اسکان غیر رسمی-گردشگری مشهد

پیش‌بینی رواج اسکان غیر رسمی در مشهد

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: با تعطیلی هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی رسمی اسکان غیر رسمی در مشهد رواج خواهد یافت.

امیر سزاوار در جلسه تشکل‌های گردشگری استان با مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با بیان این مطلب، اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته، با توجه به این که برخی افراد برای انجام امور کاری و شغلی به مشهد سفر می‌کنند، به ناچار باید در مشهد اقامت داشته باشند و با تعطیلی مراکز اقامتی رسمی این افراد در مراکز اسکان غیر رسمی اقامت می‌کنند.

وی با بیان این که تعطیلی همه هتل‌ها و مراکز رسمی، اسکانِ غیر رسمی را افزایش می‌دهد، پیشنهاد کرد: حداقل چند مرکز اقامتی رسمی با رعایت پروتکل‌های شدیدتر فعال باشند.

سزاوار در ادامه به موضوع خسارت وارد شده به هتلداران استان اشاره کرد و گفت: صنعت هتلداری بیشتر از سایر بخش‌ها و صنایع آسیب دیده و خسارت‌ها چندین برابر خسارت‌های اعلام شده است.

وی افزود: خسارت‌هایی وجود دارد که وارد کاغذ شده؛ اما خسارت‌هایی هم وجود دارد که در قالب فرم‌های پیش‌بینی شده قابل ذکر نیست.

سزاوار به تعیین تکلیف نشدن زمان بازگشایی هتل‌ها و مراکز اقامتی اشاره و اظهار کرد: بخشی از مواد غذایی موجود در انبارهای ما از بین رفته و بخشی هم در انبارها موجود است.

وی درباره راهکارهای اعلام شده برای جبران خسارت اظهار کرد: تعویق پرداخت قبوض حامل‌های انرژی و  تسهیلات با بهره ۱۲ درصد نمی‌تواند خسارت‌ تاسیسات گردشگری را جبران کند.

رئیس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی تاکید کرد: دولت می‌تواند خسارت را از طریق مستهلک شدن مالیات‌ها پرداخت نماید، این روش هم مشکل دولت و هم مشکل هتلداران را بر طرف می‌کند.

وی درباره پرداخت حقوق به کارگران اظهار کرد: اگر چه قرار شده که از طریق بیمه تامین اجتماعی به پرسنل حقوق پرداخت شود؛ اما هیچ کدام از آنها حتی یک ریال علی‌الحساب دریافت نکرده‌اند و هنوز در حال ثبت نام هستند.

آسیب به اقتصاد روستاها با تعطیلی بوم‌گردی‌ها

همچنین در ادامه صادق کاظمیان؛ رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان خراسان رضوی گفت: براساس آن چه اعلام شده، قرار است براساس پرسنل بیمه شده واحدهای اقامتی تسهیلات پرداخت شود، این در حالی است که بوم‌گردی‌ها بیمه‌پرداز ندارند و بیشتر مردم روستاها در بوم‌گردی‌ها مشارکت و همکاری دارند.

وی افزود: به دلیل وابستگی اقتصاد روستاها به اقامتگاه‌های بوم‌گردی با تعطیلی این واحدها اکنون چرخه اقتصادی در روستاها دچار آسیب زیادی شده است.

کاظمیان ادامه داد: با توجه به این که ازدحام جمعیت در روستاها کمتر است، تعدادی از ساکنان شهرها به روستاها مراجعه کرده و خانه‌های شخصی را اجاره کرده‌اند.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور برای دوران پساکرونا پیشنهاد کرد: برای استفاده کارکنان دولت، نهادها و بازنشستگان بن‌های اسکان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اختصاص یابد تا رونق دوباره به روستا بازگردد.

پیشنهاد بخشودگی مالیات تاسیسات گردشگری

همچنین مجتبی احمدی؛ فعال حوزه خدمات مسافرتی گفت: به تعویق افتادن پرداخت مالیات نمی‌تواند خسارت وارد شده به تاسیسات گردشگری را جبران کند، بلکه باید مالیات‌ها بخشیده شود.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به شرایط خاص به وجود آمده الزام فعالیت دفاتر خدمات مسافرت در واحدهای تجاری به فعالیت در واحدهای غیر تجاری تغییر کند.

احمدی با اشاره به رواج اسکان غیر رسمی در مشهد اظهار کرد: فعالیت دوباره تاسیسات گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند از اسکان غیر رسمی جلوگیری کند.

ضرورت تعریف بسته‌های سفر ارزان‌قیمت در پساکرونا

در ادامه محمدسعید ولی‌زاده؛ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بر ضرورت تعریف بسته‌های سفر ارزان قیمت برای پساکرونا تاکید کرد و گفت: دولت برای حضور دفاتر خدمات مسافرتی در نمایشگاه‌های خارجی تسهیلات ویژه‌ای را در نظر بگیرد و در صدور ویزای گردشگران نیز معافیت‌هایی در نظر گرفته شود.

همچنین مهدی شیرین‌زاده؛ نماینده هیات موسس جامعه حرفه‌ای مهمانپذیران خراسان رضوی، با اشاره به مشکلاتی که برای مستاجران واحدهای اقامتی به وجود آمده است، گفت: شرایط فورس ماژور بر قراردادهای اجاره و گارانتی حاکم است و باید از این ظرفیت قانونی به خوبی استفاده شود.

همچنین محمود مقدسی؛ رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌آپارتمان‌داران خراسان رضوی در این جلسه گفت: تا زمانی که حرم مطهر رضوی پذیرای زائران نباشد، مراکز اقامتی نیز مسافر ندارند.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، وی با اشاره به حجم بالای خسارت به تاسیسات گردشگری ادامه داد: وقتی طی چند ماه گذشته مراکز اقامتی مسافر نداشته‌اند و تعطیل بوده‌اند مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از کجا می‌خواهیم پرداخت کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:مشهد و کم‌ترین شکایت از لغو رزرو هتل‌ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *