آغوش باز میقان برای میزبانی از پرندگان مهاجر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از آمادگی کامل تالاب میقان اراک جهت میزبانی از پرندگان مهاجر خبر داد.

رضا میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن فصل مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت عرض‌های جنوبی از جمله تالاب میقان اراک، گفت: هر سال با سرد شدن هوا پرندگان به سمت عرض‌های جنوبی از جمله ایران مهاجرت می‌کنند که یکی از مقاصد اصلی این پرندگان تالاب میقان اراک است.

وی با اشاره به اینکه هنوز سرمای هوا به حدی نرسیده است که پرندگان وارد تالاب شوند، افزود: تاکنون موردی از ورود گونه‌های مهاجر به تالاب گزارش نشده، اما آمادگی کامل برای میزبانی فراهم شده است.

میرزایی با بیان اینکه این مهاجرت‌ها هر ساله از مهرماه آغاز می‌شود گفت: در این راستا اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز بیماری‌ها تدارک دیده شده و تجهیزات مورد نیاز تهیه شده و نیروهای یگان حفاظت نیز آماده‌اند، همچنین جوامع محلی به عنوان همکاران محیط زیست و تیم های عملیاتی جهت مواجهه با خطرات احتمالی آموزش دیده و آمادگی دارند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری پرندگان مهاجر در کشور گزارش و ثبت نشده است، اما در این راستا دو دوره آموزشی ویژه جوامع محلی جهت مواجهه با بیماری های حیات وحش و حفاظت از تالاب نیز برگزار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: به منظور توسعه گردشگری منطقه و پرنده‌نگری، برج پرنده‌نگری در منطقه قرار دارد که البته برای اصلاح و رفع نواقص آن باید اعتبارات لازم باید(عموما از محل منابع ملی) تامین شود.

به گزارش ایسنا، تالاب میقان اراک بواسطه بارندگی‌های فروردین ماه به آبگیری کامل در حد ۱۱۰ میلیون مترمکعب رسید که این امر شرایط مطلوبی را برای منطقه رقم زد، اما به گفته محمود قدبیگی معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی، در حال حاضر با توجه به گذر تابستان و تبخیر بخشی از این منابع آبی هنوز برآوردی از میزان آبگیری تالاب در آستانه فصل مهاجرت پرندگان نشده و برای برآورد آمار دقیق باید بازدیدی از منطقه صورت گیرد.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *