ماه رمضان در تانزانیا

آداب و رسوم متنوع کشور تانزانیا در ماه مهمانی خدا

ماه رمضان، ماه بندگی و نزدیکی بیشتر به خداوند است. در این ماه درهای رحمت الهی به سوی بندگان باز می‌شود و فرصتی ایجاد می‌شود تا مسلمانان با استفاده از آن به تمرین صبر و از خود گذشتگی بپردازند. مردم کشورهای مختلف برای دستیابی به این فضائل و شکرگزاری برای تجربه دوباره این ماه پربرکت با آداب و رسوم خاصی به استقبال از ماه بهار قرآن می‌روند. کشور تانزانیا یکی از کشورهای آفریقایی است که آیین خاصی در ماه مبارک رمضان دارد که در ادامه به معرفی برخی ازآن‌ها می‌پردازیم.

مسلمانان تانزانیا نماز صبح خود را در مساجد این کشور به جا می‌آورند و گاهی نماز صبح از ساعت یک بامداد شروع می‏شود و تا حدود ساعت سه ادامه دارد، به طوری که برخی از مردم وعده سحری خود را به مسجد برده و در همانجا میل می‌کنند، سپس نماز صبح خود را جماعت خوانده و به خانه‌های خود باز می‌گردند.

پهن کردن سفره افطار در فضای بیرون از خانه و دعوت عابران برای صرف افطاری از دیگر آداب و رسومی است که امروزه کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و به تدریج کم‌رنگ شده است. اما درتانزانیا هنوز هم برخی از افراد غذای افطار خود را در کنار هسایه‌ها و یا اقوام خود می‌خورند و یا به روش‌های گوناگون به دست آن‌ها می‌رسانند.

ماه رمضان در تانزانیا

 

در این کشور همچنین بسیاری از کودکان علاقه زیادی به روزه گرفتن دارند و گاهی از ۷ یا ۸ سالگی روزه گرفتن را آغاز می‌کنند. در مکتب‌خانه‌ها نیز کودکانی که روزه می‌گیرند چند ساعتی زودتر تعطیل می‌شوند و به طور کلی تعالیم آن‌ها، کودکان را به گرفتن روزه ترغیب می‌کند.

در خصوص غذاهای مورد استفاده در ماه مبارک رمضان در کشور تانزانیا نیز باید گفت که غذاهایی که در این ماه طبخ می‌شود معمولا در ماه‌های دیگر سال پخته نمی‌شود. در این کشور در وعده سحری اغلب برنج و در وعده افطاری سیب‌ زمینی، لوبیا و ماکارونی مصرف می‌شود؛ هم‌چنین شیرینی‌های مخصوص این ماه نیز از جمله خوراکی‌هایی است که در دیگر ماه‌های سال طبخ نمی‌شود و این شیرینی‌ها اغلب به دلیل مقوی بودن در این ماه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله اعمال مستحبی که روزه‌داران تانزانیا در ماه رمضان معتقد به انجام آن هستند باز کردن روزه بلافاصله بعد از اذان و قبل از اقامه نماز است. به همین دلیل برخی افراد شیرینی‌هایی را به مسجد می‌آورند تا روزه خود را قبل از نماز باز کنند، هم‌چنین گاهی اوقات نیز قهوه‌فروش‌ها در مساجد مشغول قهوه‌فروشی می‌شوند. به این ترتیب مردم پس از نماز مغرب افطاری مفصل و کاملی می‌خورند و بعد از آن نماز عشاء خوانده و به عبادت می‌پردازند.

ماه رمضان در تانزانیا

 

همانطور که ماه رمضان در زندگی روزمره مردم تانزانیا تغییراتی ایجاد می‌کند، فضای رادیو و تلویزین این کشور را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، به طوری که در سیما آثار و مظاهر اسلامی در این ایام بیشتر نمایش داده می‌شود و در رادیو نیز بعد از اذان صبح، ظهر و شب، قرآن قرائت و سپس ترجمه و تفسیر آن نیز پخش می‌شود.

در این ایام اما برگزاری جلسات تفسیر قرآن از مهم‌ترین آدابی است که در ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار می‌گیرد، به طوری که جلسات تفسیر قرآن معمولاً در مساجد و بعد از نماز عصر برگزار می‌شود. بسیاری از افراد فاصله زمانی میان نماز جماعت عصر تا اذان مغرب را در این جلسات سپری می‌کنند و از تفسیر آیات قرآن بهره‌مند می‌شوند.

در خصوص برنامه‌های شب‌های قدر در تانزانیا باید گفت که عقاید و آداب مسلمانان سنی‌مذهب کشور تانزانیا درخصوص شب‌های قدر، تفاوت‌هایی با شیعیان دارد. برخی افراد بر این باورند که ده شب آخر ماه رمضان به سبب تأکیدی که بر آن‌ها شده است، شب‌های قدر هستند و به همین دلیل این شب‌ها را به شب زنده‌داری و عبادت می‌پردازند.

برخی دیگر از مردم اما می‌گویند شب قدر به طور قطعی در ده شب آخر ماه مبارک رمضان نبوده و لذا از آغاز تا پایان ماه مبارک رمضان را به شب زنده‌داری می‌پردازند تا شب قدر را درک کنند. اغلب مردم این کشور اعتقاد دارند که هرکس شب قدر را درک کند، هر دعا و تقاضایی از خدا داشته باشد مستجاب ومطمئن هستند هر کس هر مشکلی داشته باشد در شب قدر دعای او اجابت خواهد شد.

از رسم‌های عید فطر که حتما در کشور تانزانیا اجرایی می‌شود خرید لباس عید برای کودکان است. در این ایام به طور معمول دخترها پاهایشان را حنا می‌بندند و پسرها نیز برای کوتاه کردن مو به آرایشگاه‌ها می‏روند.

زمان اعلام عید، مردم صبحانه عید را آماده و در روز اول ماه شوال نماز عید فطر را ادا می‌کنند و سپس به خوردن صبحانه می‌پردازند. بچه‌ها لباس‌های نو خود را پوشیده و به دید و بازدید اقوام می‌روند و عیدی دریافت می‌کنند. عید فطر مهم‌ترین عید در این کشور شناخته شده و چهار روز تعطیلی رسمی اعلام می‌شود.

البته امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری بیشتری که در برخی از کشورها اتفاق افتاده است اجرای برخی از مراسم‌های ایام رمضان در کشور تانزانیا مانند کشورهای مسلمان دیگر با محدودیت همراه شده است و مردم به واسطه این بیماری به شیوه‌های دیگری به استقبال از رمضان رفته‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ماه رمضان در اندونزی‌ پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان

برگزاری سنت‌های ماه رمضان در سایه کرونا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *