کرمان

جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان

شهر کرمان یکی از شهرهای زیبا و دیدنی کشور است که اینکه جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی زیادی دارد اما کمتر کسی از این جاذبه‌ها می‌داند و حتی تا حدودی برای خود ایرانی‌ها ناشناخته باقی‌مانده است.

خوشبختانه کرمان در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه توریست‌ها و گردشگران قرار گرفته و اخیراً عده کثیری برای سفر به کرمان مشتاق هستند، خصوصاً اینکه امکان خرید بلیط قطار نیز برای سفر به این شهر فراهم‌ شده و این باعث شده علاقه‌مندان به سفر با قطار برنامه‌ریزی‌های خود را برای مسافرت کرمان انجام دهند.

کرمان به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد باعث شده یکی از معتدل‌ترین شهرهای ایران باشد و دهمین شهر پرجمعیت کشور به شمار می‌رود. وقایع تاریخی مهمی در این شهر از دیرباز رخ‌ داده و توانسته حدود هفت هزار جاذبه گردشگری را در خود جای دهد که ۷۰۰ تای آن‌ها ثبت ملی شده است. برخی از این جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی را در ادامه با هم می‌خوانیم.

بازار کرمان

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر شهری که به آن سفر می‌کنیم بازار آن است. جایی که ما را به فرهنگ مردم آن شهر متصل می‌کند و احساس نزدیکی با آن‌ها می‌کنیم. بازار کرمان نیز چنین شرایطی را دارد و قدم زدن در آن حال و هوای نوستالژیک و فرهنگ مردم کرمان را به ما منتقل می‌کند. در این بازار صنایع‌دستی و سوغاتی‌های این شهر یافت می‌شود که می‌توانیم برای عزیزان خود نیز هدیه ببریم؛ اما بازار کرمان فقط به خرید محدود نمی‌شود، چرا که جاذبه تاریخی نیز به‌حساب می‌آید. این بازار در قرن هشتم هجری ساخته و شروع به کارکرده است و حتی در بین فهرست آثار ملی کشور نیز نامش یافت می‌شود.

کرمان با اینکه شهری قدیمی است و اخیراً مسافران زیادی به آن سفر می‌کنند، امکان خرید بلیط هواپیما کرمان نیز در اکثر نقاط کشور فراهم‌ شده تا مسافرانی که اهل سفر سریع و راحت هستند بتوانند از این نوع سفر برای این مقصد استفاده کنند.

بازار کرمان یکی از طویل‌ترین بازارهای ایران است که می‌توانید ساعت‌ها در آن گشت و گداز کنید. درگذشته حتی جاده ابریشم از این بازار می‌گذشت و در آن تجارت ادویه صورت می‌گرفت.

مسجد ملک

مسجد ملک بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد در کرمان است که در دوره سلجوقیان بنا شده است. این مسجد بیش از هزار سال قدمت دارد و صحن‌ها و شبستان‌های بزرگی نیز در آن قرارگرفته است. تا ۵۰ سال پیش قناتی موسوم به مستوره (برگرفته از نام دختر ملک توران شاه یکم) از میان این مسجد می‌گذشت و به آب‌نمایی می‌رسید که حدود ۴ متر عمق داشت و نمازگزاران ازآن‌جهت وضو استفاده می‌کردند. امروزه این آب‌نما خشک‌شده و روی آن را نیز با سنگ‌فرش پوشانده‌اند.

ارگ بم

ارگ بم یک بنای خشتی بزرگ در جهان است که یکی از باارزش‌ترین و مهم‌ترین آثار تاریخی کشور به‌حساب می‌آید. مردم سال‌های دور این بنا را روی صخره‌ای سترگ در نزدیکی شهر بم ساخته‌اند. در زلزله‌ای که در سال ۱۳۸۲ رخ داد این بنا تا حد زیادی ویران شد ولی بعد از گذشت مدتی روند بازسازی آن با موفقیت انجام شد و توانست ظاهر اصیل خود را حفظ کند. ارگ بم با شماره ثبت ۵۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

blank

موزه مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان

تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان جهان در این مکان وجود دارد که در سال ۱۳۸۰ افتتاح گردید؛ اما قبل از آن این بنا آتشکده‌ای بود که به منزل جهانگیر اشیدری تعلق داشت. این موزه حدود ۸ هزار مترمربع وسعت دارد و قسمت‌های مختلفی مانند ساختمان آموزشی، سالن اجتماعات، سالن اجلاس، مرکز کامپیوتر و مرکز پشتیبانی در این مجموعه وجود دارد. اشیایی در این مجموعه وجود دارند حدود ۲۰۰ سال از قدمت آن‌ها می‌گذرد. با وجود اینکه این موزه به ثبت ملی رسیده ولی شرایط نگهداری از اشیا در آن چندان جالب نیست.

مجموعه گنجعلی ‌خان

چندین بنای مختلف در مجموعه گنجعلی خان وجود دارد که همگی از دوره صفویه به یادگار مانده است. این مجموعه توسط شخصی به همین نام که حاکمی در دوران شاه‌عباس بود، ساخته شد. این مجموعه در سال ۱۳۴۷ به ثبت ملی رسیده است.

blank

میدانی در مجموعه گنجعلی خان وجود دارد که به شکل مستطیل است و مجموعه عناصر دیگر به دور آن جمع شده‌اند. یکی از این قسمت‌ها بازار سنتی گنجعلی خان است که مانند بازارهای سنتی دیگر در ایران، معماری آن بسیار زیبا و دیدنی است.

یخچال زریسف

یخچال زریسف یخچالی است که در عصر قاجار ساخته‌ شده و شامل حصار، چاله یخ، استخر و مخزن هست. این هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری کرمان است که مسافران علاقه خاصی به این مکان‌ دارند. پشت این بنا سطح صافی دیده می‌شود که آب در زمستان روی آن یخ می‌بندد و دیوار مانع آب شدن یخ‌ها و تابش خورشید در روز می‌شود. این بنا به‌گونه‌ای طراحی‌ شده که تا حدود ۴۰ سانتی‌متر آب روی آن قرار نگیرد. در قدیم هنگام صبح یخ‌ها را برش می‌دادند و به درون مخزن می‌ریختند. از کاه نیز برای جلوگیری از چسبیدن یخ‌ها استفاده می‌کردند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *