بندر بریس

آوای دل‌انگیز مرغان دریایی در ساحل بریس

آبادی بریس که اخیرا به بندر صیادی تبدیل شده، در ساحل شمالی دریای عمان در دهانه خلیج کوچکی در نزدیکی چابهار واقع شده است. ارتفاع بریس از سطح دریا ۱۰ متر و حداقل عمق آب در خور ۴ متر است. به لحاظ آخرین تقسیمات کشوری، بریس در دهستان نگور از بخش دشتیاری شهرستان چابهار واقع شده و فاصله آن از مرکز بخش «نگور» ۴۴ کیلومتر است. روستای بریس روستایی نوساز است که اهالی آن از سال ۶۰ به بعد، از محل بریس قدیم به آنجا مهاجرت کردند و به دلیل موقعیت استراتژیک بریس و قرار گرفتن در ساحل دریای عمان و داشتن بندر صیادی و اسکله، مردم بیشتر روستاهای اطراف به بریس نقل مکان کرده‌اند.

بندر بریس عمدتا روی تشکیلات لایه‌های ماسه‌سنگی متراکم تا نیمه‌متراکم صدف‌دار دوران سوم زمین‌شناسی قرار گرفته که بیرون‌زدگی‌های آن در محدوده سطوح صخره‌ایی مشرف به ساحل جنوبی قابل رویت است. میزان بارندگی در بریس بسیار کم است و در صورت بارندگی تالاب عظیمی در حد فاصل کوه‌های مشرف به بریس و نوار ساحلی شکل می‌گیرد که یکی از زیباترین جلوه‌های مناظر طبیعی را به‌وجود می‌آورد و می‌تواند در جذب توریست نقش بسزایی ایفا کند.

در امتداد ساحل دریای عمان، قبل از رسیدن به بندر بریس فعلی، به چند خانه متروکه برخورد می‌کنیم. آنجا نیز روزگاری مامن صیادان و بومیان بریس بوده است. حدود صد سال پیش بریس دارای ۳۵ باب خانه و قریب به ۳۰ شناور بوده است. در اینجا نیز مسجد مانند هر روستای دیگری جزو اولین بناهای قوم بلوچ است. قسمت عمده بلوچ‌های بریس را «میدها» تشکیل می‌دهند. میدها ماهی‌گیران و لنج‌داران و ملوانانی هستند که از وضع مالی نسبتا خوبی برخوردارند.

در بندر بریس همیشه صیادی حرف اول و آخر مردم بوده و هست. در بریس صید و صیادی با همت و تلاش‌های بی‌وقفه مردمانش رواج دارد. تماشای قایق‌ها و لنج‌های صیادی برگشته از دریا و صدای شرشر آب دریا در کنار آوای دل‌انگیز و قهقه مرغان دریایی، نظاره صیادان پرتلاش و زحمتکش برای گردشگران لذت‌بخش است. بریس بندری است که صیادانش با ساحل و امواج کوچک و بزرگ و آفتاب سوزان دوستی دیرینه و جدایی‌ناپذیری دارند و تیره‌شدن رنگ پوست و زبری پوست دستان آنها، گواه این موضوع است.

با شروع توفان‌های استوایی که از حدود ۱۵خردادماه آغاز و تا آخر مرداد ادامه می‌یابد، شناورهای کوچک از رفتن به دریا پرهیز می‌کنند یا خط سیر خود را به سمت جاسک و تنگه‌هرمز تغییر می‌دهند. عمده ماهیان دریای عمان را ماهی حلوای سفید و سیاه، سنگ‌سر قباد، هوور، شیر، شوریده و سرخو تشکیل می‌دهند.

از مهم‌ترین قابلیت‌های خدادادی بریس، مناظر بدیع و اسکله منحصربه‌فرد آن است که می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگران فرهنگ و طبیعت و گسترش اکوتوریسم و اگروتوریسم (گردشگری روستاهای شگفت) داشته باشد که البته این امر مهم منوط به تزریق امکانات و بها دادن به تحقیقات و استفاده از کارشناسان خبره این کار است.

بندر بریس با سواحلی آرام و بی‌نظیر ساحلش همیشه آرام است. تماشای ساحل آرام و صدای برخورد موج بر صخره‌های محکم و استوار آن‌قدر زیباست که ساعت‌ها هر‌کس را مات و مبهوت می‌کند. قدم‌زدن در ساحل طلایی در وقت غروب دل‌انگیز، هم فال است و هم تماشا. بندر بریس با مناظری بکر و خدادادی منتظر نظاره چشمان هرکسی است که عاشق دریا، سواحل و موج‌های بی‌قرار است.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *