کلوچه-سنتی-کاشان

لوح ثبتی مهارت پخت کلوچه سنتی کاشان رونمایی شد

 لوح ثبتی مهارت پخت کلوچه سنتی کاشان که پیش‌تر با شماره ۱۸۵۴ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور قرار گرفته بود، در آیینی رونمایی شد.

کلوچه سنتی که سوغات محلی ویژه این خطه است که با آرد گندم سبوس‌دار، شربت بار (شکر و آب)، روغن جامد، هل، وانیل و مغز پسته به شیوه‌ای خاص از سوی قنادهای کاشانی پخته می‌شود.

کارشناس مردم شناسی و عضو شورای ثبت میراث و حرایم استان اصفهان روز جمعه در این زمینه گفت: دانش و مهارت پخت کلوچه سنتی کاشان دارای پیشینه‌ای دیرینه است و به طور معمول نزدیکی‌های عید نوروز پخت آن رونق بیشتری می‌گیرد.

عباس تراب‌زاده افزود: این کلوچه سنتی به عنوان شیرینی ویژه عید در کاشان به شمار می‌آید و از آن برای پذیرایی در مهمانی‌ها هم استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: تصمیم داریم در آینده مهارت پخت سوهان میرزا حسینی، باقلوا و همچنین قطاب ویژه کاشان را هم به نام این منطقه ثبت ملی کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان نیز با قدردانی از پیشکسوتان قنادی برای همکاری و همراهی در فرآیند ثبت این اثر تاکید کرد: با توجه به اینکه مهارت پخت کلوچه سنتی ثبت ملی شده، باید تولیدکنندگان این نوع از شیرینی به کیفیت، نحوه بسته‌بندی و ارایه آن دقت کامل داشته باشند.

وی اضافه کرد: ۲۹ اثر از شهرستان کاشان تاکنون در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده و امیدواریم با تلاشی که در حوزه ثبت اداره انجام می‌شود، شاهد ثبت تعداد بیشتری از آیین‌ها و مهارت‌های مردمی در فهرست آثار ملی باشیم.

آیین گلاب‌گیری قمصر، قالی‌شویان مردم فین در مشهد اردهال، نخل‌گردانی، هوم بابایی، مهارت زیلوبافی، شعربافی، پخت گوشت لوبیا و سمنوی نذری از جمله میراث‌ معنوی ثبت ملی شهرستان کاشان هستند.

شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان با برخورداری از یک‌هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *