اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی

ضریب پایین اشغال اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران با اشاره به وضعیت نابسامان تاسیسات گردشگری در سراسر استان، گفت: در ایام سفرهای نوروزی درصد اشغال اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی استان، کمتر از ۱۰درصد برآورد می‌شود.

صادق کاظمیان  ضمن انتقاد از مشخص نبودن وضعیت سفر در نوروز ۱۴۰۰، اظهار کرد: متأسفانه به علت نبود برنامه‌ریزی دقیق تا آخرین روزهای اسفند ماه و ابهام در برنامه سفرها، عملا سفر به معنای استفاده از تأسیسات گردشگری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مانند اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی عدد بسیار پایینی بود؛ بنابراین آمارها نشان دهنده این بود که استقبال از تأسیسات گردشگری در سال ۱۴۰۰ وضعیت خوبی نداشته است.

وی افزود: برآورد ما این است که میزان استقبال از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی استان، نزدیک به ۱۰ درصد بوده است. همچنین معتقدم دلیل این میزان کم استقبال از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، ابهام در برنامه‌ریزی‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای موضوع سفر بوده است.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران ادامه داد: با این‌حال باید توجه داشت که حتی با این میزان اشغال اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، باز هم متأسفانه پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و اعلام رسمی خیز چهارم بیماری، صنعت گردشگری مورد هجوم قرار گرفته است .

کاظمیان با بیان این‌که قرار بود در ایام نوروز مسافران فقط از تأسیسات رسمی گردشگری استفاده کنند، خاطرنشان کرد: این‌که یک خانواده با خودرو شخصی خود به شهر و روستای دیگری سفر کند و در آن شهر یا روستا، در مراکز غیر مجاز اقامت داشته باشد، غذا بخورد و تفریح کند، اگر ذیل مجموعه تأسیسات گردشگری نباشد نه تنها هیچ تأثیر مثبتی بر صنعت گردشگری ندارد بلکه می‌تواند زیان‌بار هم باشد.

درصد اشغال بالای خانه‌های اجاره‌ای در ایام نوروز

وی گفت: آمارهای موجود از سطح نشان‌دهنده این است که در بسیاری از استان‌ها، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ضریب اشغال بسیار پایینی داشته‌ و عملا نیمه تعطیل بوده‌اند، در حالی‌که خانه‌های اجاره‌ای درصد اشغال بسیار بالاتری داشتند.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران اضافه کرد: با این توضیحات، صرفا همین که مردم سفر بروند را نمی‌توان به‌ عنوان  صنعت گردشگری درنظر گرفت و درواقع زمانی می‌توانیم بگوییم صنعت گردشگری رونق پیدا کرده است که سفرها در ذیل مجموعه تأسیسات گردشگری دارای مجوز انجام شود.

کاظمیان با اشاره به وضعیت نابسامان صنعت گردشگری کشور، تصریح کرد: درچنین شرایطی نه تنها مراکز اقامتی منفعتی از محل سفرهای نوروزی امسال نبرده‌اند، بلکه درحال حاضر انگشت اتهام به سمت صنعت گردشگری گرفته شده است. درحالیکه در بازدیدهای بسیاری که قبل و بعد از نوروز توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان خراسان و تشکل جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی استان انجام شد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی سراسر استان در سطح قابل قبولی بود و هیچ گزارشی از مسافران و حتی وزارت بهداشت مبنی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: افزایش آمار مبتلایان به کرونا  نشان‌دهنده این امر است که افراد پیش از تعطیلات مبتلا به بیماری بوده‌اند که عوامل مختلفی از جمله، صف مرغ، ازدحام در ناوگان حمل ونقل عمومی، مترو، ادارات و بانک‌ها در پایان سال و نیز خریدهای نوروزی همه می‌تواند در شیوع تصاعدی کرونا موثر بوده باشد.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران با گلایه از سخنان معاون وزیر بهداشت، گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا باید درنظر داشته باشد که صنعت گردشگری در تمام کشورهای درگیر با بیماری کرونا مورد حمایت دولت واقع شده است، اما متاسفانه در ایران یکی از معاونان وزارت بهداشت از عبارت «صنعت گردشگری دندان روی جگر بگذارد» استفاده کرده است.

تعطیلی مکرر، امکان بازپرداخت تسهیلات را به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی نمی‌دهد

کاظمیان با اشاره به همکاری سازنده تأسیسات گردشگری با ستاد ملی مبارزه با کرونا، بیان کرد: در سراسر دنیا اگر مجموعه گردشگری با متولیان بهداشت آن کشور همکاری می‌کند، از آن طرف هم حمایت‌های جدی از آن‌ها صورت می‌گیرد. اما در ایران دو بسته حمایتی برای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی درنظر گرفته شد که در مرحله اول درصد افرادی که توانستند از این تسهیلات استفاده کنند عددی نزدیک به صفر بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین در مرحله دوم هم مجموعه‌های کمی موفق به دریافت این حمایت‌ها شدند؛ چرا که تسهیلات، با دوره تنفس کوتاه و بهره نسبتا بالایی ارائه می‌شود و اقامت‌گاه‌هایی که اکثر روزهای سال تعطیل بوده‌اند، امکان بازپرداخت این تسهیلات را ندارند.

فعالیت‌ اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی با رعایت حداکثری پروتکل‌ها ادامه دارد

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران خاطرنشان کرد: در ادامه نیز قرار بود وام‌های دریافتی اقامت‌گاه‌ها امهال شود، اما آمار تحقق این موضوع هم در اقامت‌گاه‌های استان خراسان رضوی بسیار ناچیز بوده است و علی رغم پیگیری استانداری و اداره‌کل، متاسفانه بانک‌ها همکاری لازم را نداشتند. همچنین قرار بر این بود که هزینه آب، برق و گاز از مجموعه تأسیسات گردشگری دریافت نشود اما متأسفانه این اتفاق هم رخ نداده است.کاظمیان ابراز کرد: با وجود این‌که اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی اکثرا در فضای باز هستند و معمولا محیط‌های آرام و خلوت دارند و غالبا توسط خانواده مدیر مجموعه اداره می‌شوند، کاملا از مهمان‌ها دلسوزانه پذیرایی می‌کنند تا محیط امنی برای سفرهای خانوادگی برای گردشگران ایجاد شود.

وی در مورد فعالیت اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در وضعیت قرمز شیوع کرونا، اظهار کرد: با قرارگرفتن تأسیسات گردشگری در گروه ۱ مشاغل ، فعالیت اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی ادامه خواهد داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با برج رادکان در خراسان رضوی

“خانه دیو ریوند” از جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *