فرودگاه-خوی

آشنایی با فرودگاه خوی

فرودگاه خوی، دومین فرودگاه استان آذربایجان غربی است که در شهر خوی قرار دارد.

فرودگاه خوی

فرودگاه خوی که آغاز عملیات اجرایی آن از سال ۷۲ شروع شده بود با فرود هواپیمای حامل مهندس احمد خرم، وزیر راه و ترابری دولت وقت در سال۸۳ افتتاح شد.

این فرودگاه با توجه بهنزدیکی به کشور ترکیه و شهر وان و داشتن گذرگاه مرزی (رازی) خوی به عنوان مهم‌ترین دروازه توسعه شمال استان آذربایجان غربی در جابه‌جایی هوایی مسافر، توریست، بازرگانان، هنرمندان، اساتید دانشگاهی، دانشجویان، مهندسان و صنعتگران و… به عنوان یکی از فرودگاه‌های مهم کشور نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند.

فرودگاه خوی دارای ۲ باند پروازی به شماره‌های ۱۵ و ۳۳ و طول باند ۲۸۵۰ متر و عرض ۴۵ متر و همچنین ۱۵۰۰۰ متر مربع مساحت اپرون(پارکینگ وسایل پرنده) پذیرای توقف سه فروند هواپیمای توپولف، فوکر۱۰۰، فوکر۵۰، بوئینگ۷۳۷، بی‌ای‌ئی ۱۴۶، سوخو سوپرجت ۱۰۰ می‌باشد.

ارتفاع برج مراقبت فرودگاه ۴۱ متر و همچنین مساحت ساختمان‌های احداث شده شامل سالن اصلی ترمینال، سالن ورودی، سالن خروجی، سالن تشریفات، ساختمان عملیات و ساختمان‌های اداری و برج مراقبت پرواز بالغ بر ۳۷۰۰ متر مربع است.

این فرودگاه در ارتفاع ۳۹۸۱ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

blank

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۶۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۱۰هزار و ۳۷۲ نفر مسافر و ۷۶هزار و ۵۲۸ کیلوگرم بار از طریق آن جابه جا شدند.

روحانی  اولین رئیس جمهور کشور بود که در ۲۸ آبان سال ۱۳۹۷ و هیات همراه با سه فروند هواپیمای آرجی شرکت ماهان وارد فرودگاه خوی شد.

پروازهای این فرودگاه تهران به خوی و بالعکس بوده و برنامه‌ آینده این فرودگاه شامل: راه اندازی پرواز (خوی – مشهد)، (خوی – شهر وان ترکیه)، (خوی – نجف و کربلا) و بالعکس و همچنین پروازهای تور گردشگری است.

خوی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر استان آذربایجان‌غربی بعد از ارومیه محسوب می‌شود و دومین شهرستان پرجمعیت استان آذربایجان‌غربی است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای آذربایجانی ایران به‌شمار می‌رود.

در قدیم نیز خوی به‌دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و جاده تجارتی شرق و غرب، مورد بازدید بسیاری از جهان‌گردان و ایران‌شناسان واقع شده‌است. بعد از گسترش امپراتوری سلجوقیان به آناتولی و غرب، این شهر به دلیل موقعیت ویژه آن و قرار گرفتن در سر راه اصلی شرق به غرب، اهمیت و رونق علمی، فرهنگی، اقتصادی بسیار یافت.

جاده ابریشم در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی خوی در جاده چالدران بالاتر از قوردیک‌قفه‌سی رد می‌شد که در زبان محلی به جاده ابریشم «دوه اوچان» (محل پرواز کردن شتر) می‌گفتند؛ چرا که به‌دلیل سرازیری شدید این جاده شتران با مال‌التجاره با سرعت زیاد می‌رفتند چنان ‌که گویی پرواز می‌کردند.

فرودگاه خوی همچنین می‌تواند پذیرای پروازهای آمبولانس هوایی توسط هواپیماهای Falcon۲۰ و AN۷۴ باشد و بیماران می‌توانند توسط پروازهای آمبولانس هوایی به‌صورت مستقیم از شهر خوی به تهران یا شهرهای دیگر منتقل شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *