اتریش

‏اتریش؛ کشور کارت‌پستال‌های طبیعی

اتریش کشوری است در اروپای مرکزی که از شمال با آلمان و جمهوری‌چک و از جنوب با ایتالیا و اسلوونی، از شرق با اسلواکی و مجارستان و از غرب با سوئیس و لیختن‌اشتاین همسایه است.

کشور اتریش با مساحت ۸۳۸۵۵ کیلومتر‌مربع تقریبا هم‌اندازه امارات است؛ نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و وین پایتخت آن است.‌ این هفته در سفری مجازی به اتریش جاذبه‌های گردشگری این کشور معرفی می‌شود.‌

وین؛ خواهرخوانده دنیا

نام «وین» پایتخت کشور اتریش همیشه اغلب ما را به یاد خواهرخواندگی شهرها می‌اندازد، از بس در اخبار می‌شنویم وین خواهرخوانده فلان شهر دنیا شد.‌ وین خواهرخوانده بیش از ۱۰ شهر دنیا از جمله تبریز ماست.‌

وین مشخصه جالب دیگری هم دارد، بافت مرکزی این شهر در سال ۲۰۰۱ به درخواست دولت این کشور از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ثبت‌جهانی شد و همه‌ساله حدود ۷ میلیون توریست از این شهر تاریخی بازدید می‌کنند.‌

وین را شهر موسیقی هم نام نهاده‌اند و زادگاه بسیاری از آهنگسازان و بزرگان مشهور موسیقی است.‌ در این شهر چندین مدرسه موسیقی و کنسرواتوار از جمله کنسرواتوار شوبرت و بتهوون به هنرجویان موسیقی را آموزش می‌دهند.‌

معروف‌ترین ارکستر دنیا، ارکستر فیلارمونیک وین است که چندین نسل در آن می‌نوازند، به‌طوری که گاه پدر، پسر و نوه در یک شب با این ارکستر اجرا دارند و علاقه به موسیقی به‌صورت سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و با این ارکسترها چند موسیقیدان و نوازنده ایرانی نیز همکاری دارند.

از وین چه بخریم؟

خرید کردن در وین گاهی تجربه‌ای دیوانه‌کننده است. همه‌جور محصول با همه‌جور قیمتی در این شهر پیدا می‌کنید. از برندهای مشهور مغازه‌های پر زرق و برق اینرشتات و قیمت‌های سرسام‌آورشان گرفته تا دست‌دوم‌فروش‌های شنبه‌بازار. اما وین هم مثل همه‌ شهرهای دیگر، خیابان‌هایی دارد که خرید در آنها بیشتر با عقل جور درمی‌آید، مخصوصا گاهی در خیابان‌های فرعی یا کوچه‌های این خیابان‌ها مغازه‌هایی پیدا می‌کنید که سوغات‌های وینی، ‌چیزهایی مثل ظروف چینی و سرامیک، عروسک‌های دست‌ساز، محصولات آهنی و چرم می‌فروشند و خرید از آنها حسابی به‌صرفه است. اصلی‌ترین خیابان‌های خرید وین جوزف‌شتاتر اشتراسه، کولمارکت، کارنتنر اشتراسه و نوباگاسه هستند، هرچند ممکن است مغازه‌های خوبی هم در دیگر خیابان‌ها پیدا کنید.

بیشتر مغازه‌های وین دوشنبه تا جمعه از ساعت ٩ صبح تا ٦ بعدازظهر و شنبه‌ها تا ٥ بعدازظهر باز هستند و بعضی‌هایشان ممکن است روزهای پنج‌شنبه و جمعه تا حدود ۱۹:۳۰ کار کنند. قانون می‌گوید مغازه‌ها باید یک‌شنبه‌ها کارشان را تعطیل کنند، اما در بعضی خیابان‌ها ممکن است یکی دو مغازه‌‌ باز هم پیدا کنید. اگر چند هفته پیش از کریسمس به وین سفر کنید، بازارچه‌های فصلی را در همه‌جای شهر می‌بینید که حال و هوای عجیبی به شهر می‌دهند. مهم‌ترین بازارچه‌ کریسمس را در وین در محوطه‌‌ بازِ مقابل تالار شهر می‌بینید. وینی‌ها در این محوطه یک درخت کریسمس خیلی بزرگ می‌گذارند و غرفه‌های بازارچه، همه‌جور چیزی می‌فروشند؛ از محصولات و خوراکی‌های سنتی گرفته تا لباس و کیف و کفش. بازارچه‌ روبه‌روی تالار شهر وین معمولا از اواسط نوامبر (پنج، شش هفته مانده به کریسمس) تا شب کریسمس هر روز باز است اما در خیابان‌های دیگر وین هم بازارچه‌‌های کریسمس را می‌بینید. خلاصه که زمان خرید در اتریش قبل از سال نو است که هم فال باشد و هم تماشا.

خیابان جوزف‌شتاتر یکی از خیابان‌های خرید قدیمی وین است که همه‌جور مغازه‌ای در آن پیدا می‌کنید، از دست‌دوم‌فروشی گرفته تا جواهرفروشی. یکی از مهم‌ترین بازارهای خیابانی وین به اسم «برونن‌مارکت» هم توی همین خیابان است، اما در آن بیشتر میوه و سبزی می‌فروشند و شاید زیاد به‌درد یک توریست نخورد، هرچند دیدنی است. در خیابان جوزف‌شتاتر همه‌جور محصولی از مبلمان مدرن و امروزی گرفته تا صفحه‌های موسیقی می‌بینید.

هالشتات؛ دهکده رویایی

این دهکده یکی از زیباترین مناطق گردشگری اتریش است؛ مکانی رویایی با مناظر دل‌انگیز طبیعی و مشرف به آب‌های آرام دریاچه هالشتات است.‌ در این دهکده می‌توانید کوهنوردی، پیاده‌روی و قایق‌سواری را تجربه کنید و ساعات خوشی را سپری کنید و از چند مکان جالب مانند خانه استخوانی دیدن کنید.‌ در این مکان شاهد بقایای استخوان‌های انسان‌ها خواهید بود که به دلیل کمبود جا برای قبرستان در این مکان دفن شده‌اند.‌ با آنکه ترسناک به‌نظر می‌رسد ولی تجربه متفاوتی است.‌ غارهای یخی و غارهای نمکی در این منطقه هم ارزش بازدید را دارند.

 سالزبورگ؛ شهر موسیقی

اگر اهل موسیقی هستید و به‌ویژه از موسیقی ملل لذت می‌برید، سالزبورگ قطعا یکی از بهترین مکان‌ها برای شماست.‌ این شهر زادگاه موتزارت است و گردشگران می‌توانند از محل تولد و نمایشگاه‌های مربوطه در این شهر بازدید کنند.‌ گردشگران می‌توانند به گالری‌ها، موزه‌ها و رستوران‌ها و مراکز خرید و بازار کشاورزان بروند و از گشت و گذار در این شهر حسابی استفاده کنند.‌

اینزبروک؛ شهر برف و اسکی

کوه‌های برفی و ساختمان‌های رنگی بلند اینزبروک مناظر چشمگیری دارند که برای کارت‌پستال مناسب هستند.‌ افرادی که به کوهنوردی علاقه دارند، می‌توانند به مراکز اسکی و مراکز ورزش‌های زمستانی این شهر بروند.‌ از مکان‌های دیدنی دیگر این شهر می‌توان به قلعه امبراس، موزه هنر مردمی و کلیسای کورت اشاره کرد.‌ سواری با درشکه‌های لوکس نیز از دیگر تفریحات متعدد در این شهر محسوب می‌شوند.

الپباچ؛ غرق‌شدن در طبیعت

این دهکده زیباترین دهکده در اتریش نامیده شده است و البته تعجبی هم ندارد.‌ این دهکده زیبا بین کوه‌های پربرف باشکوه واقع شده و شیب‌های عالی برای اسکی دارد و فرهنگ سنت کوه‌های آلپ در آن حفظ شده است.‌ الپباچ پر از خانه‌های چوبی زیبا، مزارع دامپروری و بومی‌هایی است که صنایع‌دستی سنتی درست می‌کنند.‌ برای گذراندن و دیدن زیبایی‌های این دهکده باید حداقل یک شبانه‌روز وقت بگذارید.

 گراس گلاکنر؛ جاده‌گردی در سرزمین آلپ

اگر گذرتان به اتریش افتاد، پیشنهاد می‌کنیم حتما برای دیدن این جاده زیبا وقت بگذارید، این جاده خوش‌منظره و زیبا قطعا ارزش دیدن را دارد.‌ این جاده شما را به پارک ملی هوهه‌تائرن و ارتفاعات گراس‌گلاکنر (بلندترین کوه‌های اتریش) می‌رساند و از میان یخچال طبیعی پاسترز می‌گذرد.‌ این جاده بهترین مسیر برای تجربه چشم‌انداز اتریش است‌ زیرا از میان جنگل‌های کوهستانی، علفزارهای آلپ و دشت‌های یخ و صخره‌های تند عبور می‌کنید.‌ می‌توانید اتومبیلی کرایه کنید، اتوبوس بگیرید یا با موتورسیکلت، دوچرخه یا حتی با پای پیاده این مسیر را تجربه کنید، در هر صورت این تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در کل زندگی‌تان خواهد بود.

قلعه هوچواسترویتز؛ بلند و باشکوه

بسیاری این قلعه را باشکوه‌ترین قلعه در اتریش می‌دانند و دلیل خوبی هم دارند.‌ این قلعه بر قله یک صخره دولومیتی بلند به ارتفاع ۱۶۰ متر قرار دارد که آن را شبیه به قلعه‌های داستان‌های تخیلی می‌کند.‌ هرساله بین عید پاک و پایان اکتبر، بازدیدکنندگان می‌توانند از بخش‌هایی از این قصر بازدید کنند.‌ گردشگران می‌توانند در مسیر ۶۲۰متری بین ۱۴ دروازه این قلعه راه بروند و در آخر به نمای شگفت‌انگیز آن برسند.

 کرمزآن دردونو؛ دره رود شگفت‌انگیز

این دهکده خوش‌منظره در کنار رود دانوب در دره واچو واقع شده است.‌ این دهکده به‌خاطر مرکز تاریخی زیبایش معروف است و به عنوان میراث‌جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.‌ این دهکده که در دروازه چشم‌انداز فرهنگی میراث جهانی واچو قرار گرفته، در واقع در یکی از شگفت‌انگیزترین دره‌-رودها در کل اروپا است.

کاخ شونبرون؛ تجمع زیبای گل‌ها

قصر شونبرون در دوره باروک و حدود سال ۱۷۰۰ میلادی بنا شده ‌است و در آن سالنی قرار دارد که به سالن ایرانی مشهور بوده و معماری آن نیز به سبک معماری ایرانی است.‌ در زبان آلمانی شون به معنای زیبا و برون به معنای چشمه است.‌ همچنین شونبرون دارای یک گلخانه بسیار بزرگ و مجهز بوده که در نوع خود بی‌نظیر است و تنوع گیاهانی که در آن کاشته‌اند تا آنجاست که تا صد سال پیش در آن درخت انار می‌کاشتند.‌ صدها گونه رز در فضای باز این قصر کاشته شده که به‌صورت فصلی دوباره کاشته می‌شوند.

فاکرسی؛ زلال و نیلگون

فاکرسی دریاچه‌ای میان کوه‌های آلپ در منطقه کارینتیای اتریش است.‌ این دریاچه پنجمین دریاچه بزرگ کشور و یکی از زیباترین دریاچه‌هاست که به‌خاطر آب‌های نیلگون و زلالش معروف است.‌ مانند بومی‌ها و گردشگران می‌توانید در این دریاچه شنا کنید، ماهی بگیرید و قایق‌سواری کنید و از مناظر اتریش لذت ببرید.

کلیسای سن‌استفان؛ معماری خیره‌کننده

کلیسای سن‌‌استفان با قدمتی ۹۰۰ ساله، بزرگ‌ترین کلیسای شهر به‌شمار می‌رود و در مرکز شهر قرار دارد و یک شاهکار دوره گوتیک محسوب می‌شود.‌ یکی از جالب‌ترین قسمت‌های این کلیسا سردابه آن است که بقایای اسکلت قربانیان طاعون در قبرهای‌جمعی آنجا نگهداری می‌شود.‌ از اینکه بگذریم دیدن معماری زیبای این کلیسا واقعا می‌ارزد.‌

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *