گردشگری غذا

سفرهای خوشمزه و پرطرفدار که از آن غافلیم

در آمریکا سفر به انگیزه غذا و چشیدن طعم‌های جدید، دومین سفر پرمخاطب به شمار می‌آید. در ایتالیا، کلاس‌های آشپزی جذاب‌ترین فعالیتی است که از گردشگران بالاترین امتیاز را گرفته است. «غذا» به همان نسبتی که در گردشگری ایران جدی گرفته نشده در بسیاری از کشورها به عنوان جدی‌ترین شاخه گردشگری شناخته می‌شود و به تنهایی می‌تواند عاملی برای ماجراجویی و انتخاب یک مقصد برای سفر شود.

«پیمان حسینی»، کارشناس گردشگری در یادداشتی که با عنوان «غذا، انگیزه‌ای برای سفر» در اختیار ایسنا قرار داده است، به اهمیت این موضوع که با وجود ظرفیت گسترده در ایران، مغفول مانده، اشاره کرده و نوشته است: «امروزه گردشگران بیش از بازدیدهای یکنواخت به دنبال کسب تجربه، آموزش و تعامل با جامعه محلی هستند. از این رو گردشگری خلاق به عنوان رویکردی نو در صنعت گردشگری مطرح است و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته روبه رشد است. هدف اصلی گردشگری خلاق، افزایش مهارت گردشگران و شناخت فرهنگ مردم محلی است. این سبک از گردشگری با موضوعات مختلفی همراه می‌شود از جمله صنعت سینما، موسیقی، صنایع دستی، غذا و…

blank

در حال حاضر بین تمام شاخه‌های گردشگری خلاق، «غذا» از پرطرفدارترین آنها است، به طوری که در سال ۲۰۱۸ بین ۲۵ فعالیت برتر تجربه‌محور، از دیدگاه سایت تریپ‌ادوایزر، تور کلاس آشپزی در ایتالیا عنوان اول را کسب کرده است. همچنین طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، دومین سفر پر مخاطب برای گردشگران آمریکایی سفر غذا (Gastronomy tourism) بوده است.

غذا می‌تواند باعث افزایش رضایت گردشگر از سفر شود و تجربه منحصر به فردی از مقصد در ذهن به جای بگذارد. بر همین اساس گردشگری غذا اهمیتی روز افزون در دنیا دارد. تعریف‌های متعددی از آن ارائه شده است و شاید کامل‌ترین آن، تعریف ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری باشد: «گردشگری غذا سفری تجربه‌محور به مقصدی با رویکرد غذا به منظور تفریح یا سرگرمی است که شامل شرکت در رویدادهای غذایی، کلاس‌های آشپزی، تورهای غذایی و هر فعالیت مرتبط دیگری است که به منظور شناخت فرهنگ مقصد و یادگیری از طریق غذا باشد.»

blank

در ایران اما با توجه به تغییر نیاز گردشگران در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری، تنوع‌بخشی لازم و متناسب از سوی عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری دیده نشده و این باعث پدید آمدن شکافی بین عرضه و تقاضای گردشگری شده است. به همین ترتیب در گردشگری داخلی، تورهای بسیار محدودی با موضوع غذا برگزار می‌شود که از انسجام کافی نیز برخوردار نیستند، حال آنکه ایران کشوری است که در زمینه غذا پتانسیل بسیار زیادی دارد، خصوصاً شهر رشت که در سال ۲۰۱۵ به عنوان شهر خلاق غذا در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسیده است. این شهر ظرفیت بالایی برای برگزاری انواع تورهای غذایی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

همچنین با توجه به تنوع اقلیم و به تبع آن تنوع خوراک در نقاط مختلف کشور، ایران را می‌توان کشوری غنی در زمینه توریسم غذا دانست و تورهای غذایی رشت را نیز به کل ایران تعمیم داد، به عنوان مثال غذاهای کویری متنوع در مرکز ایران، غذاهای دریایی کم نظیر در جنوب و غذاهای خاص و تند در سیستان و بلوچستان و چابهار. انتظار می‌رود طراحان و برنامه‌ریزان تورهای داخلی این سبک از گردشگری را در برنامه کاری خود قرار دهند.»

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *