کاخ گلستان

نمایش نسخه‌های خطی کاخ گلستان در فضای مجازی

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: تعدادی از نسخه‌های خطی کاخ گلستان به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان در فضای مجازی به نمایش گذاشته می‌شود.

بر اساس اعلام روز دوشنبه، آفرین امامی گفت: با توجه به تعطیلی موزه‌ها و شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه نیست به این منظور تعدادی از نسخه‌های خطی از مجموعه گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان (کتابخانه سلطنتی)، در فضای مجازی کاخ گلستان به نمایش گذاشته ‌شده است.

وی افزود: موضوع این نسخ ارزشمند از نظر محتوا و هنر کتاب‌آرایی مرتبط با ماه پرفیض و برکت رمضان است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تصریح کرد: این نسخه‌های خطی شامل ادعیه ماه مبارک رمضان، دعای صبا به خط کوفی و ثلث به نقل از حضرت علی (ع)، چهل کلمه حضرت علی (ع) به خط میرعلی، چهل حدیث منظوم حضرت علی (ع)، چندین قرآن به خطوط مختلف، قرآن به خط مریم بانو خوشنویس قاجاری، نهج‌البلاغه، خطبه بی‌نقطه و الف از حضرت علی (ع)، قرآن‌هایی به خط کوفی منسوب به امامان معصوم (ع) است.

او با اشاره به اینکه این نمایشگاه در قالب اجرای پروژه ۵۹ ثانیه‌های گلستان در فضای مجازی به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به وب‌سایت رسمی مجموعه، کانال آپارات با نام golestanpalace، کانال پیام‌رسان سروش مجموعه با نام اخبار مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و سایر صفحات مجازی مجموعه مراجعه کنند.

کاخ گلستان، با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. نام گلستان این مجموعه ریشه در تالاری به همین نام دارد که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه. ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد.
کاخ گلستان، از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان، به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه. ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست.

داشته‌های موجود کاخ گلستان، از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.
کاخ گلستان، در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

مرتبط:آشنایی با کاخ موزه گلستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *