کرمانشاه-کرونا

کرونا می‌توانست “زنگ تفریح” تقویت زیرساخت‌های گردشگری باشد

یک فعال حوزه گردشگری در منطقه اورامانات کرمانشاه گفت: ایام کرونا می‌توانست فرصت و زنگ تفریحی برای تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری‌مان باشد، اما استفاده چندانی از آن نکردیم.

فریبرز عزیزی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه شیوع کرونا ضربه سنگینی را بر پیکره گردشگری کرمانشاه بویژه منطقه اورامانات وارد کرده، افزود: اینکه پس از فروکش شدن بیماری کرونا چه دورانی را در حوزه گردشگری پیش رو خواهیم داشت، موضوعی است که صاحب نظران دیدگاه های مختلفی درباره آن دارند.

وی تصریح کرد: هرچند برخی از مسئولین و صاحب نظران معتقدند در دوران پساکرونا با هجمه بالایی از مسافرت‌ها و رشد گردشگری مواجه خواهیم بود، اما به نظر می رسد با توجه به اینکه بسیاری از اقشار مختلف در این ایام به دلیل وضعیت اقتصادی ناشی از شیوع بیماری و تورم تحت شرایط سختی بوده اند و اگر اندوخته ای هم داشته، آن را خرج کرده اند، برای همین حداقل تا مدت چندماه شاهد موج گردشگران نخواهیم بود.

این فعال گردشگری اضافه کرد: اگر هم آمار مسافرت ها پس از فروکش شدن کرونا بالا برود، در واقع ما مسافرت هایی را خواهیم داشت که بصورت خودگردان است، یعنی مسافرت هایی خانوادگی که از هتل و مراکز اقامتی استفاده نمی کنند و نهایتا تلاششان صرفه جویی حین مسافرت است.

وی تاکید کرد: با این وجود معتقدم برای چندماه بعد از فروکش شدن بیماری کرونا که آمار گردشگری بالا می رود، باید از هم اکنون برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم، اتفاقی که متاسفانه تاکنون متولیان حوزه گردشگری استان آن را انجام نداده‌اند.

مدیر اقامتگاه بوم گردی آتورگه روستای زردویی پاوه از رویداد بین المللی کرمانشاه ۲۰۲۰ به عنوان یکی از ظرفیت های مهم برای جذب گردشگر در استان طی سال آینده یاد کرد و گفت: هر ساله در مهر ماه از سوی سازمان جهانی گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری یک شعار انتخاب می شود که تا مهر سال آینده در راس برنامه های گردشگری دنیا قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: امسال هم این سازمان شعار روز جهانی گردشگری را اکوتوریسم و گردشگری روستایی قرار داد و قرار بود کرمانشاه میزبان اجلاس جهانی کشورهای عضو این سازمان باشد که به دلیل کرونا لغو شد، اما نباید فراموش کنیم که این شعار تا مهر سال آینده ادامه دارد، لذا همچنان می توانیم روی برگزاری آن تا اواخر سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

عزیزی گفت: از خرداد تا مهر ۱۴۰۰ می تواند چهار ماه طلایی برای گردشگری کرمانشاه باشد تا گردشگری ضربه خورده خود را از کرونا نجات دهیم و گردشگران را به سمت استان بکشانیم.

وی با انتقاد از فراموش شدن رویداد گردشگری کرمانشاه ۲۰۲۰ و عدم توجه رسانه های استان به آن، اعلام کرد: متاسفانه طی ماه های گذشته تب کرمانشاه ۲۰۲۰ فروکش کرده و دیگر کسی به آن نمی پردازد، درحالی که می تواند بهترین فرصت برای جذب گردشگران به کرمانشاه برای پس از کرونا باشد.

مدیر آژانس گردشگری کوژین اورامانات در ادامه بااشاره به ضعف زیرساخت های گردشگری استان، اظهار کرد: ظرفیت های کنونی که در بخش گردشگری داریم جوابگوی تعداد گردشگرانی که تا پیش از شیوع کرونا به استان هم می آمدند نبود و حال اگر بخواهیم برای بعد از کرونا برنامه جذب تعداد بالایی از گردشکران را داشته باشیم، با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: کرونا می توانست زنگ تفریحی برای تقویت زیرساخت های گردشگری‌مان باشد، اما متاسفانه تاکنون چندان استفاده‌ای از آن نکرده‌ایم.

مدیر موزه خصوصی مردم شناسی پاوه توجه به زیرساخت های فرهنگی از جمله تبلیغات را نیز از جمله این زیرساخت ها دانست و اضافه کرد: هرچند امسال هیچ مراسمی به واسطه شیوع بیماری کرونا نداشتیم، اما می توانستیم به معرفی آداب و رسوم، سنن و دیگر جاذبه های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی استانمان بپردازیم، اما کار چندانی نشده است.

وی با تاکید براینکه باید از قدرت رسانه ها و عکاسان حرفه ای برای نمایش و معرفی جاذبه های گردشگری کرمانشاه در دوران کرونا استفاده کرد، گفت: تبلیغات فقط چسباندن بنر و تابلو در خیابان نیست، تبلیغات استفاده از قدرت رسانه ها و عکاسان و فضای مجازی است.

عزیزی در خاتمه سهم کرمانشاه را از تبلیغات گردشگری در ایام کرونا در حد صفر خواند و گفت: تا دیر نشده و از استانهای دیگر جا نمانده ایم باید دست بجنبانیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری ایسلند _متاعی اختصاصی برای ازمابهتران

معرفی دزفول از تاریخچه تا جاذبه های گردشگری

قوشه چشمه _روستایی با پتانسیل پنهان گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *