سنقر

اتمام مرمت اضطراری بقعه مالک سنقر

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سنقروکلیایی از اتمام مرمت اضطراری بقعه مالک این شهرستان خبر داد.

داریوش فرمانی با اشاره به اهمیت تاریخی و گردشگری بقعه مالک سنقر، اظهارکرد:  از حدود دو سال پیش بود که باتوجه به قدمت و آسیب دیدگی بخش هایی از این بنا، مرمت و نوسازی آن را پس از ۴۰ سال در دستور کار قرار دادیم.

وی تصریح کرد: طی این مدت با اختصاص اعتبارات لازم پروژه های مرمتی و نوسازی مختلفی را روی این بنا اجرا کردیم که آخرین مرحله آن از حدود یک ماه پیش آغاز شد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سنقر افزود: از آنجایی که گنبد این بنا طی سالهای گذشته به  مرور دچار آسیب شده بود، هنگام بارندگی ها آب از طریق گنبد به داخل بنا و دیواره ها نفوذ پیدا می کرد و باعث نم زدگی آنها می شد.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس، مرمت گنبد و رفع نم زدگی از دیواره های بنا را اجرایی کردیم و در کنار آن ناودان های سنگی شکسته شده نیز مرمت شد.

فرمانی اعلام کرد: از دیگر اقداماتی که در این مدت انجام  دادیم، ساخت درب فلزی برای بقعه و سردابه بود که در گذشته دچار آسیب دیدگی شده بود.

رئیس میراث فرهنگی سنقر گفت: با مجموعه اقدامات مرمتی که طی دوسال گذشته در این مجموعه انجام داده ایم، اکنون مرمت اضطراری این بنا به پایان رسیده است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم محوطه سازی و ساماندهی اطراف این بنا گفت: در سالهای گذشته بخشی از محوطه سازی و ساماندهی محوطه اطراف بنا انجام گرفته و قرار بود که  طرح گردشگری متناسب با شان اثر تاریخی اجرا شود، اما تاکنون به دلیل کمبود اعتبار انجام نشده است.

فرمانی افزود: متاسفانه طی هشت سال گذشته هیچگونه اعتباری از سوی شهرستان برای محوطه سازی و ساماندهی محوطه اطراف این بنا اختصاص پیدا نکرده است.

وی در پایان گفت: در شهرستان سنقر حدود ۳۰۰ اثر تاریخی داریم که بنای بقعه مالک و امامزاده احمد تنها بناهای یادمانی در بین آنهاست.

بنای تاریخی بقعه مالک در فاصله یک کیلومتری شهر سنقر و بر روی تپه ای واقع شده است. عده ای از باستان شناسان این بنا را یادگاری از دوران سلجوقی و عده ای دیگر مربوط به دوره ایلخانی می دانند.

به نظر می رسد این بنای تاریخی یادمان سنقر نامی بوده که گویا حاکم منطقه بوده و بعد از مرگ و دفنش، مردم منطقه برای او بقعه ای ساخته اند که اکنون در نظر مردم شهرستان سنقر دارای احترام است.

آنطور که اسناد تاریخی می  گویند، سال ۱۳۴۶ حین پاکسازی سردابه این بقعه تعداد ۲۵ تابوت چوبی کشف می شود که روی هم قرار داشتند. از داخل این تابوت ها اجسادی کشف شد که همگی به شیوه اسلامی دفن شده بودند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *