آبگرم هاي سرخه

آبگرم هاي سرخه منطقه اي ويژه براي تحقق گردشگري سلامت

مجموعه چشمه هاي آبگرم شهرستان سرخه، با خواص بي نظير درماني به دليل ماهيت دارويي مواد معدني موجود در آب آن، يك منطقه ويژه داراي ظرفيت گردشگري سلامت است.

چشمه هاي معدني آبگرم از پنج چشمه متفاوت تشكيل شده و يكي از جذابيت هاي آن وجود سه چشمه بزرگ با خواص درماني متفاوت است كه سالانه گردشگران زيادي را به اين منطقه مي كشاند.
منطقه ويژه گردشگري آبگرم در ۳۵ كيلومتري شمال غربي شهرستان سرخه در سال ۱۳۸۶ به عنوان منطقه نمونه گردشگري در استان سمنان مصوب شد و از لحاظ جغرافيايي طبق آخرين نقشه هاي تقسيمات كشوري در اين شهرستان قرار گرفته است.
آب اين چشمه هاي معدني با دارا بودن سولفات كلسيك و گوگرد فراوان، براي امراض مختلفي چون بيماري هاي صفراوي، كليه، كبد، نقرس، زردي، رماتيسم و درد هاي مفصلي خاصيت درماني بسيار مطلوبي دارد.
از دير باز توريسم درماني به شكل و شمايلي ديگر در اين منطقه رواج داشته و مسافران بي شماري از استان هاي شمالي و ساكنان محلي به اين منطقه سفر كرده و با توشه غذايي مناسب براي گذران هفته اي شاد، جذاب و درماني به همراه تعداد زيادي از اعضاي خانواده، در اين منطقه به گشت و گذار مي پرداختند.
براي رسيدن به اين چشمه هاي معدني درماني آبگرم، چندين راه دسترسي متفاوت از شهرستان هاي سمنان، مهديشهر و سرخه وجود دارد، سمنان- سه راهي مومن آباد- آبگرم، مهديشهر- درجزين- آبگرم، مهديشهر- منطقه زينعلي- آبگرم و سرخه- روستاي افتر- آبگرم، چهار راه دسترسي به اين منطقه نمونه گردشگري است.
از مركز شهرستان سرخه، پاي در جاده سرخه- فيروزكوه مي گذاريم و پس از طي مسافتي ۲۵ كيلومتري به روستاي افتر مي رسيم، روستائيان اين منطقه از ديرباز يكي از گردشگران محلي ويژه اين چشمه هاي معدني بوده اند.
ساكنين روستاي افتر، چشمه هاي معدني آبگرم را با زبان محلي خود «گَرْ اِوه» مي نامند، با پرس و جو از اين افراد از پليس راه سمنان- فيروزكوه در مجاورت اين روستا عبور كرده و مسير را از جاده اي خاكي به سمت چشمه معدني آبگرم دنبال مي كنيم، جاده اي خاكي كه در سال گذشته براي تسهيل دسترسي به اين چشمه معدني احداث شده و نياز به مرمت، ترميم، تعريض شانه ها و آسفالت دارد.
در پيچ و خم اين جاده خاكي يكي از مناظر بي نظيري كه جدا از بحث گردشگري درماني جلب توجه مي كند، وجود كوه هايي بسيار زيبا با نمايي سرخ و سبز با رگه هاي مختلف زمين شناسي و طراحي چشم نواز بوده و مسير را براي هر مسافر و گردشگري ديدني مي كند.
حدود ۹ كيلومتر كه در اين جاده خاكي و كوهستاني سفر كنيم، حوضچه هاي اين منطقه گردشگري نمايان مي شود، دو حوضچه بزرگ ويژه استفاده آقايان و خانم ها با ارتفاع كم و مناسب طراحي و با ديوار كشي محصور شده است.
چشمه هاي بزرگ اين منطقه به نام هاي «مُراد آب»، «گَرآب» و «قُلَنج» و ۲ چشمه كوچك تر نيز با ارتفاع كم در فاصله ۲۰۰ تا ۳۰۰ متري از اين دو حوضچه قرار دارد، محلي هاي روستاي افتر با دو واژه «كَسين اِوه» و «مَسين اِوه» به معناي آب كوچك و بزرگ از حوضچه و چشمه هاي بزرگ و كوچك اين منطقه نام مي برند.
توجه به بحث گردشگري سلامت و توريسم درماني، حضور سرمايه گذاران بخش خصوصي، ايجاد استراحتگاه و اقامتگاه هاي خانوادگي براي استفاده از آب چشمه، رستوران و مراكز خدماتي و همچنين راه دسترسي آسفالت و مطلوب از مولفه هايي است كه در آينده مي توان چشمه آبگرم شهرستان سرخه را به يك مقصد هدف گردشگري در كشور و حتي دنيا تبديل كند.
لذت روستا گردي، خريد لبنيات محلي از دامداران روستا، تپه نوردي، كوهنوردي و تماشاي طبيعت بكر با كوههايي به رنگ سرخ، تماشاي گونه هاي جانوري چون كبك و تيهو و استفاده از آب گرم چشمه هايي كه با گذر از لايه هاي زيرين زمين، مواد معدني و دارويي كم نظير را با خود به سطح زمين مي آورند،چشمه هاي آبگرم روستاي افتر در شهرستان سرخه را به يك مقصد گردشگري سلامت تبديل مي كند.
به گزارش ايرنا، روستاي افتر با اقليم آب و هوايي معتدل و طبيعت سرسبز در ۲۵ كيلومتري شمال غربي شهرستان سرخه واقع شده است.
شهرستان سرخه در ۲۰ كيلومتري مركز استان سمنان قرار دارد.
منبع:ایرنا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *