قونیه، شهری آرام در دل ترکیه

ترکیه با داشتن آثار باستانی و چشم‌اندازهای طبیعی یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری جهان به شمار می‌رود. این کشور بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته و دارای فرهنگی غنی و تاریخی درخور است.

از آنجا که این کشور همیشه نمایانگر خودنمایی فاتحان و عظمت روم شرقی و دولت عثمانی بوده، آثاری در خود جای داده که در تبدیل‌کردن این کشور به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری جهان بی‌تاثیر نبوده است.

حال شهر «قونیه» یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه بوده که به لحاظ جمعیتی نیز رتبه هفتم را از آن خود کرده است. عمده مساحت این شهر که در جنوب منطقه میانی آناتولی قرار گرفته از فلات و دشت تشکیل شده است.

سرزمینی هموار با پوشش گیاهی قوی و خاک مناسب که به لحاظ کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است و بیشتر بخش‌های جنوبی‌اش با رشته کوه‌های طاروس احاطه شده‌اند. می‌توان از قونیه به عنوان یکی از مقاصد محبوب افراد جویای آرامش نام برد، افرادی که بازدید از یک شهر آرام را به سفر در استانبول پرهیاهو ترجیح می‌دهند.

از جاذبه‌هایی که گردشگران زیادی را برای بازدید به قونیه می‌کشاند می‌تواند به آرامگاه و موزه مولانا جلال الدین بلخی شاعر و عارف  نامدار ایرانی در این شهر اشاره کرد. گنبد بنای آرامگاه مولانا ۱۶ وجه دارد و روی کاشی‌های آن آیات گران‌قدری نوشته شده است.  در این منطقه علاوه بر مقبره مولانا، قبرهای سلطان‌العلما پدر مولانا، بهاء‌الدین پسر مولانا و برخی از شاگردان آن شاعر نامدار ایرانی را زیارت کرد.

از دیگر جاذبه‌ها «موزه مولاناست» که یکی از متعلقات باغ‌های کاخ سلجوقیان بوده و مولانا در زمان حیات در این محل زندگی و تدریس می‌کرده است. علاقه‌مندان در این موزه می‌توانند اشیایی نظیر تسبیح، دستار و کلاه ، جانماز، دیوان حافظ و همچنین دست‌نویس‌های گرانقدر مولانا را که هنوز باقی‌مانده است، مشاهده کنند.

blank

«تربت و مسجد شمس تبریزی» از دیگر جاذبه‌های قونیه است که در پارک شمس در سمت شمالی مسجد شرف‌الدین قرار گرفته است. تربت و مسجد شمس در سال ۱۵۱۰ به وسیله امیراسحق بازسازی و گسترده شد. در داخل مسجد تربتی است که همگان معتقدند این تربت جایگاه خود شمس تبریزی، استاد و پیر حضرت مولانا بوده است.

blank

«موزه آتاتورک» بازمانده خانه‌ای است که در سال ۱۹۱۲ توسط مردم برای آتاتورک ساخته شد و به عنوان هدیه به این شخص اهدا شد. در این موزه لباس‌ها و وسایل استفاده شده به وسیله آتاتورک، مدارک جنگ آزادی ترکیه، عکس‌ها و روزنامه‌ها در معرض نمایش قرار گرفته است. گفته می‌شود که بنای این موزه یکی از بناهایی با معماری با شکوه قرن ۱۹ است.

blank

از دیگر جاذبه‌های معروف شهر قونیه می‌توان از شهرهای زیرزمینی مخفی در این شهر نام برد. در گذشته های دور مردم برای اینکه بتوانند در برابر حمله‌هایی که به آن‌ها می‌شده در امان باشند اقدام به ساخت شهرهای زیرزمینی می‌کردند. در حال حاضر این شهرها تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری قونیه شده‌اند.

شهرهای زیرزمینی و مخفی قونیه در ۳۰ کیلومتری کاراپینار قرار دارند؛ در این شهرها انبار موادغذایی، کلیسه، سنگ آسیاب، اّب انبار و قبرستان نیز وجود دارد.

قونیه

«کاراپینار» منطقه‌ای است در قونیه که با توجه به قدمت زمین‌هایش بسیار مورد توجه زمین‌شناسان قرار دارد. همچنین گفته می‌شود آب‌هایی که در این شهر جاری هستند از نظر ارزش طبی و درمانی در دنیا بی نظیر هستند. از نکات قابل توجه در مورد این شهر شغل دامپروری و کشاورزی ساکنان آن‌ها است.

قونیه

«مسجد علاءالدین» یکی دیگر از جاذبه‌های شهر قونیه است که از دوران سلجوقیان در این شهر باقی‌مانده است. این مسجد مدفن تعداد زیادی از بزرگان دوره سلجوقی است که دیوارهای آن از سنگ و گنبد مخروطی ساخته شده و جلوه‌ای وصف‌نشدنی به بنا بخشیده است.

قونیه

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *