مرسین

مرسین دری به ایران پیش از پادشاهی‌های بزرگ

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین گفت: یافته‌های گورستان مرسین نقش مهم و موثری در کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی ساکنان فلات ایران پیش از برآمدن شاهنشاهی‌های بزرگ ماد و هخامنشی دارد.

مهرداد ملک زاده ۲۸ مهرماه در بازدید مدیرکل میراث فرهنگی از گورستان باستانی مرسین با اعلام این خبر افزود: «در کاوش‌های اخیر نمونه‌های ارزشمندی از سفالینه‌های معروف به “سفال نخودی غربی جدید” که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد است کشف شده است.

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک ۳۵ گور حفاری شده است، گفت: این گورستان یافته‌های ارزشمندی داشته که تعدادی از آثار در موزه سمنان به نمایش درآمده است.

وی با اشاره به قدمت و دیرینگی این گورستان باستانی اضافه کرد: این گورستان متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳ است .

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان مرسین با بیان اینکه کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان ۱۳۹۳ آغاز شده است افزود: بررسی باستان‌شناختی، شناسایی و مستندنگاری آثار تاریخی – فرهنگی محدوده سد فینسک و به دست آوردن اطلاعات از محوطه‌ها پیش از به زیر آب رفتن آن‌ها در فصل قبلی کاوش مورد توجه قرار گرفت و با توجه به اینکه پس از آبگیری مخزن سد، گورستان غرق می‌شود، کار نهایی کاوش و تخلیه آثار از گورها از هفته آینده آغاز می‌شود.

ملک‌زاده با بیان اینکه احتمال می‌رود بیش از دو هزار گور در منطقه باشد، تصریح کرد: گورهای کاوش شده در فصل‌های قبلی کاوش، بیانگر فرهنگ عصر آهن پایانی و اوایل دوره هخامنشی است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان  نیز در بازدید از عملیات کاوش در گورستان باستانی مرسین با تقدیر از هیات باستان‌شناسی این گورستان گفت: میراث فرهنگی استان همه تلاش خود را برای تسریع در عملیات کاوش به کار گرفته است.

مهدی جمال در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این کاوش با دستور دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی انجام و میراث فرهنگی استان نیز همه ظرفیت‌های خود را برای اجرای بهتر عملیات کاوش بکار گرفته است.

وی خواستار همکاری و یاری بیشتر آب منطقه‌ای استان شد و تصریح کرد: انتظار می‌رود که آب منطقه‌ای نیز همکاری بیشتری با میراث فرهنگی استان و هیات باستان‌شناسی گورستان داشته باشد تا این کاوش زودتر به نتیجه برسد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان با اشاره به روند مطلوب عملیات نجات‌بخشی این گورستان باستانی گفت: با اجرایی شدن عملیات کاوش زمینه برای اجرایی شدن سد فینسک که از مطالبات جدی مردم و مسوولان است بیش از پیش فراهم خواهد شد.

گورستان مرسین که در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر قراردارد متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳ و دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی است و از همین رو پیش از اجرایی شدن سد فینسک، تخلیه آثار موجود در این گورستان ضروری بود.

مرسین

منبع:ایسنا

مرتبط:

کشف سفالینه‌هایی از عصر آهن در مرسین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *