آذربایجان شرقی

آشنایی با جاذبه‌های شهرستانی در آذربایجان شرقی/ میانج نام قدیم کجا بود؟

یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی در گذشته با نام میانج شناخته می‌شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور ایران به واسطه تمدن غنی شکل گرفته در آن، شاهد شکل‌گیری و تخریب شهر‌ها و شهرستان‌های زیادی بوده است. در این میان اما برخی از شهرستان‌ها و شهر‌های تاریخی از پس روزگاران سربلند درآمده و همچنان پایدار هستند.

یکی از این شهرستان‌ها با نام شهرستان میانه شناخته می‌شود. شهرستان میانه یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. این شهرستان که بنابرآنچه در روایات تاریخی آمده، در گذشته با نام میانا شناخته می‌شد، ده‌ها سال قبل از میلاد مسیح شکل گرفته است. از نام‌های قدیمی دیگر شهرستان میانه می‌توان به میانج اشاره کرد. برخی از کارشناسان تصور می‌کنند که میانه با نام میانج شناخته می‌شد، زیرا پیش از میلاد مسیح در خط مرزی دو سرزمین ماد و پارت قرار گرفته بود. این شهرستان هم‌اکنون در وسط مراغه و تبریز قرار دارد.

میانج نام تاریخی کجاست؟

شایان ذکر است، شهرستان میانه از ۳ بخش با نام‌های بخش مرکزی شهرستان میانه، کاغذکنان و کندوان، ۵ شهر و ۴۰۳ آبادی تشکیل شده است. شهر‌های شهرستان میانه با نام‌های میانه، ترکمانچای، آچاچی، تَرک و آقکند شناخته می‌شوند.

شهرستان میانه آثار تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است که از آن میان می‌توان به قلعه دختر اشاره کرد. قلعه دختر در دو کیلومتری پل دختر قرار گرفته است. پل دختر در ابتدای راه میانه به زنجان روی رودخانه قزل اوزن ساخته شده است. برخی از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند که پایه‌های این پل تاریخی در دوره ساسانیان ساخته شده است، اما با توجه به شیوه معماری به کار گرفته شده در ساخت پل به نظر می‌رسد که پل دختر در قرن هشتم هجری ساخته شده باشد. عده‌ای تصور می‌کنند که این پل به دست دختری از شاهزادگان ساخته شده و به همین دلیل با نام پل دختر شناخته می‌شود، اما گروهی از باستان‌شناسان معتقدند نام دختر روی این پل گذاشته شده است تا یکی از فرشتگان آیین زرتشت که با نام ایزدبانوی ناهید شناخته می‌شد از آن نگهداری کند. ایزدبانوی ناهید در دین زرتشت، خدای آب و باران و فراوانی است.

میانج نام تاریخی کجاست؟

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان میانه، مسجد سنگی تَرک است. این مسجد بنا بر آنچه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشخیص داده‌اند، در دوره ایلخانی ساخته شده است. مسجد سنگی تَرک در تاریخ ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۴۸ به ثبت ملی رسید.

گفتنی است از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهرستان میانه می‌توان به منطقه باستانی کاغذکنان، پل پردلیس، قلعه سنگی، آبشار بلوکان، پل شهر چای، بارگاه امامزاده اسماعیل و کاروانسرای جمال‌آباد اشاره کرد.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *