مسجد جامع یزد-مسجد جامع کبیر

مقابله با کرونا در یزد مورد توجه یونسکو قرار گرفت

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد گفت: این شهر به عنوان تنها شهر ایران در بین ۲۴ اثر منتخب یونسکو به منظور معرفی اقدامات انجام شده در دوران شیوع بیماری کرونا انتخاب شد.

محسن عباسی هرفته افزود: سازمان جهانی یونسکو پس از رصد فعالیت‌های سایت‌های میراث جهانی در سرتاسر دنیا، این فرصت را به ۲۴ اثر جهانی ثبت شده داد تا ضمن معرفی خود، اقدامات انجام شده خود را در دوران شیوع بیماری کرونا به جهانیان معرفی کنند و یزد به عنوان تنها شهر ایران، یکی از این ۲۴ اثر بود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شهرداری یزد، وی ادامه داد: این انتخاب یونسکو به واسطه اقداماتی است که شهر جهانی یزد در طول سال‌های اخیر و به ویژه دوران شیوع کرونا انجام داده بود و این فرصت به ندرت در اختیار آثار میراث جهانی قرار می‌گیرد.

این مسوول اظهار داشت: به پیشنهاد سازمان جهانی یونسکو یک کلیپ که به معرفی شهر یزد و اقداماتی که مردم آن شهر در راستای مقابله با بیماری کرونا انجام داده‌اند می‌پردازد ساخته و به یونسکو ارسال و در سایت یونسکو با روزانه میلیون‌ها بازدید کننده از تمام کشورهای جهان، به نمایش گذاشته شد.

عباسی هرفته این اتفاق را فرصتی بی نظیر برای معرفی و شناخت شهر یزد به جامعه جهانی دانست و افزود: محوریت موضوعاتی که در این کلیپ به آن‌ها توجه شده با توجه به زمان کوتاهی که به آثار منتخب داده بودند ابتدا معرفی شهر و ویژگی‌های شاخص آن بود و در مرحله بعد معرفی اقداماتی که در شرایط شیوع بیماری کرونا انجام شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های مورد نظر سازمان یونسکو روی چند محور معرفی شده ادامه داد: اولین مورد راه اندازی بازارهای اینترنتی فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی یزد بود که سبب شد تا شاهد راه اندازی یک جنبش خوب در حمایت از هنرمندان محصولات سنتی شهر باشیم و دومین مورد به راه افتادن یک پویش اجتماعی با نقش آفرینی علاقمندان، فعالان، خبرگان حوزه میراث و گردشگری برای معرفی میراث یزد بود که تصاویر و فیلم‌های آن بر روی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف دیده شد و با استقبال زیادی هم همراه بود.

بافت قدیم یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.
بافت تاریخی یزد به مساحت ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده بود.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

منبع:ایرنا

مرتبط:با این مسجد جامع یزد حتما عکس بگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *