صنایع‌دستی فارس

فاز اول طرح پژوهشی اطلس صنایع‌دستی فارس تهیه شد

-معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت:فاز اول طرح پژوهشی اطلس صنایع‌دستی این استان که می‌تواند مرجعی برای پژوهندگان باشد،تهیه شد.

گزارش دریافتی به نقل از حیدرعلی زاهدیان نژاد حاکی است: در قالب این طرح و در فاز اول، اطلس صنایع‌دستی فارس که شهرجهانی صنایع دستی است، تهیه شد.

او ادامه داد: این پژوهش با همکاری دانشگاه شیراز، توسط گروهی از دانشگاهیان با سرپرستی اشکان رحمانی و مجیدرضا مغنی پور از اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز و با بهره گیری از بانک اطلاعات معاونت صنایع دستی ، دانش آکادمیک و تحقیق میدانی انجام شده است که جامع ترین پژوهش صنایع‌دستی فارس از شهر شیراز تا به امروز محسوب می شود.

معاون صنایع‌دستی فارس و هنرهای سنتی استان فارس بیان کرد: اطلس صنایع دستی شیراز شامل فصول مفصلی از وضعیت فعلی صنایع دستی در شیراز است،از جمله معرفی عمومی شهر شیراز، معرفی انواع صنایع دستی فعال در شیراز ،توصیف کامل به همراه تصویر از فرآیند تولید صنایع دستی در کارگاه های موجود در شهر ، اطلاعات آماری مربوط به کارگاه های فعال و شاغلین صنایع دستی بصورت جداول و نمودارهای دسته بندی شده ، زمان تولید و عرضه محصولات صنایع دستی در شیراز و در نهایت آمار فراوانی و نقشه پراکندگی های کارگاه های صنایع دستی در شهر شیراز است.

وی ادامه داد: در انتهای این پژوهش پراکندگی کارگاه های صنایع دستی به صورت رشته ای در نقشه جغرافیایی شیراز جانمایی شده است که استفاده از آن را بسیار ساده و سریع می کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس بیان کرد: در این پژوهش تعداد رشته های فعال در شیراز ۸۰ رشته محقق شده است که اهمیت این شهر را در فراوانی رشته های صنایع دستی نسبت به سایر نقاط جهان نشان می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس هشتم بهمن ماه ۹۸ اعلام کرد: شیراز عنوان شهر جهانی صنایع دستی را از طرف شورای جهانی صنایع دستی کسب کرد.

مصیب امیری افزود: در حدود یکسال گذشته اقدامات زیادی در شیراز برای کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی انجام شد که از جمله آن می توان به برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای صنایع دستی، ایجاد نخستین مرکز تجارت جهانی صنایع دستی ایران در مجتمع مهستان شیراز با ۱۳۰ فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی اشاره کرد.

منبع:ایرنا

مرتبط:کشف کتیبه ساسانی در نقش رستم فارس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *