غذای چینی

طعم‌های عجیب و غریب غذای چینی در کشور اژدهای سرخ

با توجه به اینکه ویروس کرونا از بازارهای فروش حیوانات عجیب و غریب برای ذائقه‌های جدید مردم در چین و به ویژه شهر ووهان آغاز شده و کل جهان و خود این کشور را درگیر این بیماری کرده است؛ اما آشپزی و غذای چینی با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد بخش مهمی از فرهنگ چینی به حساب می‌آید که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

در تمام چین سعی بر این است طبخ غذاها به نحوی انجام شود که بیشترین میزان ارزش غذایی آن حفظ شود. آب‌پز و بخارپز کردن از مهم‌ترین روش‌هایی است که چینی‌ها برای پخت غذاهایشان استفاده می‌کنند و سرخ کردن غذا تقریبا در چین رواج زیادی ندارد.

«دامپلینگ»، «نودل ژجیانگ می‌ین»، «نودل چومین»، «اسپرینگ رول» و «ماشی سرخ شده» از جمله غذاهای معروف و محبوب کشور چین است که امروزه در دیگر کشورها نیز محبوبیت خاصی پیدا کرده و افراد زیادی در دیگر نقاط جهان تمایل به مصرف غذای چینی دارند.

دامپلینگ  (Dumpling) از دسته غذاهای معروف مردم چین است که سابقه پخت آن مربوط به ۱۸۰۰ سال پیش می‌شود. دامپلینگ‌ها بسیار متنوع هستند و برای پخت آن‌ها از میگو، تکه‌های مرغ، گوشت گاو و سبزیجات استفاده می‌شود و سپس مواد سرخ شده را در خمیرهایی مخصوص می‌پیچند.

غذای چینی

این غذا معمولا به صورت بخارپز سرو می‌شود؛ اما در برخی موارد سرخ کرده آن نیز در رستوران‌ها دیده می‌شود. دامپلینگ اما از چنان محبوبیتی بین مردم برخوردار است که به عنوان «غذای شب سال نو» نیز شناخته می‌شود.

نودل‌ها از غذاهای اصلی کشورهایی مانند کره‌جنوبی، ژاپن و چین هستند که نوع پخت آن‌ها بسته به ذائقه مردم آن‌ها متفاوت است؛ از نودل‌های معروف و محبوب چینی‌ها می‌توان به نودل ژجیانگ می‌ین(Zha jiang mian)  اشاره کرد. این نودل‌ها دست‌ساز هستند و به همراه سبزیجات و گوشت سرو می‌شوند.

از آنجایی که نودل ژجیانگ می‌ین در شهر پکن چین توسط مردم زیاد سفارش داده می‌شود و طرفداران بیشتری در این شهر دارد به «نودل پکنی» نیز شهرت دارد.

نودل چومین(Chow Mein) از دیگر مدل‌های نودل است که بین مردم کشور چین از محبوبیت بالایی برخوردار است. این نودل برعکس مدل قبلی به جای بخارپز شدن، سرخ می‌شود که برای پخت آن از موادی چون مرغ، گوشت گاو، میگو، پیاز، کرفس و چند مدل سبزیجات دیگر استفاده می‌شود.

برای پخت این غذا ابتدا نودل‌ها را در آب می‌جوشانند تا خوب نرم شود، سپس  باقی مواد مانند گوشت و سبزیجات را در ظرفی دیگر سرخ می‌کنند، زمانی که نودل‌ها به خوبی پخته شد آن‌ها را چند دقیقه‌ای با دیگر مواد سرخ کرده و در ظروف مخصوص سرو می‌کنند.

با اینکه چینی‌ها کمتر غذاهای چرب و سرخ شده استفاده می‌کنند؛ اما ماشی سرخ شده (Fried Mashi) از دسته غذاهای سرخ شده چینی است که  به واسطه مزه شیرینش منحصر به فرد است. ماده اولیه و اصلی این غذا از نودل، برنج یا هر دو تهیه می‌شود که پس از پخت کامل این مواد به آن‌ها شکر اضافه می‌شود.

غذای چینی

هر کس که قصد پخت این غذا را داشته باشد بسته به علاقه و ذائقه خود از انواع سبزی‌های سرخ شده برای اضافه کردن به این غذا، استفاده می‌کند، البته سعی می‌کنند طعم سبزی‌ها کمی با ترشی همراه باشد تا زمانی که با نودل یا برنج شیرین مخلوط می‌شود طعم بهتری خلق شود.

از دیگر غذای چینی که در حال حاضر در دیگر کشورها هم به وفور در رستوران‌ها سرو می‌شود می‌توان به اسپرینگ رول(Spring Rolls) اشاره کرد، این غذا در واقع نوعی رول استوانه‌ای خمیری شکل است که از برنج تهیه شده و داخل آن با مواد دل‌خواهی مانند انواع سبزیجات، انواع گوشت‌ها و … پر می‌شود.

این غذا پس از پیچیده شدن به همراه سس‌ و طعم‌دهنده‌های مخصوصی به صورت شور یا شیرین سرو می‌شود. این اسپرینگ رول‌ها در ابتدا تنها در بهار و تابستان سرو می‌شدند اما در حال حاضر در هر فصل از سال که اراده کنیم می‌توانیم آن‌ها را داشته باشیم.

اسپرینگ رول یا رول‌های بهاری در مناطق جیانگ زی، جیانگ سو، شانگ‌های، فوجیان، گوانگزو، شنزن، هنگ کنگ و … بسیار محبوب و پرطرفدار است و یکی از مشهورترین غذاهای چینی محسوب به حساب می‌آید.

افرادی که عاشق غذاهای سرخ شده هستند البته می‌توانند در رستوران‌ها اسپرینگ رول‌ها را به صورت سرخ شده سفارش دهند. سرخ کردن این غذا به این صورت است که پس از پر کردن خمیر با مواد مورد نظر رول‌ها را در روغن داغ سرخ کرده، سرخ شدن اسپرینگ رول‌ها تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که خمیر، رنگی طلایی به خود بگیرد و پس از سرخ شدن به آن‌ها نمک و فلفل اضافه کرده و سرو می‌کنند.

منبع:

www.chinahighlights.com

food.ndtv.com

مرتبط:

کاخ موزه شهر ممنوعه _سفر به قاب چوبیِ چین باستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *