موزه‌های دوبی

آشنایی با موزه‌های دوبی؛ از پارک قرآن تا موزه عطر و قهوه

در دوبی موزه‌های بسیاری وجود دارد، از موزه اولین‌های جهان گرفته تا موزۀ سنگهای قیمتی. در این برنامه با برخی از این موزه‌ها آشنا می‌شویم.

پارک قرآن

پارک قرآن از جذابیت‌های جدید دبی است که در محیطی به بزرگی ۶۰ زمین راگبی ساخته شده است. هدف از ساخت پارک قرآن این است که بازدیدکنندگان هم از حضور در محیطی سبز و خرم لذت ببرند و هم بتوانند درک بهتری از باورهای اسلامی به دست آورند.

در داخل این پارک، گلخانه‌های بزرگی ساخته شده که درون آنها می‌توان انواع درختها و گیاهان دارویی را که در قرآن به آنها اشاره شده، یافت. از درخت انار گرفته تا زیتون و انجیر و سیر.

یکی دیگر از بخش‌های دیدنی این پارک، غار معجزات است. در این غار، هفت معجزه‌ای که قرآن دربارۀ آن‌ها سخن می‌گوید، روی دیوارها نوشته و به تصویر کشیده شده است.

عثمان، از بازدید کنندگان این پارک می‌گوید: «این غار فوق‌العاده بود. چیزهای زیادی دربارۀ معجزات قرآن یاد گرفتیم. خیلی خوب است که تنها درباره آن حرف زده نمی‌شود بلکه این معجزات را به تصویر هم کشیده‌اند.»

انوار، دیگر بازدید کنندۀ این مکان می‌گوید: «این نمونه‌ای روشن است که قرآن نازل نشده تا فقط آن را بخوانیم و به این ترتیب پاداشی بگیریم؛ بلکه می‌توان آن را در زندگی پیاده کرد.»

بازدید کننده‌ای از عربستان سعودی نیز می‌گوید: «اینجا مکانی زیبا و تجربه‌ای جالب برای کودکان است. کودکان می‌توانند چیزهای زیادی دربارۀ قرآن بیاموزند.»

موزه الشندغة‎

پس از پارک قرآن، به سراغ موزه «الشندغة‎» می‌رویم که اولین موزه عطر در امارات محسوب می‌شود. می‌توان اینجا را خانه عطر امارات نامید.

این موزه محلی است برای جمع آوری، حفظ و به اشتراک گذاری میراث امارات در زمینۀ تولید عطر و مکانی است برای معرفی نقش عطر در تاریخ امارات و تاریخ منطقه.

راشد المحایری از مسئولان این موزه می‌گوید: «عطر نه تنها برای بازدیدکنندگانی که به اینجا می‌آیند مهم است بلکه برای نسل‌های جدید ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. خیلی از جوانان امروز امارات دیگر مانند پیشینیانمان در بخش‌هایی مثل تولید عطر یا غواصی مروارید فعالیت نمی‌کنند بنابراین برای آنها مهم است تا دربارۀ زندگی نسل‌های گذشتۀ دوبی اطلاعات کسب کنند. دوبی تاریخ بسیار غنی دارد و باید درباره این تاریخ صحبت کرد.»

یکی از چیزهایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده، یک قطعه ۲۸ کیلوگرمی از عود است. چوب عود که از مواد اصلی تولید عطرهای عربی است، حاصل ترشحات عطرآگین درخت آکیلاریا (aquilaria) است.

موزه قهوه

علاوه بر عطر، یکی دیگر از چیزهایی که در سنت عرب و در میان ساکنان بومی امارات از اهمیت بالایی برخوردار است، قهوه است. برای نوشیدن قهوه عربی، باید به محله تاریخی «الفهيدی» رفت.

موزه قهوه، جایی دلپذیر در هوای گرم دوبی است. جایی که مجموعه‌ای از آثار هنری و باستانی، کتاب‌ها و حتی سوغاتی‌هایی با موضوع قهوه جمع آوری شده‌اند. در این موزه، هم قهوه جوش‌های عتیقۀ عربی که «دلة» نامیده می‌شود را می‌توان دید و هم فنجان قهوه بزرگداشت عروسی چارلز، شاهزاده بریتانیا و پرنسس دایانا در سال ۱۹۸۱ میلادی.

این موزه در واقع پروژه‌ای است که مالکِ آن خالد المولا، آن را به دلیل علاقه وافرش دایر کرده است.

خالد المولا می‌گوید: «قهوه دومین کالای مهم پس از نفت و دومین نوشیدنی پر طرفدار پس از آب است. ما روز را با قهوه آغاز می‌کنیم و به این ترتیب قهوه بخشی از زندگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ماست.»

او می‌افزاید: «هر زمان که ظرف “دلة” عربی را در جایی دیدید، به این معنی است که هر کسی آن را ارائه کرده، دوست داشته است که بخوبی از میهمانانش استقبال کند. این شیوۀ میهمان نوازی عربی صدها سال قدمت دارد و امروز حتی می‌توانید آن را در هتل‌های پنج ستاره یا در ادارات دولتی ببینید. حتی از ظرف “دلة” در جریان نشستهای شورای همکاری خلیج فارس نیز استفاده می‌شود که به این معنی است که کشور میزبان می‌خواهد به میهمانانش خوش‌آمد بگوید.»

در اینجا شیوه سرو قهوه نیز متفاوت است. «دلة» یا ظرف قهوه را باید در دست چپ گرفت و قهوه را باید قبل از همه برای مهمترین فرد مجلس سرو کرد. فنجان را نیز باید در دست راست نگه داشت و پس از نوشیدن قهوه، فنجان را به سمت چپ و راست تکان داد که به این معنی است که دیگر قصد نوشیدن قهوۀ بیشتری ندارید.

در طبقۀ بالای این موزه، فضایی برای نوشیدن قهوه وجود دارد. در اینجا می‌توانید برای ادامه دادن به ماجراجویی‌هایتان در دوبی، انرژی کافی به دست آورید.

موزه آینده

قرار است تا یکسال دیگر در شهر دوبی «موزه آینده» نیز دایر شود. ساختمان این موزه با الهام از اصول فنگ‌شویی ساخته شده و قرار است بازدیدکنندگان در این مکان با آخرین فناوری‌هایی که انقلابی در زمین محسوب می‌شوند، آشنا شوند.

منبع:یورو نیوز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *