نقاهتگاه

پروژه شکست‌خورده «هتل ـ نقاهتگاه کرونا»

رییس جامعه هتلداران می‌گوید: هیچ یک از هتل‌های کشور به نقاهتگاه بیماران کرونایی تبدیل نشد.

پیشنهاد تبدیل هتل به نقاهتگاه بیماران کرونایی یا مکانی برای قرنطینه ناقلان احتمالی، نخستین‌بار از سوی وزیر بهداشت در اسفندماه ۹۸ مطرح شد، روشی که پیش‌تر در چین و برخی کشورهای اروپایی تجربه شده بود. سعید نمکی افت درآمد گردشگری را علت این ایده قرار داده و گفته بود: نیاز داریم بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان در یک فضای بینابینی قرار بگیرند، به عبارتی این افراد پس از ترخیص از بیمارستان در محلی دیگر غیر از خانه نگهداری شوند و بعد از آن به خانه بروند که یکی از این فضاهای بینابینی هتل و فضاهای گردشگری است که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که بر همین اساس اقدام به پیش‌خرید خدمت از بخش گردشگری به عنوان پشتوانه مراکز درمانی می‌کنیم.

این پیشنهاد که با استقبال هتلدارها مواجه نشده بود، بار دیگر در آبان‌ماه ۹۹ از سوی برخی اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا یادآوری شد. اما هتلدارها با وجود تحمل ۹ ماه بیکاری و تعطیلی همچنان نگران مخدوش شدن برند و اعتبارشان در سایه تبدیل به نقاهتگاه یا قرنطینه بیماران و یا ناقلان ویروس کرونا بودند، برای همین شروطی را تعیین کردند؛ از جمله این‌که طرح داوطلبانه و اختیاری باشد، هتل‌های دولتی پیش‌قدم شوند و هزینه‌های نقاهتگاه یا قرنطینه را نیز دولت یا وزارت بهداشت بپردازد. مدتی بعد هم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آمادگی وزارت بهداشت برای اجاره هتل‌های یک، دو و سه‌ستاره به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی خبر داد.

در آذرماه رییس جامعه هتلداران ایران اعلام کرد که فهرستی از ۳۳ هتل خصوصی را به وزارت بهداشت و دانشکده‌های علوم پزشکی هر استان ارائه کرده است. پیش از آن، رییس بنیاد مستضعفان از به‌خط شدن هتل‌های این مجموعه برای اسکان و تامین غذای گرم مدافعان سلامت خبر داده بود. حتی حرف از آمادگی هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری یا اقامتگاه‌های قوه قضاییه، سالن‌های ورزشی و مهمانسراهای دولتی به میان آمد. اما حالا جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ به ایسنا می‌گوید: هیچ یک از هتل‌های کشور  پس از آن اعلام آمادگی، به نقاهتگاه بیماران کرونایی  تبدیل نشده است، چون نیازی احساس نشد.

او ادامه می‌دهد: در هر استان یک هتل خصوصی داوطلب شده و مشخصات آن در اختیار دانشکده علوم پزشکی و وزارت بهداشت قرار داده شده است تا در صورت نیاز، از این اقامتگاه‌ها استفاده کنند. قرار بود هتل‌هایی که وارد زنجیره نقاهتگاه کرونا می‌شوند در این‌دوران به هیچ وجه مسافر نپذیرند، اما براساس اطلاعاتی که دارم تا کنون به هیچ یک از هتل‌های خصوصی و دولتی که داوطلب شده بودند، نیاز نشده است.

حمزه‌زاده منکر استقبال نکردن هتل‌ها از این طرح می‌شود و اظهار می‌کند: هتلداران مخالف این پیشنهاد نبوده و نیستند. حتی قرار این بود در فاز نخست از هر استان فقط یک یا دو واحد هتل معرفی شود و در صورت نیاز از مشارکت بیشتر هتلداران استفاده شود. هدف ما هم از پیوستن به این طرح صرفا کمک بوده است.

ایرج حریرچی ـ معاون کل وزارت بهداشت ـ چند روز پیش از این اظهارات، در جلسه ستاد کرونای قزوین، از استقبال کم مردم از هتل نقاهتگاهی‌ها و به نتیجه نرسیدن این پروژه سخن گفته و اظهار کرده بود: در سراسر کشور بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ تخت درنظر گرفته  شده اما در دو ماه گذشته، قرنطینه کمی داشتیم که این روند اشکال دارد. در همین استان قزوین ۳۷۷ تخت برای قرنطینه اختصاص داده شد اما فقط یک تخت مورد استفاده قرار گرفت که نشان می‌دهد هم ما در هدایت افراد خوب عمل نکردیم و هم مردم رغبت و یا اطلاع لازم را برای استفاده ندارند که این روند باید اصلاح شود.

پیرحسین کولیوند ـ رییس سازمان اورژانس کشور ـ نیز قبل‌تر از مشارکت پایین هتل‌ها و سایر دستگاه‌ها در روزهای نخست کرونا روایتی تعریف کرده و گفته بود: وقتی تصمیم به انتقال دانشجویان ایرانی از ووهان (چین) به کشور گرفتیم، هیچ دستگاهی با ما همکاری نکرد و حتی هتل که می‌خواستیم برای آن‌ها اجاره کنیم، تا پنج برابر قیمت هم پیشنهاد کردیم اما هیچ کس به ما کمک نکرد. حتی برخی از مسؤولان شهریارهتل‌دار را تهدید کردند که اگر دانشجویان را در این هتل اقامت دهید، یعنی می‌خواهید کرونا را به شهریار بیاورید و هتل‌دار هم پشیمان شد که در نهایت، دادستان به ما کمک کرد که از آن محل استفاده کنیم. وقتی دانشجویان را به ایران آوردیم، هتل‌دار و عوامل هتل رفتند و اصلاً نماندند. در آن شرایط از یکی از همکاران که در سفرهای حج به ما کمک می‌کرد خواستیم که هتل‌دار شود و ۲۴ نفر از نیروهای اورژانس، به عنوان عوامل هتل کارهای هتل‌داری، بهداشت و درمان را انجام دادند و خوشبختانه همه دانشجویان گواهی سلامت خودشان را گرفتند و هیچ کدام هم آلوده نبودند.

هتل‌ها در بیشتر کشورها از جمله چین و سایر کشورهایی که مقررات قرنطینه را به شکل سختگیرانه‌تری به اجرا گذاشته‌اند، اغلب مکانی برای قرنطینه مسافران تازه واردشده به کشور یا نقاهتگاهی برای بیماران رو به بهبودی هستند. در برخی کشورها از جمله ترکیه هتل‌هایی برای اسکان کادر درمان در روزهایی که امکان مراجعه به خانه را ندارند، داوطلب شده‌اند. حالا که نوع جدید ویروس کرونا در کشورهای بیشتری شناسایی شده و ستاد ملی مبارزه با کرونا مقررات سختگیرانه‌تری را برای مسافران ورودی به ایران تعیین کرده است، می‌توان از تخت‌ها و هتل‌های داوطلب برای قرنطینه مسافران ورودی استفاده کرد؛ طرحی که با حمایت دولت‌ها و مشارکت هتلدارها در بسیاری از کشورها، از آمریکای شمالی تا آسیای شرقی درحال اجرا است تا به این شکل علاوه‌بر کنترل مرزها و مسافران به عنوان ناقلان احتمالی، به اقتصاد هتل‌ها نیز کمک شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چرا هتل‌ها نقاهتگاه بیماران کرونایی نشدند؟

شکایت به دیوان عدالت و تعطیلی بیشتر هتل‌های مشهد

آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها تعطیل شدند؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *