نخستین کتاب چاپی جهان

نگاهی به نخستین کتاب چاپی جهان که «کتاب مقدس گوتنبرگ» نیست

درحالی‌که بسیاری کتاب مقدس گوتنبرگ معروف دنیا را به‌عنوان نخستین کتاب چاپی جهان می‌شناسند، اما در واقع این اولین کتاب چاپ‌شده نیست و کتابی که از دل آسیا بیرون آمده، عنوان نخستین کتاب چاپی جهان را از آن خود کرده است.

ورود نوع متحرک فلزی در دنیای چاپ اروپا، مدیون یوهانس گوتنبرگ است. با این حال، خیلی زودتر از آن، از این روش چاپ در چین و کره استفاده می‌شد. استفاده از فلز بسیار مهم و اساسی بود، زیرا دوام آن از چوب یا سرامیک قبلی بسیار بیشتر بوده و چینی‌ها نیز به‌عنوان پیشگام در این مسیر، فعالیت‌های مربوطه را انجام می‌دادند.
کارشناسان بر این باورند که نوع متحرک برنز در چین حداکثر تا قرن دوازدهم وجود داشته است. این امر چینی‌ها را بسیار جلوتر از گوتنبرگ قرار می‌دهد، زیرا کتاب مقدس انقلابی گوتنبرگ تا اواسط قرن پانزدهم چاپ نشده بود.
با تمام این اوصاف، چین در آن زمان لزوما کتاب چاپ نمی‌کرد و تنها به چاپ اسناد و مدارک دولتی می‌پرداخت، از این رو باید به دنبال نخستین کتابی بود که در کرده چاپ شده است. چرا که کره چاپ متون را با استفاده از نوع فلزی در اوایل قرن سیزدهم آغاز کردند. این کشور یک کتاب مذهبی را با نوع متحرک فلزی به نام جیکجی به مرحله چاپ رساند.
این کتاب گلچینی از آموزه‌های کشیش‌های بودایی است که در سال ۱۳۷۷، درست ۷۸ سال قبل از کتاب مقدس گوتنبرگ، به چاپ رسیده است. گرچه تنها یک نسخه از جلد دوم این کتاب باقی مانده، اما توسط کتابخانه ملی فرانسه دیجیتالی شده و به‌صورت آنلاین به‌نمایش درآمده است.
با این حال دانشمندان معتقدند که از همین تکنیک چاب بعدها برای چاپ نخستین کتاب انقلابی گوتنبرگ استفاده شده است.
نخستین کتاب چاپی جهان
منبع: اسکان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *