زنگمار ماکو

زنگ خطر برای زنگمار ماکو به صدا درآمد!

نبود تصفیه خانه فاضلاب شهری در ماکو مهم‌ترین مشکلات و تهدیدات زیست‌محیطی و آلودگی رودخانه زنگمار را به وجود آورده است. حرکت لاک پشتی فرایند تکمیل پروژه ، شهروندان و محیط‌زیست را در معرض آلودگی و بیماری‌های گوناگون قرار داده است.

از طرفی چون بستر سنگی ماکو امکان احداث چاه جذبی برای فاضلاب اماکن مسکونی و سایر اماکن تجاری واداری را بسیار سخت کرده است لذا این شرایط سبب هدایت بخشی از فاضلاب منازل مسکونی واداری و تجاری به رودخانه تاریخی زنگمار که از داخل شهر عبور می‌کند شده است و این جاذبه بی‌نظیر طبیعی و ازجمله پتانسیل‌های گردشگری منطقه را به زباله‌دانی از فاضلاب شهری تبدیل کرده است و منجر به آلودگی‌های زیست‌محیطی مخرب و مخاطرات سلامت و بهداشت شهروندان شده است.

ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ماکو هنوز اندر خم یک کوچه

حسین نژاد از کشاورزان ماکو گفت: محصولات کشاورزی پایین‌دست ماکو و نهایتاً آبزیان ارس که مورد مصرف ما مردم قرار می‌گیرد از آبی تغذیه می‌کنند که رودخانه زنگبار به آن‌ها هدیه می‌کند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰ مجرای فاضلاب، تمام فاضلاب شهر ماکو را روانه رودخانه زنگبار می‌کنند و این آب در مسیر خود زمین‌های کشاورزی روستاهای پایین‌دست را سیراب کرده و محصولات آن را در چرخه‌ای مصرف می‌کنیم.

زنگبار شریان حیاتی منطقه است

محمدعلی زاده از شهروندان اهل ماکو نیز در توصیف این رودخانه به خبرنگار ایسنا گفت: زنگبار شریان حیاتی منطقه است، هزاران سال است بی‌ادعا زندگی و طراوت  بخشیده است، این نعمت خدادادی را برای نسل‌های بعد هم پاکیزه نگه‌داریم.

رها شدن فاضلاب شهری به زنگمار معضلی بسیار دردناک است

همتی یکی دیگر از اهالی شهرستان به ایسنا گفت: ماکو تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ندارد و رها شدن فاضلاب شهری به زنگمار معضلی بسیار دردناک است و اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر ماکو باید با اولویت‌ترین طرح شهرستان باشد.

مسئله فاضلاب شهری ماکو در آستانه ورود به یک بحران زیست‌محیطی است

علی محمدی ایروانلو فرماندار ماکو در این زمینه بر این عقیده است که رفع مشکل فاضلاب شهری در ماکو مسئله مهم این شهرستان است و در صورت عدم تدبیر لازم برای حل این چالش، ماکو با بحران زیست‌محیطی روبرو خواهد شد.

وی می‌گوید: بر این اساس اولویت برنامه‌های توسعه‌ای شهرستان در حال حاضر به نتیجه رساندن پروژه فاضلاب شهری است.

فرماندار ماکو با تشریح اقدامات انجام‌شده و پیگیری‌های دو هفته گذشته اظهار امیدواری کرد تا بتواند این مسئله مهم را با یاری نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین دخیل در این امر هرچه زودتر حل‌وفصل و رضایت‌مندی مردم ماکو را به دست آورد.

مسئولین مشکل فاضلاب شهر ماکو را مرتفع کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد هاشمی امام‌جمعه ماکو نیز در این زمینه در گفت و گو با ایسنا افزود:  امروزه هدایت فاضلاب‌های شهری و زباله‌ها در شهرستان ماکو کانالیزه نشده است که توجه ویژه مسئولین ذی‌ربط را می‌طلبد.

وی تاکیدکرد: مسئولین مشکل فاضلاب شهر ماکو را مرتفع کنند.

سامانه فاضلاب ماکو ۳۳ درصد پیشرفت دارد

جعفری نژاد، مدیر امور آب و فاضلاب ماکو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ایده اولیه لزوم تأسیس و به‌کارگیری فاضلاب شهری در ماکو طی سال ۷۱ موردبررسی قرار گرفت، افزود: تا سال ۱۳۸۷ به میزان ۳۰۰۰ متر لوله‌گذاری در این پروژه صورت گرفت که با تصویب موافقت‌نامه ایجاد فاضلاب شهری در سال ۸۷ روند اجرای پروژه با رویکرد جدید مورد پیگیری قرار گرفت.

وی همچنین افزود: فرایند تصفیه فاضلاب ماکو به روش sbr است که در این سیستم،‌ فاضلاب جهت تصفیه به یک راکتور منقطع واحد منتقل می شود. سپس اجزای نامطلوب آن حذف گشته و فاضلاب تخلیه می‌شود و این مدل هیچ‌گونه عوارض زیست‌محیطی برای محیط‌زیست نداشته و فرایند تصفیه عاری از هرگونه بوی نامطبوع خواهد بود.

جعفری نژاد اضافه کرد : در آن زمان مقرر بود پروژه به صورت BOT اجرا شود ولی متاسفانه بدلیل ممانعت عده ای از اهالی مانع اجرای تصفیه خانه در محل اولیه شدند و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز از ادامه همکاری به روش bot انصراف داد.

مدیر امور آب و فاضلاب ماکو، با اشاره به اینکه پروژه‌ای که در سال‌ ۹۴  با ۳۴ میلیارد تومان قرار بود به اتمام برسد امروزه به اعتبار بیش از ۱۹۸ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.

به گفته وی ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا به امروز برای این پروژه جهت اجرای ۳۲ کیلومتر شبکه داخلی فرعی و اصلی و احداث تاسیسات تصفیه خانه هزینه شده است و در کل پیشرفت فیزیکی پروژه سامانه فاضلاب ماکو ۳۳ درصد است.

به گفته جعفری نژاد عملیات باقیمانده اجرای طرح عبارت‌اند از: ۸۰ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی در کنار ۸.۵ کیلومتر خط انتقال فاضلاب و پساب و همچنین یک باب ایستگاه پمپاژ داخل شهری همراه با تکمیل نواقصات تصفیه‌خانه اعم از الکترومکانیکال و بخش سیویل است.

مدیر امور آب و فاضلاب ماکو، با تأکید بر اینکه افق طرح فاضلاب ماکو تا سال ۱۴۲۰ بوده و جمعیتی بالغ بر ۶۶ هزار و ۸۲۰ نفر را خدمات‌دهی خواهد کرد، افزود: ظرفیت پالایش تصفیه فاضلاب ۱۰۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز خواهد بود.

وی عمده موانع و مشکلات سست شدن پروژه و پیشرفت کم آن را حجم عظیمی از اعتبارات موردنیاز عنوان کرد و گفت: امیدواریم به همت همه‌جانبه مسئولین کشوری و منطقه ای و استانی در جهت جذب اعتبارات موردنیاز پروژه به روش الحاق ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت شاهد آن باشیم که تصفیه‌خانه فاضلاب ماکو در سریع‌ترین زمان به اجرا دربیاید.

به گفته وی این پروژه تنها راه موفقیت در ارتقاء سلامت جامعه است که تأمین رفاه عمومی و نفع عمومی مردم همواره مدنظر و مؤلفه اصلی مهم در این پروژه است و نه سود و زیان.

زنگمار (زنگبار) یکی از زیباترین رودخانه‌های کشور با بستری از سنگ‌های بازالتی است که پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای مسابقات قایقرانی آب‌های خروشان را دارد اما این ظرفیت بی‌نظیر با آلودگی شدید آن از بین رفته است و نیاز است مسئولین کمر همت در راستای چاره‌سازی ببندند. حفاظت، حراست و صیانت از محیط‌زیست از اثرات مهم راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب است و امید داریم با پای‌کار آمدن همه مسئولین دخیل در این امر در کنار حفاظت از این آب‌وخاک موجبات ارتقای سلامتی انسان را فراهم کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

اولین مسجد جامع منطقه آزاد ماکو را بشناسیم

‌بافت تاریخی ماکو در خطر نابودی

سایت تاریخی کوه قیه؛ آئینه تمدن ماکو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *