موزه‌های خراسان

موزه‌های خراسان _پیام‌آور صلح و تجلی‌گاه آداب دیرینه

آثار و اشیاء به نمایش‌ درآمده در موزه‌های خراسان، آیینه تمام‌نمایی از فرهنگ، هنر، آداب و رسوم، باورها و اعتقادات نیاکان و گذشتگان ما محسوب می‌شود، به گونه‌ای که موزه را می‌توان به عنوان تنها پل ارتباطی میان گذشته، حال و آینده برشمرد.

تاریخچه موزه‌داری در خراسان را نیز می‌توان به آستان قدس رضوی نسبت داد. به شکلی که تقریبا همزمان با ایجاد موزه موزه ملی ایران باستان، مکانی به جمع‌آوری و نمایش آثار وقفی اختصاص پیدا کرد و لذا سنگ‌بنای اولین موزه خراسان بنا نهاده شد.

موزه سیار صلح و کودک

نخستین موزه بین‌المللی و سیار کودک در ایران با دریافت مجوز از اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیریت خانم سوسن نیک‌ذات در خراسان رضوی، ایجاد شده است. عناصر این موزه شامل عروسک‌های قاشقی است که در میراث فرهنگی معنوی کشور ثبت شده‌اند. همچنین عروسک‌های دست‌ساز زنان روستایی، آثار هنری کودکان، نقاشی، کلاژ و کلکسیون آثار و اشیائی از ایران و جهان در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

این موزه‌ها با هدف ترویج فرهنگ صلح و توسعه آن در جهان، معرفی میراث فرهنگی ملل، ترویج فرهنگ توسعه پایدار و رسیدن به صلح پایدار، ایجاد شده است و هر یک از عناصر این موزه، حکم تقدس دارند، زیرا بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام و فرامین پیامبر الهی، صلح و دوستی را در جوامع ترویج می‌دهند.

 

موزه‌ سیار صلح و کودک، نمایش‌های موفقیت‌آمیز خود را به عنوان سفر آبی صلح در کشتی خلیج فارس، نخستین سفر با قطار و نخستین سفر هوایی تحت عنوان هواپیمای صلح در سطح بین‌المللی انجام داده و تا به امروز به چهار قاره‌ جهان سفر کرده است. از دیگر اقدامات این موزه، تشکیل شبکه حقیقی هم‌سفران صلح و فرهنگ ملل است که با هدف جایگزین کردن رفاقت به جای رقابت ایجاد شده است.

موزه سیار صلح و کودک دارای مجوز رسمی فعالیت از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است که به عضویت ایکوم، شورای جهانی موزه‌ها درآمده است و در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی ایکوفوم، کمیته بین‌المللی موزه‌شناسی به عنوان سفیر صلح کودک، برگزیده شده است.

موزه‌های خراسان

موزه حوض‌خانه هزاردستان

موزه حوض‌خانه هزاردستان به همت آقای «یوسف‌علی قومورلو» در ابتدا به عنوان تماشاخانه‌ فرهنگی و هنری و با مجوز اداره‌کل ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد و پس از آن با انجام دادن اقداماتی به عنوان اولین موزه خصوصی استان و اولین موزه ترکیبی کشور با محوریت نمایش آیین سفره‌داری ایرانی و هنرهای آیینی از سازمان میراث فرهنگی مجوز دریافت کرد.

از جمله این اقدامات می‌توان به نشان دادن توانایی‌های خود در نمایش گوشه‌هایی از آداب و سنن مهمان‌داری ایرانی، بازتاب آن در صنعت گردشگری، ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان گردشگری در راستای فضاسازی منطقی و برگرفته از معماری سنتی، جمع‌آوری آثار هنری و وسایل زندگی قدیمی و چیدمان آن‌ها و نمایش آن‌ها به گردشگران خارجی اشاره کرد.

دیوارهای موزه‌های خراسان با نقاشی‌های ملهم از داستان‌های شاهنامه تزیین شده است. در سر هر ستون، کتیبه‌های خطی اشعار عرفانی که با خط نستعلیق نگاشته ‌شده توسط استاد دانشجوی نیشابوری به چشم می‌خورد، حوض سنگی میان حوض‌خانه و شاه‌نشین آن به خوبی طراحی شده است.

 

برخی از اشیاء این موزه منحصر به‌فرد بوده و بیش از ۱۰۰ قطعه اشیاء قدیمی و آثار هنری تمام غرفه‌ها، سکوها، رف‌های آن را پوشانده است، به صورتی که هر بازدیدکننده می‌تواند ساعت‌ها به تماشای این آثار مشغول باشد و همزمان از خدمات این موزه نیز بهره‌مند شود.

این موزه در خیابان جنت که یکی از بازارهای معروف و پرجمعیت مشهد است، با وسعت ۳۵۰ مترمربع و با قابلیت پذیرش حداکثر ۶۰ نفر واقع شده است.

منبع:

پهلوان، مهرآسا؛ ۱۳۹۸؛ کتاب موزه‌ها و مجموعه‌داران خراسان رضوی؛ انتشارات درج سخن

ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *