موزه ادب و عرفان

موزه ادب و عرفان اهر گنجینه آثار فاخر ایران زمین

اولین موزه ادب و عرفان ایران در سال ۱۳۷۴ داخل بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری ایجاد شده که شامل سه سالن بوده و آثار فاخری از دوره صفویه و قاجاریه در آن به نمایش گذاشته شده است.

حسین پورفرج – مسئول موزه ادب و عرفان شهرستان اهر موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین اهر را گنجینه آثار فاخر و ارزشمند ادب و عرفان ایران زمین برشمرد و افزود: آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه در زمینه ادبیات عرفان و یا عرفان بوده که در ضلع شمالی بقعه و در یک صحن چهار قسمتی ایجاد شده و هم اکنون شامل موزه فعلی است.

وی با بیان این‌که اشیاء و وسایل به نمایش گذاشته در این موزه از زمان تولد شیخ شهاب الدین اهری عارف قرن ششم(ه.ق) تا قرن پانزدهم(ه.ق) است، گفت:  این آثار برای بازدید علاقه مندان در محل بقعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به آثار نفیس و با ارزش ادبی و عرفان این موزه، اظهار کرد: آثار این موزه از جمله قرآن‌های خطی مربوط به دوره قاجاریه و صفویه در قطع‌های مختلف وزیری، جیبی و رحلی در شکل‌های مختلف و به زبان عربی، فارسی و برخی با تفسیر فارسی در حاشیه برگ و همچنین کتیبه پارچه ای مزین به آیات کل قرآن کریم است که با قلم غباری “خط دانگ ریز” و در سالن شماره دوم نیز درب پاشنه دار قدیمی مربوط به درب یک امامزاده و در دو لنگه از درخت گردو ساخته شده و هر لنگه در چهارده قسمت، مربوط به چهارده معصوم  تقسیم شده است، بالای این درب شجره نامه امامزاده و سازنده آن که در قرن هشتم بوده، حک شده است.

موزه ادب و عرفان

پور فرج افزود: در غرفه‌ها و ویترین‌های شیشه ای این موزه نیز می توان به اشیاء نفیسی مانند سجاده، جانماز، مهر، قبله نما و غیره در ارتباط با نماز، تابلوهایی از ائمه اطهار(ع) مربوط به دوران قاجاریه اشاره کرد که شامل عکس‌های منتسب به پیامبر اکرم(ص) با مدح فارسی و عربی سعدی شیرازی” ماه فروماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد”، تمثال منتسب به حضرت امام علی(ع)، متن حدیث کِساء که به خط سید عباس سید احمدیان و متن زیارت سیدالشهدا به خط میر آقا اهری که در سال ۱۳۱۸ نوشته، است.

 

وی ادامه داد: در صحن اصلی این بقعه که محل آرامگاه شیخ شهاب الدین محمود اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری در آن واقع است، حصار سنگی مستطیلی با سنگ‌های حجاری شده منحصر به فرد و نفیس کشیده شده است که در ورودی اصلی این حصار سنگی کلمه شهادتین و اسامی الله، محمد و علی روی سنگ به خط کوفی منقش شده است و جنس این سنگ‌ها از نوع آذرین بیرونی و از آثار نفیس این مجموعه است.

مسئول موزه ادب و عرفان شهرستان اهر در خصوص حصار خشتی مجموعه بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری نیز افزود: این حصار خشتی در گذشته، تمام محدوده ۱۱ هکتاری این بقعه را شامل می‌شد که متاسفانه در دوران پهلوی قسمت اعظم این حصار یا دیوار خشتی از بین رفته و در این میان نیز ادارات زیادی در این محوطه ساختمان سازی کرده و حصار را از بین برده‌اند.

موزه ادب و عرفان

وی با بیان این‌که قسمت‌های باقی مانده این دیوار خشتی با ارتفاع شش متر با سر کنگره ای آن نشان دهنده‌ی شیوه ساخت آن است، ادامه داد: تنها در ضلع غربی دو سه تکه آن باقی مانده که در سال‌های اخیر به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی این قسمت از حصار مرمت و بازسازی شده است.

وی با بیان این‌که امیدواریم با تکمیل حصار خشتی و آغاز انتقال ادارات ساکن در داخل محوطه بقعه شیخ شهاب الدین اهری به بیرون از این بقعه به زودی شاهد ثبت جهانی این اثر فاخر گردشگری و فرهنگی شهرستان اهر و منطقه ارسباران شویم، گفت: با ثبت جهانی شدن این بقعه می‌توان شاهد زمینه ساز حضور گردشگران ملی و بین المللی از اقصی نقاط جهان در این شهرستان شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه‌های سنندج نماد تاریخ و فرهنگ کردستان

آمار فاجعه‌بار موزه ‌های مهم دنیا در سال ۲۰۲۰

خانه‌موزه شیخ محمد خیابانی و احیای هویت تاریخی محله خیابان تبریز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *