بازار زنجان

آغاز مرمت سه راسته بازار تاریخی زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، از شروع عملیات مرمت سه راسته اصلی مجموعه بازار تاریخی زنجان خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند گفتت: بازار تاریخی زنجان در قلب بافت قدیمی زنجان بوده و سراها یکی از مهم‌ترین عناصر کالبدی بازار است که از نظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره مورد توجه این اداره‌کل بوده است.

وی ادامه داد: امسال با پیگیری این اداره‌کل، طی بررسی‌های کارشناسانه برای مرمت اضطراری سه راسته آسیب‌دیده، راسته علی قلی، راسته صباغ‌ها و راسته اصلی این بازار اعتبار لازم تامین و مرمت آن‌ها آغاز شد.

این مسئول افزود: در اقدام‌های مرمتی چون بدنه‌سازی، سبک‌سازی و بندکشی، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، ساماندهی تاسیسات برقی، استحکام‌بخشی، عایق‌کاری و اجرای کانال‌های نای‌کش انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان تصریح کرد: این عملیات مرمت بر اساس سرفصل‌های مرمتی تعریف شده، اقدامات استحکام‌بخشی پایه‌ها و دیوارها، ساماندهی کف محوطه‌ها، ترمیم گنبدهای فرو ریخته و دیگر اقدامات مرمتی اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، از مرمت این اثر فاخر تاریخی خبر داد و خاطرنشان کرد: بازار زنجان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده در ایران است.

گفتنی است، بازار زنجان هشت راسته مختلف شامل راسته زرگرها، بزازها، کفاش‌ها، سراج‌ها و … دارد. پنج مسجد مختلف و دو کاروانسرای مهم «حاج علی قلی» و «حاج کربلایی علی» را در خود جای داده است. برای ورود به این بازار  ۵۶ راه اصلی و فرعی را در پیشرو دارید و می‌توانید خرید خود را از بین ۹۴۰ مغازه مختلف انجام دهید. این بازار دو بخش بالا و پایین دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:عمارت دارايي در بافت تاريخي زنجان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *