کمال الدین اسماعیل اصفهانی

هفتم دی‌ماه، روزی به نام کمال الدین اسماعیل اصفهانی

شورای اسلامی شهر اصفهان روز هفتم دی‌ماه هرسال را به عنوان روز کمال اسماعیل تصویب کرد.

شورای اسلامی شهر اصفهان با هدف برجسته کردن نام کمال‌الدین اسماعیل شاعر اصفهانی پیشنهاد تعیین روز هفتم دی‌ماه هرسال به عنوان روز کمال اسماعیل در تقویم رسمی کشور را در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی خود بررسی و تصویب کرد تا بدین سبب بتواند جایگاه این شاعر را به عنوان یکی از ارکان ادبی اصفهان پررنگ کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در توضیح این لایحه اظهار کرد: کمال‌الدین اسماعیل فرزند عبدالرزاق اصفهانی، شاعر بزرگ قرن هفتم هجری و آخرین قصیده سرای بزرگ ایران است که در هجوم و غارت مغولان کشته شد.

فریده روشن افزود: پیشنهادی در شورا و در کمیسیون فرهنگی و ورزشی مطرح و مصوب شد تا یک روز به عنوان پاسداشت این شاعر مشخص شود؛ همچنین تاکید شد که آرامگاه کمال‌الدین اسماعیل به گونه‌ای که در حد مقام او باشد، بازسازی شود و اعتبار لازم برای بهسازی فضای مجاور مقبره او نیز در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه شهرهای دیگر به ظرفیت‌های ادبی خود خیلی توجه داشته‌اند، اضافه کرد: حافظ و سعدی برند جهانی شیراز شده‌اند اما اصفهان هنوز نتوانسته صائب و کمال را در حد جهانی به شهرت برساند بنابراین باید از این ظرفیتی که برای شهر وجود دارد هم در موضوعات ادبی و هم گردشگری استفاده کنیم و آنطور که شایسته است این دو مقام اصفهان را به هموطنان و جهانیان معرفی کنیم.

روشن افزود: در بسیاری از شهرهای کشور نخستین نقطه‌ای که گردشگر به آن مراجعه می‌کند مقبره شاعران است اما در اصفهان حتی بسیاری از شهروندان نیز مقبره این دو شاعر را نمی‌شناسند بنابراین امیدوارم بازسازی آرامگاه کمال اسماعیل اقدامی باشد که به ظرفیت‌های موجود ادبی اصفهان کمک می‌کند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این خصوص گفت: کمال‌الدین اسماعیل و پدرش جمال‌الدین عبدالرزاق اصفهانی جز شاخص‌ترین شاعران سبک عراقی در کنار حافظ و سعدی در شعر فارسی شناخته می‌شوند.

محمد عیدی با بیان اینکه کمال اسماعیل یکی از کسانی است که حافظ در اشعار خود به نام او استناد کرده است، ادامه داد: کمال‌الدین اسماعیل روایتگر بزرگ اصفهان در کشاکش حمله مغول بوده و بسیاری از اشعاری که در قالب قصیده سروده اشاره به خاندان حکومتی آل صاعد دارد که به نوعی تاریخ اصفهان را هم می‌توانیم در دیوان او به وضوح ببینیم.

وی تصریح کرد: در گستره فرهنگ فارسی‌زبانان و به ویژه اصفهان کمتر کسی را می‌توان یافت که مقام ادبی کمال‌الدین اسماعیل را بشناسد بنابراین باید روزی را به نام او برای شناسایی بهتر این شاعر به مردم، معرفی می‌کردیم.

عیدی اضافه کرد: دوم جمادی ثانی ۶۳۵ که با تطابق تاریخی مقارن با هفتم دی‌ماه ۶۱۶ و کشته شدن این شاعر به دست مغولان است برای نامگذاری به نام روز کمال اسماعیل پیشنهاد شده است.

معاون فرهنگی ورزشی شهردار اصفهان گفت: برای شناخت نام و یاد شاعرانی همچون حافظ تلاش بسیاری شده است به حدی که خارج از مرزهای جغرافیایی ایران نیز حافظ را می‌شناسند پس باید به عنوان برند فرهنگی اصفهان برای کمال خوانی و صائب خوانی اقداماتی مؤثر انجام دهیم چون صائب نیز بزرگ‌ترین و شاخص ترین چهره ادبی سبک هندی یا اصفهانی است.

امیراحمد زندآور، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز درخصوص این پیشنهاد گفت: پس از تصویب در شورای اسلامی شهر اصفهان برای اینکه کمال اسماعیل در تقویم کشور ثبت شود باید تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و پس از آن تاییدیه شورای عالی فرهنگی کسب شود بنابراین شهرداری باید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان در پاسخ به زندآور درخصوص اقدامات شهرداری برای مجاب شدن نهادهای فرادست برای درج این نام در تقویم رسمی کشور، خاطرنشان کرد: در بین اهل فن کمال اسماعیل چهره شاخص اصفهان است و این را فرهنگستان زبان و ادب فارسی به خوبی می‌داند و جایگاه او در میان شعرای سبک عراقی مشخص است؛ با این حال مقدمات ثبت این نام را پیگیری می‌کنیم.

عیدی تصریح کرد: شأن نامگذاری این بود که ابتدا شورای شهر اصفهان به عنوان نمایندگان مردم و متولیان امر طرح را تصویب کنند تا با پشتوانه مصوبه شورای شهر اصفهان چنین اقدامی را انجام دهیم.

وی افزود: در سنوات گذشته نیز دیوان کمال در دو جلد فاخر منتشر شده و در بازار موجود است و زمینه‌سازی برای ثبت این روز انجام شده است.

نصیر ملت، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به اختصاص بودجه برای بازسازی آرامگاه کمال در سال ۹۹، تصریح کرد: در بودجه سال جاری مبلغی برای بازسازی آرامگاه کمال در نظر گرفته شد و بازسازی این مقبره در حال مطالعه و طراحی است.

وی ادامه داد: گذر ادبی مجاور مقبره کمال نیز یکی از مسیرهای گردشگری اصفهان خواهد شد که این پروژه نیز دردست بررسی و طراحی است تا بتوانیم گذر ادبی کمال را نیز به داشته‌های گردشگری اصفهان اضافه کنیم.

وی تاکید کرد: برجسته شدن نام کمال اسماعیل می‌تواند مقدمه نتایج خوبی در اصفهان باشد اما وابسته به پیگیری جدی اعضای شوراست تا شاهد اثرات ارزشمند آن در نقاط مختلف شهر باشیم.

منبع:ایمنا

مرتبط:

تازه‌های گردشگری در اصفهان

تاریخچه هتل عباسی اصفهان

روستای طامه از نقاط بسیار خوش آب و هوای اصفهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *