تخت جمشید-میراث فرهنگی ایران

شکوه و عظمت تاریخ ایران در تخت جمشید

برای دیدن این اثر باعظمت باید به مرکز استان فارس، ۱۰ کیلومتری شمال مرودشت و ۵۷ کیلومتری شیراز بروید. تخت جمشید در واقع شهر باستانی ایران است که پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهان هخامنشینی بوده است. این شهر یکی از سه پایتخت اصلی هخامنشیان بوده اما بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و کارهای سیاسی در دو پایتخت شوش و هگمتانه انجام می شده است.

در این شهر باستانی به دستور داریوش، پادشاه هخامنشیان کاخی به نام تخت جمشید درست شد که به مدت ۲۰۰ سال در آن مراسم مختلف برگزار می شد، در مراسم سال نو نماینده هایی از کشورهای مختلف با هدایایی ارزشمند خود را به تخت جمشید می رسانند تا آغاز سال نو را به شاه ایران تبریک بگویند.

این شهر باستانی بر روی دامنه کوه رحمت قرار دارد و در آن کاخ ها و ساختمان های زیادی مثل کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ ملکه، کاخ صدستون و …ساخته شده است. این مجموعه ستون ها و سرستون های زیبایی دارد که بخشی از معروفیتش را مدیون آن هاست، در آن زمان در این مکان حدود ۵۵۰ ستون وجود داشت که امروز تعدادی از آن ها باقی مانده است.

شاید کنجکاو شدید که بدانید این بنا دقیقا چه زمانی ساخته شد، ساخت آن به سال ۵۱۸ قبل از میلاد مسیح برمی گردد. درست است که بنیادنگذار این بنا داریوش بزرگ بوده اما بعد از او پسرش خشایار شاه و نوه اش اردشیر یکم هر کدام بخش هایی را به این بنا اضافه کرده و آن را باشکوه تر از قبلش کردند. اینکه ما الان اطلاعاتی درباره فرهنگ و تاریخ هخمنشیان داریم همه آن ها را مدیون سنگ نوشته های تخت جمشید هستیم، تعداد ۱۶ کتیبه مختلف از زمان هخامنشیان در این مجموعه به یادگار مانده که به زبان میخی هستند و یکی از معروف ترین آن ها کتیبه داریوش اول است .

در آن زمان ۳۹ جای مسکونی مختلف در تخت جمشید وجود داشت و جمعیت آن حدود ۴۳۶۰۰ نفر تخمین زده شده است. به گفته تاریخ دانان اسکندر مقدونی در سال ۳۳۰ قبل از میلاد مسیح در حمله به ایران تخت جمشید را به آتش می کشد و با این کار کتاب ها و هنرهای بسیاری از مردمان آن زمان را هم به خاکستر تبدیل کرد. این اثر تاریخی ایران آنقدر باشکوست که در سال ۱۹۷۹ از نخستین آثار تاریخی ایرانی بود که در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسید.

بعد از هخامنشیان پادشاهان ساسانی هم کتیبه های مختلفی را در تخت جمشید به جا گذاشتند و به شکوه و عظمتش اضافه کردند. اگر می خواهید سری به آرامگاه پادشاهان بزرگ ایرانی مثل داریوش بزرگ، خشایار شاه، اردشیر یک و داریوش دوم بزنید باید به نقش رستم در ۶/۵ کیلومتری تخت جمشید بروید و در گذر زمان به چندین هزار سال قبل سفر کنید.

مرتبط:تخت جمشید خشتی کجاست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *