آبشاری که در دل پایتخت قرار دارد

آبشاری که در دل پایتخت قرار دارد

آبشار تهران روی شاخ تکه بیست و دوم تهران نشسته است. پس هر کجای پایتخت که باشید به راحتی می‌توانید خودتان را مهمان این فضای کوهستانی دلنشین کنید.رفتن به کنار این آبشار خرج زیادی روی دست تان نمی گذارد و آلاچیق های با صفای کوهپایه ای آن چشم انداز زیبایی از تهران را به شما هدیه می‌دهند.
تهران کم کم دارد همه چیز تمام می‌شود. دیگر لازم نیست برای بودن در کنار آبشار‌های بالا بلند کفش و کلاه کنیم و به جاده‌ها و شهر‌های دور بزنیم. آبشار کوهپایه‌ای تهران کمی آن طرف‌تر از ما در دامنه البرز جا خوش کرده تا میزبان تهرانی‌های خسته از کار و تلاش روزمره باشد. آن‌هایی که تجربه یک بار رفتن به این کوهنوردی نیمروزه را داشته اند خیلی زود پاسوز آن شده اند و این گردشگری کم هزینه و نصف روزه را در هفته‌های بعدی هم تکرار کرده اند. سکوت دلنشین دامنه البرز، خنکای باد‌های پاییزی، چشم انداز دریاچه خلیج فارس و صدای جویبار‌های جاری که در کنارتان روان شده‌اند خستگی و بی حوصلگی برای‌تان باقی نمی‌گذارند و شما را مشتری این طبیعت گردی چشم نواز می‌کنند.
ساکن هر نقطه از پایتخت که باشید آبشار تهران یا آبشار مصنوعی البرز خیلی از شما دور نیست. فقط کافی است بزرگراه شهید همت را تا انتها به سمت غرب بروید و پس از عبور از خروجی شهرک شهید باقری، به تابلو‌های سمت راست توجه کنید. این تابلو‌ها هدایتگر مناسبی هستند تا شما را به کوهپایه‌های البرز برسانند. آبشار تهران یکی از تکه‌های بزرگ پازل گردشگری منطقه ۲۲ محسوب می‌شود و همیشه میزبان مناسبی برای همشهری‌های خود بوده است. این مکان تفریحی و گردشگری با هدف هویت بخشی به دامنه البرز، جلوگیری از تصرف زمین‌های اطراف توسط افراد حقیقی و حقوقی، احیا و بازسازی محیط طبیعی کوهستان، افزایش سرانه فضای سبز، احیای گیاهان بومی و مسیر‌های آبی و ایجاد ارتباط میان انسان و طبیعت و با استفاده از مصالح طبیعی و همگون با محیط اطراف ساخته شده است.
آبشار خلیج فارس
طراحی آبشار تهران به گونه‌ای است که خیلی راحت با خانواده تان می‌توانید ساعاتی را در آن سپری کنید. نگران کودکان و سالمندان خانواده هم نباشید. نخستین آبشار تنها ۲۰۰ متر با پارکینگ فاصله دارد. سالمندان و کودکان خانواده می‌توانند در همان آلاچیق‌های نزدیک به سطح زمین از فضای دلنشینی که حاصل ترکیب سنگ و چوب و گلکاری و جویبار جاری است لذت ببرند. آبشار تهران یکی از نمونه‌های بارز ترکیب عناصر طبیعت با یکدیگر است. آن‌هایی که به کوه و ورزش‌های آن علاقه مندند، آن‌هایی که اهل پیاده روی یا دوچرخه سواری اند یا همشهری‌هایی که دوست دارند آرام یک جا بنشینند و به مناظر زیبای طبیعت نگاه کنند، این مکان را ایده آل خواهند یافت. اما از آنجا که ما قصد یک پیاده روی آرام برای بهره مندی از ارتفاعات البرز را داریم، می‌توانیم از شیب ملایم دو مسیر اصلی به سمت بالا حرکت کنیم. راه‌ها به گونه‌ای ساخته شده تا این صعود برای همه افراد لذت بخش و به دور از ایجاد خستگی باشد. کمی بالاتر از محوطه پارکینگ و ۲۰۰ متری کوهپایه اولین آبشار قرار گرفته است. وقتی قد صاف کنید و نگاهی به پشت پایتان بیندازید، آرام آرام نمایی جذاب از پارک جنگلی چیتگر را پیش رویتان خواهید دید. کنار برکه آلاچیق زیبایی قرار دارد که همه را برای لحظه‌ای آسودن به سوی خود دعوت می‌کند. این یکی از ۳۳ آلاچیقی است که در طول مسیر خواهید دید.
آبشار خلیج فارس
بدون تعارف بهترین چشم اندازی که می‌توانید از تهران داشته باشید در آلاچیق‌های بالایی نصیب تان خواهد شد. پس تنبلی و بی حوصلگی را از خودتان دور کنید. یک نفس عمیق بکشید و جرعه‌ای آب بنوشید و به ادامه این کوهنوردی فرحبخش ادامه دهید. برای صعود دو مسیر سنگی و پلکانی پیش روی شما هستند. برای ساخت آلاچیق‌هایی که در مسیر خانواده‌ها چیده شده اند از ترکیب این عنصر با چوب‌های روسی که از مقاومت بالای برخوردارند، بهره گرفته شده است. سرزدن به این کوهپایه پاییز زده برای شهرنشین‌هایی که فرصتی برای دل زدن به دامان طبیعت ندارند یک موهبت به شمار می‌رود. آن‌هایی که دل و دماغ سرخوش‌تری دارند راه آلاچیق‌های بالایی را در پیش می‌گیرند تا چشم انداز بهتری از پایتخت پیش روی‌شان داشته باشند.
آبشار تهران برای گل و گلدان باز‌ها هم جای کم نظیری است. اینجا تنها درختان ایرانی و بومی حضور ندارند. سماق آمریکایی، سیدالاشجار، بلوط و موگو درختانی اند که سایه سارشان را به پیاده راه بخشیده اند. برکه‌های بالاتر نشانه‌های بیشتری از گونه‌های گیاهی آشنا دارد. درختان آلبالو، گیلاس و گردو را می‌توانید اینجا ببینید. حتی توت، ازگیل، صنوبر و سپیدار هم در ادامه به فهرست درختان افزوده می‌شوند. جذاب‌ترین بخش از پوشش گیاهی این مرکز گردشگری در دو بخش خلاصه می‌شود. باغ گیاهان دارویی و باغ گل که برای مخاطبان ویژه و کنجکاو حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. باغ گل آبشار تهران ۲ هکتار وسعت دارد و در آن می‌توانید از گونه‌های کم نظیری از گیاهان زینتی دیدن کنید.
آبشار خلیج فارس
آبی که از جنگل‌های لتمان وارد آبشار تهران می‌شد ناخالصی‌های زیادی را به خود به همراه داشت و به دلیل وجود آهک در آن، امکان زندگی ماهیان و گیاهان را سلب می‌کرد. به همین دلیل این آب قبل از ورود به آبشار اصلی تصفیه می‌شود تا ناخالصی‌های آن از بین برود. آب که از نقطه بالایی جاری می‌شود، آبشار‌هایی مصنوعی را در طی مسیر ایجاد می‌کند که تماشایشان روح را جلا می‌دهد. ارتفاع بلندترین آبشار که در بخش بالایی قرار دارد، به ۱۰ متر می‌رسد. آب به سوی پایین جاری می‌شود و ۸ برکه کوچک و بزرگ را سرشار از خود می‌سازد. برکه‌های پایینی از این بالا کوچکتر به نظر می‌رسند. اندازه برکه‌ها با بالا رفتن ارتفاع تناسب دارد و بزرگ‌تر می‌شود.
آبشار خلیج فارس

جایی نزدیک به خانه

آلاچیقی که نام «تقسیم آب» را بر آن گذاشته اند در بالادست بلند‌ترین صخره‌ها قرار گرفته است. اینجا سه برجک کنار هم نشسته اند و به دلیل لانه کردن کبوتران در آن برج کبوتران نامیده می‌شوند. در بالا‌ترین نقطه آبشار تهران زاویه دید وسیعی از دریاچه و پارک جنگلی چیتگر خواهید داشت.
آبشار خلیج فارس
اینجا باد سبک بال‌تر می‌وزد. صدای پرندگان بیشتری به گوش می‌رسد و آوای جاری جویبار به ما نزدیک‌تر است. همه این زیبایی با یک سیاحت نیمروزی جایی نزدیک به خانه در دسترس ماست.
منبع:تابناک
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *