مساجد-استانبول

همه ی آنچه باید از مساجد استانبول بدانید

معرفی سه گل سرسبد معماری استانبول

استانبول جاذبه های طبیعی فراوانی دارد اما در بین تمامی آن ها، مساجد به جامانده از دوران شکوهمند عثمانی، جایگاه منحصربه فردی دارند. از آن جا که ریشه های تاریخی استانبول در حکومت عثمانی، به قرن چهارده میلادی بر می گردد، تعجبی ندارد که روی هم رفته بیش از سه هزار مسجد بزرگ و کوچک در این شهر شناسایی شده باشد. با این تفاسیر، در صورتی که برای بازدید از این گنجینه های تاریخی به استانبول سفر می کنید، زمان کم خواهید آورد. در نتیجه، در متن پیش رو، ما تاریخچه ای از استانبول و معماری آن ارائه می دهیم و در آخر، سه گزینه مشهور و محبوب را به طور دقیق تشریح می سازیم. با توریاب و تور ارزان استانبول همراه شوید

مقدمه؛ نگاهی جامع به تاریخ استانبول

تاریخ استانبول هویت معماری این شهر را تشکیل داده است. برای درک دقیق تر این مطلب باید بازگردیم به دوران روم و امپراتور کنستانتین. به دلیل موقعیت جغرافیایی بی نظیر و قرار گرفته بین دو دریای مدیترانه و سیاه، این شهر به نوعی پایتخت فرهنگی، سیاسی و نظامی روم شرقی شد، زیرا سلطه و ایجاد پایگاه در آن ناحیه، به نوعی تسلط بر شرق و غرب ترجمه می شد.

از آن جا که رومی ها همواره در پایتخت های خود بناهای عظیمی پدید می آورند، استانبول هم از این قاعده مستثنی نشد و کلیساهای عظیم و جامعی در آن بنا گردید. پس از یک سری جنگ و درگیری و دست به دست شدن استانبول بین اروپاییان، بالاخره این نگین زیبا، به دست ترک های مسلمان عثمانی افتاد و عملیات بومی سازی استانبول کلید خورد. هر بنایی که ظرفیت تغییر داشت اسلامی می شد و هرچه یک شهر اسلامی کم داشت به چشم به هم زدنی احداث می گردید.

نکته ی آخر اینکه، اگر می خواهید شخصا بیشتر درباره ی تاریخ استانبول جست و جو کرده و مطالعه کنید، بد نیست بدانید پیش از پاگیری جمهوری ترکیه، نام استانبول امروزی، قسطنطنیه بوده است.

کلیسایی که مسجد و موزه شد

اگر با تور استانبول رفته اید که هیچ(تقریبا تمامی تورها اعم از لحظه آخری و غیره، بازدید از این موزه را در برنامه خود دارند)، اما اگر شخصی سفر می کنید، حتما بازدید از ایاسوفیه را در برنامه های خود بگنجانید. ایاسوفیه یا Hagia Sophiaدر ابتدا کلیسایی بود که عظمت مذهبی مسیحیان را به نمایش می گذاشت.معماری،”رومی – یونانی” بود و بنا کاملا غربی کار شده بود. اما با قدرت گرفتن عثمانی ها در استانبول، روح معماری “شرقی – اسلامی” در کالبد بزرگترین و زیباترین بنای غربی دمیده شد و ایاسوفیه رویایی را بنا نهاد.

سرگذشت این بنا با عنوان کلیسا آغاز شد و مسجد بودن را تجربه کرد و امروز، موزه ای است بی بدیل که از سالانه از سراسر دنیا خیل عظیم گردشگران را به استانبول می کشاند.

هر کسی مسجد آبی را می شناسد!

مسجد آبی یا Blue Mosqueدر بین خود ترک ها Sultanahmet Mosqueنامیده می شود. زمانی که به محوطه ی این مسجد پا می گذارید گویی زمان از حرکت باز می ایستد و زندگی آسمانی آغاز می گردد. حوض میان حیاط آبی آسمان را بازتاب می دهد و صدای عبادت از دورادور مسجد حالتی معنوی را در جان و جهان آدمی جاری و ساری می سازد. در بین تمامی جاذبه های استانبول، اعم از مذهبی و غیر مذهبی، طبیعی و غیر طبیعی، بازدید از این مسجد آبی بدون شک لایق تجربه ای منحصر به فرد ویژه خواهد بود.

نقاشی ها، مناره های سر به فلک کشیده، کاشی کاری هنرمندانه شرقی و بسیاری دیگر، گزینه هایی نیستند که بتوان به سادگی از کنارشان عبور کرد. سخن آخر اینکه، برای بازدید از این مسجد، از پیش مطالعه کنید و یکی از بهترین روزهای تور یا اقامت خود در استانبول را به مسجد آبی اختصاص دهید.

گزینه ای محشر برای ایرانیان

اگر بخواهیم رک و بی پرده سخن بگوییم، بسیاری از گردشگران ایرانی که با انواع تورهای لحظه آخری و غیره عازم استانبول می شوند، اولویت خود را خرید و گشت و گذار تعیین کرده اند. بسیار خب، ما برای گزینه آخر، یک شاهکار معماری درنظر گرفته ایم که از بازار بزرگ استانبول، پیاده تنها ده دقیقه فاصله دارد. معروف ترین امپراتور عثمانی، از خود مسجدی به یادگار گذاشته که پس از گذشت قرن ها، آدمیان هنوز از تماشای آن غرق لذت می شوند. در حال صحبت از Süleymaniye Mosqueهستیم.

این مسجد، با آن تم طلایی طراحی، کار مشهورترین معمار تاریخی عثمانی Mimar Sinanاست و از زمان ساخت تا به امروز، بر تارک معماری مذهبی تاریخ درخشیده است.

جمع بندی نهایی؛ تورهای استانبول و مساجد

ما در این نوشته سعی کردیم به طور خلاصه سه مسجد مهم استانبول را معرفی کنیم. امیدواریم در این امر هرچند محدود، رضایت شما را برآورده ساخته باشیم. به خاطر داشته باشید، سفرهای خارجی در عین جذابیت، می توانند ناامید کننده باشند. حضور در توری که تورلیدری نابلد دارد یا خرید بلیطی که خستگی سفر را در جسم و جان آدمی باقی می گذارد. در صورتی که میل دارید با تیمی حرفه ای کار کنید.

منبع:تاریخ ما

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *