ضرغامی

ضرغامی: «نهضت معرفی جاده‌ای» راه می‌اندازیم

عزت‌الله ضرغامی می‌گوید با وزیر راه صحبت کرده تا نهضت جاده‌ای معرفی میراث فرهنگی راه بیاندازند.

ضرغامی پس از گذشت حدود پنج ماه از زمانی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تحویل گرفته است برای نخستین بار با معاونان میراث فرهنگی استان‌ها دیداری داشت. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گردهمایی این معاونان تکالیف و ماموریت‌هایی را به آن‌ها یادآور شد و گفت که حفظ، معرفی، تبیین و تفسیر از مهم‌ترین وظایف معاونان میراث‌فرهنگی کشور است و این وظیفه‌ مهم دارای ابعاد بسیار است که شما باید وظیفه خود بدانید و باور داشته باشید چه ماموریت مهمی برعهده‌ دارید.

او بر شناخت و حفظ میراث ملموس و ناملموس تاکید کرد و به معاونان میراث فرهنگی تاکید کرد که باید با شناخت کامل از میراث‌فرهنگی جدی‌ترین و موثق‌ترین روایت را داشته باشید. همچنین آثار و بافت‌ها را بشناسید، از آن‌ها حفاظت کنید و درست‌ترین تفسیرها را ارائه دهید.

ضرغامی همچنین گفت: استفاده از ظرفیت فعالان فضای مجازی، مدیریت اعتبارات استانی و توزیع عادلانه و کارشناسی اعتبارات استانی برای نگهداری و مرمت آثار، تعامل و همکاری با دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی، تعامل با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

او با اشاره به استفاده از ظرفیت راه‌ها و جاده‌ها برای فرهنگ‌سازی و معرفی میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: در حال طراحی و استانداردسازی نهضت معرفی جاده‌ای برای نصب بیلبورد و معرفی میراث‌فرهنگی هستیم. صحبت‌هایی در این راستا با وزیر راه داشته‌ام، معاونان میراث‌فرهنگی باید اماکن اصلی را در استان‌ها مشخص و اولویت‌بندی کنند.

ضرغامی با اشاره به برگزاری جلسات ادواری با مدیران وزارتخانه نیز گفت: ۱۷ راهبرد برای مدیران تبیین کرده‌ایم که با اجرای آن‌ها به یک زبان مشترک ‌در نگاه و فکر برسیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اهمیت حریم آثار، افزود: در  این رابطه در وزارتخانه گروه‌هایی تشکیل شده و با همکاری پژوهشگاه در حال کار کارشناسی و تبیین موضوع هستیم که در کنار حفظ حرائم، مشکلات مردم نیز حل شود.

او همچنین شجاعت در تصمیم‌گیری را از مهم‌ترین اصول مدیریتی دانست و گفت: باید در مواردی تصمیم‌ نهایی را بگیریم و به برخی دعواها خاتمه دهیم.

ضرغامی درباره ثبت آثار نیز بیان کرد: اثری که شایسته ثبت شدن است باید پیگیری و ثبت شود، اما مسابقه ثبت نداریم. کمیت اهمیتی ندارد. مهم آن است اثری که دارای ارزش است به ثبت برسد. در این موضوع در کنار مسؤولیت قانونی دارای مسؤولیت شرعی هم هستیم و باید حواسمان به این نکته باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به قدرت معاونان میراث‌فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: امیدواریم ماموریت‌های این حوزه به درستی تبیین و صدور ارزش‌ها و پیام انقلاب به درستی انجام شود.

دارابی: کار مهم حوزه میراث‌فرهنگی در دوره ضرغامی اتفاق می‌افتد

به‌ گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی، قائم مقام ضرغامی و معاون میراث فرهنگی این وزارتخانه نیز در سخنانی درباره اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی، گفت: باید به درک واحدی برسیم و نقشه‌ها را بر اساس این درک واحد تبیین کنیم.

او با اشاره به حمایت‌های دولتی در طول یک قرن اخیر از میراث‌فرهنگی کشور اظهار کرد: کار ارزنده‌ای انجام شده، اما کفایت نمی‌کند. مسأله میراث‌فرهنگی را باید تبدیل به فرهنگ‌عمومی کنیم و نیاز به یک نهضت مردمی داریم.

دارابی میراث‌فرهنگی را محور توسعه پایدار دانست و افزود: کسی نباید احساس کند میراث‌فرهنگی مخل توسعه است. باید قدرت بیانمان را بالا ببریم و دچار لکنت زبان در این حوزه نباشیم.

معاون میراث‌فرهنگی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای افزایش جایگاه ویژه میراث‌فرهنگی در سیاست‌های کلان نظام، اسناد بالادستی و سند چشم‌انداز، گفت: اقداماتی انجام شده است، اما کفایت نمی‌کند. باید برای این موضوع برنامه‌ریزی جدی انجام دهیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به دو جلسه برگزار شده با پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی، بیان کرد: به زعم بسیاری از افراد حاضر در این جلسات اگر قرار باشد کار مهمی در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شود در دوره مهندس ضرغامی خواهد بود. با توجه به نفوذ او در دولت باید این فرصت را مغتنم شمرد.

او با اشاره به تشکیل ستاد تحول و شورای راهبردی میراث‌فرهنگی در وزارتخانه، افزود: تغییر، تحول، توسعه و فن‌آوری گفتمان مدیریت وزارت میراث‌قرهنگی در این دوره است که تمام برنامه‌ها باید بر اساس این چهار اصل تبیین شوند.

دارابی با اشاره به ضرورت اهمیت افزایش سواد میراثی در استان‌ها، بر تولید ادبیاتی جدید متناسب با نثر و عصر حاضر، فراگیری و عمومی کردن آن، اجتناب از ایجاد حصار پیرامون میراث‌فرهنگی و اجتناب از انحصارطلبی، به پا کردن یک نهضت مردمی و توجه به حوزه آموزش، پژوهش و تحقیق تاکید کرد.

تشکیل کارگروه و برگزاری جلسات منظم برای بررسی، حل مشکلات و چالش‌های حوزه میراث‌فرهنگی از دیگر نکات مطرح شده از سوی معاون میراث‌فرهنگی کشور بود.

دارابی همچنین با اشاره به بایسته‌های یک معاون میراث‌فرهنگی به ارائه ۲۰ اصل پرداخت و آگاهی از رخدادها و مناسبت‌های تاریخی و برنامه‌ریزی برای آن‌ها، ارائه طرح‌های ویژه و بررسی بودجه مورد نیاز برای اجرای سفرهای استانی، تهیه پیوست رسانه‌ای و فرهنگی، آگاهی و اشراف بر تمام قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها، ارتباط منظم و مستمر با پایگاه‌های میراث‌فرهنگی استان‌ها، ارائه فهرستی از موارد قابل تفویض و چگونگی اجرای آن، ارتباط با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، ارائه راهکار برای حفظ میراث‌فرهنگی همراه با ‌دفاع از حقوق مردم، توجه و استفاده ویژه از موزه‌ها به مثابه ویترین میراث‌فرهنگی استان، تشکیل انجمن حامیان و خیران میراث‌فرهنگی، توصیف وضع موجود میراث‌فرهنگی استان‌ها و ارائه فرصت‌ها، چالش‌ها و پیشنهادها، توجه به مسئله آموزش، افزایش آگاهی و به‌روزرسانی اطلاعات، برنامه‌ریزی برای تزریق نیروی انسانی جوان، تنظیم پرونده‌های مربوط به آثار ثبت ملی و جهانی، حفظ و نگهداری و صیانت از آثار ثبت شده، حضور مؤثر در مجامع و شوراهای مهم، ارائه سند میراث استان، ارائه برنامه و آمادگی برای نوروز ۱۴۰۱ را از جمله این اصول برشمرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ضرغامی: قم در بخش گردشگری موقعیت ممتازی دارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *