خاتم-هرات

قورمه‌پزان جرقه‌ای برای ثبت ملی قورمه خاتم

مراسم دورهمی قورمه‌پزان دانش‌آموزان خاتم با هدف معرفی این ظرفیت بومی و گردشگری و در جهت برداشتن گامی برای ثبت شدن این غذا در فهرست آثار ملی کشور برگزار شد.

قورمه یکی از غذاهای سنتی و بومی یزدی‌ها محسوب می‌شود که علاوه بر ارزش غذایی، نحوه طبخ آن در هر نقطه از یزد با سایر نقاط متفاوت است.

این غذای سنتی که در فهرست آثار ملی شهرستان مهریز به ثبت رسیده، ظرفیتی گردشگری برای برگزاری رویداد گردشگری جشنواره قورمه و کباب مهریز بوجود آورده و هر ساله شاهد برگزاری آن هستیم.

اکنون نیز مردم سرزمین حاصل‌خیز شهرستان خاتم در این استان نیز درصدد هستند تا این غذای سنتی شهرستان خود را به صورت ویژه و بومی شهرستان خود به ثبت برسانند و از این طریق ظرفیت جدیدی برای گردشگری شهرستانشان به وجود بیاورند.

«عباس قدیریان» رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خاتم امروز شنبه چهاردهم دی ماه در این رابطه از قورمه به عنوان یکی از غذاهای محلی شهرستان خاتم یاد کرد و گفت: در تلاشیم برای ثبت قورمه شهرستان خاتم در فهرست آثار ملی کشور تلاش کنیم.

وی با اشاره به برگزاری مراسم دورهمی قورمه‌پزان دانش‌آموزان خاتم، تصریح کرد: این مراسم به منظور معرفی غذاهای بومی و محلی شهرستان در اداره میراث فرهنگی خاتم برگزار شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان، قدیریان در پایان با بیان این که قورمه به دلیل غنی بودن در فصل زمستان پخت می‌شود، گفت: ترویج پخت غذاهای سنتی در مدارس علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان باعث معرفی غذاهای بومی و محلی می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *