‌های ما در این خصوص در آستانه اجرایی شدن هستند و تمام نقشه‌ها و مصوبات و مجوزهای لازم آماده هستند و امیدواریم چندین کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری را در ماه های آتی در نقاط مختلف شهر شاهد باشیم و شاید بیشتر از این مقدار هم باشد.

دبیر شورای شهر تبریز تاکید می‌کند: علی‌رغم این‌که از سرعت روند کار رضایت زیادی نداریم و باید بیشتر از این باشد، در همین راستا به شهرداری گفته‌ایم تا طرح مطالعات جامع در خصوص دوچرخه‌سواری را به ما ارائه دهند و هم‌ّوغمّ ما بر این است که پیاده‌راه ها را نیز در کنار پیست دوچرخه‌سواری زیاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه هرچقدر تعداد مسیرهای عاری از اتومبیل در شهرها بیشتر باشد، امتیاز شهرها بیشتر می‌شود، می‌گوید: این‌که ما مردم را به استفاده از دوچرخه دعوت کنیم، کار بسیار خوبی است، اما مهم‌تر از این موضوع فراهم کردن
ایمنی مسیرهاست، به همین علت ما به شدت در پی این امر هستیم که مسیرهای امن دوچرخه‌سواری در شهر زیاد شود و تاکنون سه منطقه از مناطق ده‌گانه شهرداری تبریز به صورت بالفعل اقدام کرده‌اند و به صورت بالقوه نیز در منطقه تاریخی تبریز قصد داریم تعداد مسیرها را زیاد کنیم؛ مضاف بر این‌که در منطقه یک نیز در خصوص افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری مطالعاتی شروع شده است.

وی ادامه می‌دهد: سه منطقه دو، سه و شش مناطقی هستند که بطور بالفعل در حال عملیاتی کردن فرآیندها هستند و ما می‌توانیم در آینده اقدامات آن‌ها را ببینیم و تعدادی مسیر نیز هرچند ایده آل گرایانه هستند، توسط استانداری و مدیران ارشد شهری تدارک دیده شده است و آن طرح عبارت است از این‌که شرق و غرب تبریز را از طریق چای کنار به هم وصل کنند.

نیکوخصلت ضمن تاکید بر اینکه در خصوص مشکلات فرهنگی این بحث فعلاً رانندگان دوچرخه را به‌عنوان وسیله نقلیه به رسمیت نمی‌شناسند، اظهار می‌کند: به همین علت تاکنون ندیده‌ایم که حریم دوچرخه‌سواران حفظ شود و گاهاً از سوی تعدادی انگشت‌شمار نیز دیده شده است که حرمت دوچرخه‌سواران نگه داشته نمی‌شود که ما احساس می‌کنیم زمان همه‌ی مشکلات را حل خواهد کرد.

وی در رابطه با دیگر اقدامات شورای شهر در بحث فرهنگ سازی خاطرنشان می‌کند: ما به مدیران پیشنهاد داده‌ایم که گاهاً از دوچرخه استفاده کنند و در مواقعی که نیاز به دادن جایزه به افراد است، از دوچرخه به‌عنوان جایزه استفاده کنند و خوشبختانه NGO های دوچرخه سواری تبریز در این موضوع بسیار خوب فعالیت کرده‌اند و ما باید مردم را از اعتیاد به خودرو دور کرده و به سمت شهر هوشمند سوق دهیم و انجام کارها را به صورت غیر فیزیکی ترویج دهیم که البته مقداری از این کارها در ایام کرونایی انجام شده است و البته ‌استفاده از دوچرخه به جای خودرو، بحثی است که اندک‌اندک اتفاق خواهد افتاد .

وی با تاکید بر اینکه اگر شهرداری می‌خواهد تغییری در رفتار مردم ببیند، باید ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کند، اظهار می‌کند: ما نیز باید ارزیابی کنیم که در این دوره از شورا چه مقدار در این موضوع موفق شده‌ایم به نظر من در این دوره از شورا یکسری عوامل وجود دارد که ما می‌توانیم بگوییم در بحث دوچرخه موفق بوده‌ایم یک عامل بحث زمان است و هر چه قدر زمان رو به جلو حرکت می کند، سطح آگاهی مردم نیز بیشتر می‌شود و طبق آمار ما می‌بینیم که استفاده از دوچرخه بسیار زیاد شده است به طوری که چند سال قبل آمار استفاده از دوچرخه اسفناک بود اما در حال حاضر میزان استفاده مردم از دوچرخه تا حدی بالا رفته است و شورا نیز تا حد توان در جایگاه خود حمایت‌های لازم را از این موضوع انجام داده است.

دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز یادآور می‌شود: هیأت دوچرخه‌سواری نیز دارای برند و تعداد زیادی ملی‌پوش، قهرمان آسیا و صاحبان مدال در بازی‌های آسیایی است که این موضوع باید با بحث فرهنگ سازی لینک شود یعنی ورزش‌کاری که قهرمان آسیا است می‌تواند طلایه‌دار ترویج دوچرخه‌سواری در بین دو الی سه هزار نفر در شهر شده تا سبک زندگانی آن‌ها عوض شود و ما نیز باید توجه داشته باشیم که چطور می‌توانیم از این سرمایه‌هایمان استفاده کرده و برای آن‌ها ظرفیت ایجاد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: به هرحال دوچرخه سواری مسیر خودش را طی می کند و به قول معروف «دیر یا زود دارد؛ سوخت‌وسوز ندارد» و ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا این موضوع تسریع یابد و در این فرایند به‌عنوان کاتالیزور عمل کنیم و از شما نیز ممنون هستم که به این موضوع ورود پیدا کرده‌اید و دغدغه‌ای بسیار خوب و ارزشمندی است و ما امیدواریم که بتوانیم با افتتاح طرح‌هایی در آینده در این مسیر قدم برداریم.

وی تاکید می‌کند: درحال حاضر اقتصاد ورزش فوتبال بیمار است برای این‌که فلسفه ای ندارد و علت این موضوع این است که اصلاً وزارت ورزش فلسفه ی خاصی ندارد و به تبع آن آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌های ما نیز فلسفه و کارایی لازم را ندارند و به نوعی بیمار هستند و این دغدغه ورزشکاران و قهرمانان ما به حق است، چون که ما با کمترین هزینه می توانیم این افراد را در مسئولیت های اجتماعی تعریف کنیم. مثلاً بخش صنعت استان که می‌تواند در ورزش دوچرخه‌سواری، بسکتبال، والیبال و… سرمایه‌گذاری کند، از آنجایی که قانون اسپانسری و بحث پخش تلویزیونی و مسائل مالیاتی شان نیز مشخص نیست، سرمایه گذاران نیز قید سرمایه گذاری در این رشته های ورزشی را می‌زنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه علی‌رغم صنعتی بودن تبریز، تعداد ورزش هایی که مورد حمایت صنایع قرار می‌گیرد بسیار کم است، می‌گوید:  ما در شورای شهر جلساتی را برگزار کرده‌ایم که صنایع استان از قهرمانان و ورزشکاران بومی حمایت کنند چرا که این قهرمانان و ورزشکاران ستاره‌های شهر هستند و باید از آن‌ها حمایت شود و از طرفی با پول شهرداری تبریز نمی‌شود به بازیکنان غیر بومی  پول داد و من یک خبر خوش از طرف اعضای شورای شهر تبریز بدهم که ما درحال تدوین شیوه‌نامه‌ای هستیم تا از طریق این شیوه‌نامه از قهرمانان بومی شهرمان حمایت کنیم و این شیوه‌نامه برای سال‌ها در تبریز اجرایی خواهد شد تا از مدال‌آوران شهر حمایت شود و اعضای شورای شهر درحال بررسی و چکش کاری نهایی هستند و اگر این اتفاق بیفتد خبر خوبی خواهد بود.

نیکوخصلت در پایان صحبت‌های خود ضمن تاکید بر اینکه با سیستم و سیاست‌گذاری‌های درست می توان از قهرمانان و مدال آوران حمایت کرد، می گوید: ما در بحث فلسفه ورزش مشکل داریم و نگاه ما به سیاست های کلان ورزشی نیاز به بازنگری دارد و اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم موفقیت‌های زیادی به دست آوریم، به هر حال تیم تراکتور مطالبه قشر خاصی از مردم است و طبیعی است که ما وقتی از تراکتور خبر خوشی می‌شنویم خوشحال می‌شویم و این آرزو را داریم که یک سیستم قدرتمند اقتصاد در فوتبال کشور به وجود بیاید تا برای شهر و کشورمان آورده داشته باشد.

منبغ:ایسنا

مرتبط:

سایکل توریسم به مناسبت روز جهانی دوچرخه!

دوچرخه سواری، پیاده روی و طبیعت گردی در دو جزیره بکر ژاپن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *