موزه باستان شناسی بم

موزه باستان شناسی بم راه اندازی می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم گفت: موزه تاریخ و باستان شناسی این شهر تاریخی با همکاری شهرداری و شورای شهر در سال جاری راه اندازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محسن قاسمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با راه اندازی موزه تاریخ در شهر بم محل مناسبی برای علاقمندان به حوزه تاریخ و باستان‌شناسی ایجاد می شود.
وی با اشاره به بازنگری طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم برای حفظ باغ شهر این شهرستان تصریح کرد: این پروژه در قالب همکاری با پروژه طرح تفصیلی بم تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم بیان کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا موزه‌ها و اماکن تاریخی این استان از جمله ارگ تاریخی بم تعطیل بود و این اتفاق فرصتی برای مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف این بنای تاریخی فراهم آورد.

وی ادامه داد: مرمت اصطبل حکومتی، یخدان، خانه میراکبر و سیستانی، مجموعه عمارت دروازه دوم، برج کلاه فرنگی و همچنین ساماندهی کمپ اقامتی، ایجاد سامانه حفاظت الکترونیک و پایش تصویری از جمله اقدامات انجام شده در ارگ تاریخی بم طی سال گذشته محسوب می شود.

قاسمی با اشاره به مرمت و بازسازی ۱۰۰ درصدی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم تاکید کرد: در حال حاضر این بنای تاریخی به مجموعه پژوهشی و اداری پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن تغییر کاربری داده است.

وی بیان کرد: عملیات مرمت و بازسازی برج کلاه فرنگی و همچنین دروازه دوم به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و خانه میراکبر و یخدان تاریخی نیز با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت و بازسازی می‌شود.

مدیرپایگاه میراث جهانی بم افزود: عملیات مرمت مجموعه اصطبل تاریخی ارگ بم از زمستان سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت سالن‌های ضلع جنوبی و شرقی این بنای تاریخی به پایان برسد.

ارگ تاریخی بم بزرگترین بنای خشتی جهان است و قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و این بنای ارزشمند و منظر فرهنگی آن در تیرماه سال ۸۲ در فهرست آثار میراث جهانی قرار گرفت.

شهرستان بم در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق مرکز استان قرار دارد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *