آبشار ارزنه باخرز

با آبشار ارزنه باخرز بیشتر آشنا شوید

آبشار دائمی ارزنه باخرز یکی از ثبت شده‌های امسال میراث فرهنگی خراسان رضوی است؛ این آبشار ۱۵ متر ارتفاع داشته و از سر پله و فلک‌ناز سرچشمه می‌گیرد.

روستای ارزنه در ۱۲ کیلومتری جنوب غرب شهر باخرز واقع شده و دسترسی به این روستا از طریق جاده آسفالت امکان‌پذیر است. آبشارهای ارزنه از جاذبه‌های طبیعی روستای ارزنه بوده که در امتداد رود ارزنه از ارتفاعات باخرز سرازیر می‌شوند.

باخرز از شمال به تربت جام، از جنوب به خواف، از خاور به هرات و از باختر به تربت‌ حیدریه محدود می‌شود. رشته کوه‌هایی با جهت شمال غربی- جنوب شرقی در آن امتداد دارد. کوه باخرز که ارتفاع مرتفع‌ترین قله آن به ۱۷۵۵ متر می‌رسد در این ناحیه واقع شده است. علاوه بر رشته قنات‌های میروَس، ریگستان و تقی‌آباد، رود روس و ریزابه‌های آن، کال کوه سفید و شهرنو، که به هریرود می‌ریزند، اراضی باخرز را سیراب می‌کنند.

آبشار ارزنه، با ارتفاع ۱۵ متر از ارتفاعات سر پَله و فلک‌ناز سرچشمه می‌گیرد و آبشاری دائمی است که در تمام فصول سال آب دارد. آبشار دامنه‌ای بوده و آب بر روی دامنه جاری شده و به حوضچه وارد می‌شود. در بالادست آبشار همچنین آبگیری برای آبتنی و شنای مردم محلی ایجاد شده است و سپس به سمت پایین جریان می‌یابد.

آبشار ارزنه باخرز

دره و آبشار ارزنه در فاصله حدود دو کیلومتری روستای ارزنه واقع شده و راه دسترسی به این چشم‌انداز از ورودی روستا در شمال به سمت جنوب غرب و جاده آسفالت است. مسیر ورودی به دره و آبشار پس از عبور از واحدهای مسکونی جاده‌ای است که دو سمت آن را ارتفاعات و تپه ماهورها در فاصله‌ای نه چندان دور در برگرفته و درختان نیز در مجاورت آن‌ها واقع شده‌اند.

سرتاسر مسیر دره تا آبشار را از هر دو طرف درختان احاطه کرده و علی‌رغم اینکه مسیر دسترسی مستقیم و فاقد پیچ و خم آنچنانی است که گردشگر را سر در گم کند، اما به دلیل اختلاف شیب، پستی و بلندی‌های زیادی در طول مسیر وجود دارد.

رودخانه‌ای که از آبشار به سمت پایین دست روستا در جریان است از وسط دره می گذرد، چندین درخت کهن‌سال چنار نیز در محدوده دره تا آبشار واقع شده‌اند و بازدیدکنندگان پس از طی مسافتی حدود ۵۰۰ متر از دره به آبشارها می‌رسند که به صورت مجموعه‌ای در یک فضای به عرض حدود ۲۰ تا ۳۰ متر قرار گرفته است؛ در بالای آبشار اصلی نیز یک حوضچه واقع شده که آب در آن جمع شده و سپس در آبشار جاری می‌شود.

با توجه به اینکه روستای ارزنه به عنوان یک روستای هدف گردشگری انتخاب و دارای طرح است، دره و آبشار ارزنه به شکل یک سایت گردشگری تعبیه شده که دارای پارگینگ، ورودی و خدمات گردشگری از جمله سرویس بهداشتی، مغازه و سوییت‌های اقامتی است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

راهنمای سفر به خراسان رضوی + اماکن دیدنی

آشنایی با برج رادکان در خراسان رضوی

راه‌اندازی ۶۰ تور مجازی از جاذبه‌های گردشگری خراسان ‌رضوی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *