عمارت-ایراهیم-خان

شکوه معماری ایرانی در عمارت ابراهیم‌خان ملاده مهدیشهر

گوشه‌گوشه از خاک استان سمنان امانتدار نشانه‌هایی از تاریخ و فرهنگ ایران است و عمارت تاریخی ابراهیم‌خان در روستای ملاده از توابع شهرستان مهدی‌شهر، ساخته شده از خشت‌ با گچ‌بری‌ و نقوش زیبا، یکی از آثار بی‌نظیر استان سمنان به‌ شمار می‌رود.

عمارت ابراهیم خان مهدیشهر که با نام شکارگاه ملاده نیز شناخته می‌شود از جمله عمارت های قدیمی سمنان به شمار می‌رود که در روستای ملاده شهرستان مهدیشهر و در ۵۵ کیلومتری شمال شهمیرزاد در یک باغ مصفا قرار دارد.

عمارت تاریخی ابراهیم خان در سال ۱۲۴۹ هجری شمسی توسط ابراهیم خان سالار افخم در میان باغی بزرگ ساخته شد، ابراهیم خان در آن زمان حاکم دودانگه بود و این خانه را برای اسکان خود و خانواده‌اش ساخت، اما پس از مرگ او و کشته شدن فرزندش، خاندان او از این محل کوچ کرده و خانه ابراهیم خان به صورت غیر مسکونی تا زمان حاضر باقی مانده و اکنون یک زن و شوهر پیر که گرد پیری بر صورتشان رخ‌نمایی می‌کند از این عمارت مراقبت می‌کنند.

عمارت تاریخی ابراهیم خان از ۲ عمارت در یک باغ باصفا تشکیل شده که در قسمت شمال شرقی حیاط، ساختمان قراولخانه یا کلاه فرنگی و در قسمت غربی عمارت اصلی خانه ساخته شده است.

هر دو ساختمان در عمارت تاریخی ابراهیم خان  به صورت دو طبقه با مصالحی از خشت، آجر و چوب با اتاق‌هایی بسیار ساخته شد و نمای بیرونی عمارت با آجر و گچ اما با مهارتی شگفت تزئین شده که چشم هر بیننده را به خود جذب می‌کند و فضای داخلی اتاق‌ها با تزئینات نقاشی، گچ‌بری و شیشه‌های رنگی بسیار زیبایی آراسته‌ شده  که تا به امروز نیز بر جای مانده است.

blank

روستای ملاده در گذشته های دور، به نام ایوک و جزو منطقه دودانگه ساری بوده که چهار طایفه جوش جولا، سادات و ملا در آن زندگی می کردند که پس از مهاجرت و اسکان گروهی از طایفه ملا به روستای ایوک، نام ایوک به ملاده تبدیل شد.

روستای تاریخی ملاده در یک محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. مصالح به کار رفته در خانه ها بیشتر از سنگ، گل و چوب است.

در منطقه شمالی روستای ملاده، ییلاق های زیبای به نام  سنگ چشمه، پشت لد، اشکبستون، لوتکه و جنگل معروف افرا، مرتبط با جنگل های شمال، قرار دارد و در منطقه جنوبی روستا نیز انبوهی از درختان ارس، کوه‌ها و تپه ها به چشم می‌خورد.

سرطلا مشهورترین کوه روستاست که در اطراف این کوه ییلاق های کلاته و شاه زمین فضای دلپذیری را به وجود آورده اند. در باغ های زیبای این ییلاق، انواع درختان گردو، سیب، گیلاس، آلبالو، هلو و بعضی درختان جنگلی میوه‌دار مانند سیاه‌دانه، ازگیل، زالزالک زرشک و توت صحرایی وجود دارد.

عمارت تاریخی  ابراهیم خان در ۲۲ آبان ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان در موضوع‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی پرونده‌های خبری ویژه را با برنامه مشخص در دستور کار خود داده است.
با هدف توسعه گردشگری و رونق اقتصادی، خبرگزاری ایرنا به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان سمنان در قالب پرونده خبری می‌پردازد.

در استان سمنان بیش از یکهزار اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده که تاکنون بیش از ۷۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و هر مسافر و گردشگری با هر انگیزه ای که به استان سمنان دیار با سابقه غنی تاریخی و فرهنگی سفر کند به خاطر تنوع اقلیمی می تواند مطابق اهداف ، ذوق ، و برنامه خود ، در استان سمنان ، دیدنی های مورد نظر خود را بیابد و لذت سفر را برای خود دوچندان کند.

منبع:ایرنا

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *