معبد

مقدس‌ترین مکان‌های راهبان در سرزمین ودداها

نزدیک به ۷۰ درصد مردم سریلانکا بودایی هستند که از گذشته های دور معابدی را برای پرستش بودا احداث کرده اند. برای آشنایی با مقدس ترین معابد و مجسمه های بودا در سریلانکا با ما همراه باشید.

کهن ترین کشفیات انسانی در سریلانکا به ۳۴ هزار سال پیش باز می گردند و از بقایای انسانی معروف به انسان بالانگودا هستند. ساکنان باستانی سریلانکا معروف به ودداها از تبار تامیل و زیرمجموعه نژاد تیره پوست دراویدی بودند که در گذشته ای دور از هند جنوبی به شمال سریلانکا آمده اند.

از نظر دین و مذهب نیز درحال حاضر نزدیک به هفتاد درصد از مردم سریلانکا بودایی هستند و از گذشته معابدی را برای پرستش بودا به وجود آورده اند. علاوه بر معبدهای قدیمی، مجسمه های بودا در سریلانکا نیز بسیار حائز اهمیت و مقدس هستند. برای آشنایی با مقدس ترین معابد و مجسمه های بودا در سریلانکا با ما همراه باشید.

معبد غار دامبولا Dambulla Cave Templet

معبد غار دامبولا (معبد طلایی) سریلانکا Dambulla Cave Templet این بنای تاریخی خارق العاده  در ۱۴۸ کیلومتری شرق کلمبو پایتخت سریلانکا قرار دارد و شگفتی ها زیادی را برای گردشگران تور سریلانکا نوروز ۹۹ در خود نهفته است. معبد غار دامبولا که به معبد طلایی نیز شهرت دارد، بزرگ ترین و زیباترین مجموعه معبد غار در سری لانکا است که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

این غارها سازه های سنگی با ارتفاع ۱۶۰ متر می باشند که مشرف به دشت های اطراف این منطقه هستند. تاریخ این غارها، صخره و این معبد شگفت انگیز مربوط به ۱ قرن قبل از میلاد مسیح می باشد. بیش از ۸۰ غار در مناطق اطراف این بنا وجود دارد که در داخل آن پنج غار اصلی، مجسمه ها و نقاشی هایی به چشم می خورد که مربوط به بودا و زندگی او است و این نقاشی ها از نقاشی های بومیِ باستانی الهام گرفته و زیبایی  آنها وصف نشدنی است. در مجموع، ۱۵۳ مجسمه بودا، سه مجسمه از پادشاهان سریلانکا و چهار مجسمه خدایان و الهه وجود دارد. معبد غار دامبولا سریلانکا با تمامی مجسمه ها و نقاشیها، اوج هنر و خلاقیت آن دوران را نشان داده و از دیدنی های کلمبو به شمار می رود.

مجسمه های بودا سریلانکا

از جمله جاذبه های گردشگری شگفت انگیز سریلانکا، شهری باستانی به نام پولونارووا است که در شمال مرکزی سریلانکا قرار دارد. آثار حیرت انگیز قرون وسطی در این شهر بسیار باشکوه است از جمله مقبره سنگی  گال ویهارا با سه مجسمه معروف بودا که در این شهر قرار دارد. این سه مجسمه در سه حالت خوابیده، نشسته و ایستاده هستند و از جمله بناهای مقدس و قابل احترام در بین مردم سریلانکا به شمار می‌روند. همه ۳ مجسمه روی یک سنگ گرانیت حکاکی شده اند.

ارتفاع این تندیس ها نزدیک به ۴.۶ متر است و طول یکی از آن ها حدود ۱۴ متر می باشد. هنر فوق العاده پیکره‌ تراشی در این تندیس ها با سبک پیکره ‌تراشی دوره پیشین یعنی دوران Anuradhapura متفاوت است. نگرش های فرقه  Mahayana و مکتب هنری Amaravati  (سه سده پیش از میلاد در مرکز هند) هر کدام  بر طراحی این پیکره ها تاثیر گذاشته اند. بوداییان معتقدند، تندیس بودا در حالت درازکش حالت «پاری نیروانا» یا مرحله نیروانا (روشن بینی) پس از مرگ را نشان می‌دهد. در تور لحظه آخری سریلانکا می توانید از این آثار هنری زیبا بازدید کنید.

معبد دندان سریلانکا

معبد دندان سریلانکا، یا معبد دالادا مالیگاو، مقدس ترین معبد بودایی محسوب می شود که یک اثر مقدس دندان بودا درآن قرار دارد و در سراسر دنیا دارای شهرت زیادی است. این معبد در شهر کندی سریلانکا واقع شده است که جزو سازمان میراث جهانی به شمار می رود و با تور سریلانکا می توانید به این شهر زیبا سفر کرده و از معبد دندان سریلانکا بازدید کنید. این معبد تاریخی دارای قدمت زیادی بوده که مربوط به به نیمه دوم قرن شانزدهم است. در طول تاریخ، به علت حمله پرتغالی ها، و بلایای طبیعی و بمب گذاری های تروریستی، این بنا تحت تغییرات ساختاری و بازسازی مداوم قرار گرفته است. برای نگهداری مقدسات آیین بودا در نزدیکی این معبد گنبدی قرار دارد که به گنبد سیلان بودایی شهرت دارد.

دندان مقدس  بودا که ساخت آن در کندی صورت گرفته، از طلا ساخته شده است. هر شش سال،  این دندان به صورت عمومی نمایش داده می شود. هر چهارشنبه راهبان و کشیش ها شستشوی نمادین این آثار را با گل ها و آب های معطر انجام می دهند. آب مقدس نیز در میان افرادی که در آنجا حاضر هستند قرار میگیرد، زیرا آنها معتقد هستند که این آب قدرت شفا دادن دارد.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *