عمارت آصف سنندج

عمارت آصف سنندج _نماد اصلات مردم کرد

یکی  از بناهای تاریخی سنندج که البته نماد فرهنگ و هنر و اصالت و هویت مردم کرد نیز می باشد عمارت آصف است که از آن به عنوان خانه ی کُرد نیز یاد می شود.

عمارت آصف در مساحتی بالغ بر ۴۵۰۰ متر مربع ساخته شده است، این خانه شامل سردر ورودی به شکل نیم ‌هشتی، تالار تشریفات، ایوان ستون‌دار، ارسی، یک رشته قنات، حمام خصوصی، حیاط مرکزی، حیاط مستخدمین و رواق می ‌شود. معماری زیبا و هنرمندانه ‌ی ایرانی را که با تزییناتی چشم‌ نواز همراه شده ‌اند، می‌ توان در جای‌جای عمارت مشاهده کرد.

در گذشته به فردی به نام آصف خان دیوان، ملقب به میرزا علی نقی کردستانی (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) تعلق داشته و نامش را هم به همین سبب گذاشته ‌اند. جالب است بدانید که معماری ۳ دوره‌ی مختلف صفوی، قاجاری و پهلوی را همزمان می‌توان در این بنا دید؛ چراکه بخش ‌های مختلف آن در طول زمان و در دوره ‌های مختلف تکمیل شده ‌اند.

عمارت آصف سنندج

این بنا اخیرا به موزه مردم ‌شناسی مناطق کردنشین تغییر کاربری داده است. خانه کرد موزه ی مردم شناسی اقوام کرد و البته بزرگترین موزه ی مردم ‌شناسی در ایران است که یک قوم خاص (قوم کرد) را معرفی می کند. در این خانه می توان با جنبه های مختلفی از زندگی مردم کرد اشنا شد و از تماشای خود خانه و آنچه در آن قرار دارد کمال لذت را برد.

در داخل عمارت آصف حمام کوچکی قرار دارد که یکی از زیباترین حمام های غرب کشور ایران محسوب می شود که تقریبا در زمان قاجاریه بنا شده است. شیوه ی ساخت آن از نوع معماری اصفهانی است و تنها مورد استفاده ی شخصی خانواده ی اصف بوده است. تزئیناتی که در ستون ها و سرستون های آن به کار رفته واقعا تماشایی و فوق العاده زیباست. علاوه بر این بنا دارای یک سردر، هشتی و دالان ورودی و چهار حیاط به نام های حیاط اصلی یا بیرونی، حیاط اندرونی یا داخلی، حیاط مطبخ یا آشپزخانه و حیاط مستخدمین می باشد.

عمارت آصف سنندج

 

خانه آصف شامل بخش های مختلفی از جمله نگارخانه و حیاط ورودی، حمام، غرفه‌ های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس ‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ، زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است. ساعت بازدید از موزه ی مردم شناسی (خانه کرد) سنندج همه روزه از ۹ صبح تا ۱ ظهر و ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب است. این موزه تنها در روزهای تعطیلات رسمی کشور تعطیل می باشد و در سایر روزها آماده ی بازدید عموم مردم و گردشگران خواهد بود.

برای دسترسی به خانه آصف از مسیر بازار قدیمی که گذر کنید به محل قدیمی سرتپوله خواهید رسید و درست اول خیابان امام به خانه زیبایی بر می خورید که با نام عمارت آصف خان وزیری شناخته می شود.

این خانه در نزدیکی خانه‌ی زیبای دیوان مشیر، بازار سنندج و موزه‌ی سنندج (عمارت سالار سعید) قرار دارد و می توانید بعد از بازدید کردن از این خانه، به سراغ این جاذبه ها بروید.

مرتبط:

خانه جواهری کوهپایه _دیدنی های سنندج

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *