گنبد-سلطانیه

طرح ویژه سلطانیه پس از پنج سال به نتیجه نرسیده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: طرح ویژه سلطانیه پس از پنج سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

امیر ارجمند صبح امروز (۲۶ آبانماه) در جلسه بررسی مشکلات میراث فرهنگی سلطانیه با بیان اینکه این شهر آثار تاریخی ارزشمندی مانند چلبی‌اوغلی، آرام‌گاه ملاحسن کاشی، تپه نور، معبد داش‌کسن و چشمه شاه‌بلاغی را در دل خود جای داده است، ادامه داد: با توجه به وجود سایت جهانی گنبد سلطانیه این شهر می‌تواند به‌عنوان مجموعه جذابی از گردشگری تعریف شود.

وی با اشاره به پایش مستمر گنبد، ادامه داد: در همین راستا در حال حاضر مرمت مستمر تزیینات در داخل گنبد سلطانیه، فعالیت مستمر سه کارگاه مرمتی و همچنین آماده‌سازی و احیای بخشی از دیوار و برج و باروی قسمت جنوبی ارگ گنبد سلطانیه در حال انجام است.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه شهرهای تاریخی دارای ضوابط محدودیت ساخت و ساز هستند که سلطانیه نیز از این قاعده مستثنی نیست، تصریح کرد: با توجه به اینکه گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده است هرگونه ساخت و ساز در عرصه‌های تاریخی آن ممنوع است، ولی در حرائم با ضوابط میراث‌ فرهنگی این امر بلامانع است.

ارجمند به موضوع طرح ویژه سلطانیه، نیز اشاره کرد و ادامه داد: طرح ویژه شهر سلطانیه باید تحت نظارت میراث‌ فرهنگی استان تهیه شود.

وی با بیان اینکه این طرح از قدمت پنج ساله برخوردار است اما هنوز به نتیجه نرسیده است، یادآور شد: کارفرمای این طرح نیز اداره‌کل راه شهرسازی استان زنجان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان تاکید کرد: شهر سلطانیه، باید با رویکرد گردشگری طراحی شود که تحقق این می‌تواند منجر به جذب گردشگر و سرمایه‌گذار بخش گردشگری شود.

این‌ مسئول با اشاره به اینکه در راستای زیباسازی محیط پیرامون گنبد دو بازارچه صنایع دستی در شهر سلطانیه در حال احداث است، خاطرنشان‌ کرد: یکی از این بازارچه‌ها در محوطه گنبد سلطانیه، با ۱۲ غرفه و دیگری در محوطه چلپی‌اوغلی با ۲۴ غرفه بوده که به‌‎صورت طاق و تویزه است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

قوانین سخت‌گیرانه میراث فرهنگی برای سلطانیه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *