موزه-ملی-ایران

ضرورت تاسیس موزه ملی مردم‌شناسی ایران

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به ضرورت تاسیس موزه ملی مردم‌شناسی ایران و بازنمایی جوامع محلی، گفت: این موزه می‌تواند نشان دهنده برخورداری وجود تعدد تنوع فرهنگی از وحدت ملی باشد.

علیرضا حسن زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با بیان ضرورت تاسیس موزه‌ای با عنوان موزه ملی مردم‌شناسی ایران، گفت: کشورهای که دارای فرهنگ و تمدین دیرینه هستند، همچون چین، ژاپن و یا آلمان این چنین موزه‌ای دارند ولی ایران تاکنون موزه ملی مردم‌شناسی نداشته است.

وی با بیان این که تاسیس این موزه به ویژگی‌های خاصی نیاز دارد، گفت: معماری خاص  ساختمان و دکوارسیون داخلی که بتواند هویت ایرانی را با وجود خرده فرهنگ‌ها و تنوع فرهنگی را بازنمایی کند ضروری است که در این میان نیازمند بهره گرفتن علوم بین‌رشته‌ای مانند معماری و هنرهای سنتی و غیره است.

موزه ملی ایران بر پایه آثار باستانی و هنری ایران زمین به بازنمایی فرهنگ می‌پردازد اما موزه‌ای که سبک زندگی مردم را در طول قرن‌ها بازنمایی کند به شکل ملی نداریم.

این کارشناس حوزه مردم شناسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که ضرورت تاسیس این موزه در میان مسئولان احساس شده و عزمی برای تاسیس آن وجود دارد، گفت: معاونت میراث فرهنگی وزارت و مدیرکل موزه بر این ضرورت آگاه هستند اما مسایل مالی تا کنون مانع از تاسیس شده است.

حسن زاده ادامه داد: پژوهشکده مردم شناسی در این راستا طرحی تدوین کرده است، طرح یادشده با تلاش مینو سلیمی و مریم پهلوان شریف اعضای پژوهشکده مردم شناسی به پایان رسیده و آماده انتشار است.

این طرح مجموعه گفت و گوهایی را با اندیشمندان و صاحب نظران مختلف در مورد تاریخ موزه مردم شناسی در ایران، استراتژی طراحی آن ، جایگاه و اهمیت موزه مردم شناسی ملی و مادر در بر دارد.
حسن زاده تصریح کرد: این طرح با توجه به اولویت های وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی  و نیاز های کاربردی کشور در توجه به فرهنگ بومی و اصیل مردم تعریف شده است.

این اثر مهم با توجه به فقدان منبع در حوزه موزه های مردم شناسی در کشور، از سوی پژوهشگاه با همکاری مراکز مرتبط منتشر شود.
مینو سلیمی پژوهشگرو مردم شناس نیز در این باره گفت: کتاب حاضر حاصل گفت و گو با اندیشمندان و افرادی است که یکی از اصلی ترین درگیری‌های روزمره زندگیشان موزه است.
او افزود: صاحب نظران این سلسله از گفت و گوها همه بر وجود و پایه گذاری موزه مردم شناسی به عنوان یک وظیفه ملی تاکید داشته و ایجاد آن را امری می دانند که در جهان امروز که ظهور صورتهای صنعتی با میرایی عناصر مهم و کهن زندگی بشر مقارن شده، با وجود تنوع فرهنگی چشمگیر ایران که بر بستر وحدت و همبستگی جلوه گرمی شود، باید روزی اتفاق بیافتد و از ایده ایجاد آن هرگز نباید چشم پوشید.

منبع:ایرنا

مرتبط:موزه‌های کشور به اینترنت رایگان مجهز می‌شوند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *