محله فهادان یزد-بوم گردی‌ یزد

احیای گردشگری جامعه‌محور با تپیدن نبض بوم گردی‌ یزد

در حالی که بوم گردی‌ها در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌‎برند، اعطای گواهینامه اقامت ایمن و مسئولانه کشور به اولین بوم گردی استان یزد گام بلندی در اطمینان بخشی برای رونق گردشگری هوشمند و مسئولانه در کشورمان خواهد بود.

ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی‌ به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم و نوپا در سال‌های اخیر موجب تحول چشمگیری در صنعت گردشگری کشورمان شده و باب جدیدی را به روی صنعت گردشگری کشور با توسعه گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی گشوده است.

البته در یک سال اخیر این بخش از گردشگری همانند سایر زیرساخت‌های گردشگری از ناحیه شیوع بیماری کرونا متحمل خسارات قابل توجهی شده و این اقامتگاه‌ها نیز با توجه به احتمال به خطر افتادن سلامتی مردم تعطیل شده‌اند، ولی در همین روزهای اوج رکود بی‌سابقه صنعت گردشگری، کهن دیار یزد به عنوان مقصد گردشگری ایمن کشور معرفی شده و در همین راستا نیز اولین «گواهی اقامت ایمن و مسئولانه» در کشور به یک اقامتگاه بومگردی‌ در این استان اعطاء شد تا اولین گام هوشمندسازی گردشگری و سفر کشور با آغاز اطمینان‌بخشی به گردشگران در یزد برداشته شود.

«سمانه مهدی‌زاده» مدیر این اقامتگاه بوم گردی در استان یزد که اولین گواهینامه اقامت ایمن و مسئولانه در کشور را از آن خود کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: کرونا همه بخش‌ها و مشاغل خصوصاً صنایع وابسته به گردشگری را دچار آسیب کرده و اقامتگاه‌های بومگردی نیز از این حوزه مستنثنی نبودند.

وی با بیان این که همه‌ی ارتزاق و درآمد خانواده‌اش از همین مسیر گردشگری تامین می‌شده است، ادامه می‌دهد: به دنبال تعطیلی اقامتگاه به ویژه در همان ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری با توجه به نداشتن شغل دیگری برای کسب درآمد در زندگی، تنها به انتظار نشستیم ولی هیچ گشایشی اتفاق نیفتاد.

مسئول بوم‌گردی خشت و ماه اردکان عنوان می‌کند: البته در ادامه و با تداوم یافتن بیماری به سراغ فروش اینترنتی صنایع دستی رفتیم که به منبع درآمدی برای این روزهای رکود کرونایی در خانواده‌ مان تبدیل شده است.

وی با تاکید به این که «گردشگری ایمن» مشکلات متعدد این بخش حداقل در تامین معیشت خانواده‌ها را مرتفع کرده است، متذکر می‌شود: البته به منظور ایمن‌سازی، ظرفیت پذیرش در این اقامتگاه از ۳۰ مهمان به ۱۲ مهمان تنزل یافته و به منظور رعایت دائم پروتکل‌های بهداشتی، برخی فعالیت‌ها مانند صرف صبحانه و پذیرایی برای میهمانان محدود و صرفاً در داخل اتاق انجام می‌شود یا این که با خروج مهمانان، اتاق‌های آنها ضدعفونی و به مدت دو روز مسکوت و بدون مراجعه باقی می‌ماند.

این فعال گردشگری در ادامه با اشاره به ارتباط مستقیم حدود ۶۴ شغل با صنعت گردشگری، می‌گوید: قطعاً با رونق صنعت گردشگری در مقاصد ایمن می‌توان کسب‌ و کارهای دیگر را نیز رونق بخشید.

مهدی‌زاده رونق مجدد گردشگری با ایمن‌سازی سفر را ضروری می‌خواند و اظهار می‌کند: کرونا با بیش از سه فصل تعطیلی، خسارت بسیار زیادی به همه فعالان گردشگری وارد کرده لذا گردشگری ایمن را به فال نیک می‌گیریم.

وی اقامتگاه‌های بوم گردی‌ را یکی از مهمترین مشاغل آسیب‌دیده از بحران کرونا ذکر می‌کند و با بیان این که انتخاب یزد به عنوان «مقصد ایمن گردشگری کشور» بسیار مهم و ارزشمند است، می‌گوید: مهمترین هدف این اتفاق، ایجاد اطمینان خاطر و به آرامش رسیدن گردشگران است.

اعتمادبخشی با اعطای گواهینامه اقامت ایمن

«علیرضا موذنی» عضو هیات مدیره جامعه حرفه‌ای بوم گردی‌های کشور هم در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مهمترین تاثیر اعطای گواهینامه اقامت ایمن و مسئولانه به واحدهای اقامتی، اعتمادبخشی به مردم است چرا که کرونا با ایجاد ترس و وحشت در دل مردم، مورد بی‌اعتمادی گردشگران به مقوله اقامت شده است و این گواهینامه در وهله اول منجر به اعتمادسازی می‌شود.

وی با بیان این که اعتمادسازی و برقراری جریان گردشگری منجر به رونق اقتصادی خواهد شد، اضافه می‌کند: رونق گرفتن مجدد بومگردی‌ها تنها مشکلات این بخش را مرتفع نخواهد کرد بلکه زنجیره‌ای از مشاغل و صنایع وابسته به صنعت گردشگری رونق می‌گیرند.

موذنی با تاکید بر این که رعایت پروتکل‌ها و ضوابط هم سهل و هم دشوار است، می‌گوید: البته رعایت پروتکل‌ها اقدام و فرایند آسانی است و نیاز به دستگاه و تجهیزات پیچیده و پیشرفته‌ای ندارد ولی در صورت بی‌توجهی می‌تواند دشواری‌هایی را به دنبال داشته باشد.

وی مصداق سادگی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را ضدعفونی اتاق هر مهمان پس از خروج ذکر و در این باره تصریح می‌کند: اتاق مهمانان بعد از ضدعفونی، پلمب می‌شود و میهمان و گردشگر بعدی این پلمب را می‌گشاید و همین مسئله ساده موجب اعتمادآفرینی در مراجعان خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر این که هزینه‌تراشی‌های گزاف با هدف رعایت پروتکل‌ها درست نیست، می‌گوید: بوم گردی‌ها باید برای آموزش و تجهیز خود هزینه کنند و بدانند که این هزینه پس از رونق گردشگری و خیلی زود به آنها باز می‌گردد اما نباید این هزینه‌کردها گزاف و بیش از حد باشد.

خانه‌های بهداشت ناظر شوند

موذنی بر اهمیت نظارت دوجانبه در این حوزه تاکید می‌کند و می‌گوید: علاوه بر سازمان میراث فرهنگی، خانه‌های بهداشت هر روستا می‌توانند بازدیدهای مداوم، سرزده و کارآمدی را از بوم گردی‌ها داشته باشند و با تشدید و تقویت نظارت‌ها موجب نجات این صنعت و اطمینان‌بخشی بیشتر به گردشگران شوند.

وی با بیان این که بوم گردی‌ها خصوصا بوم گردی‌های روستایی به علت سکونت خود متولیان در بوم گردی با رعایت بسیار جدی پروتکل‌های بهداشتی همراه است، تصریح می‌کند: برخلاف تصور، بوم گردی‌ها به وی‍ژه اقامتگاه‌های روستایی به همین دلیل یعنی سکونت مالکان در داخل آنها، با شدت بیشتری در خصوص سلامت مهمانان نظارت صورت می‌گیرد.

این مسئول به تعطیلی و غیرفعال بودن بیش از نیمی از بوم گردی‌های کشور در حال حاضر اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر حدود ۱۲۰ اقامتگاه دارای پروانه فعالییت هستند و پروانه فعالیت حدود ۲۵۰ اقامتگاه نیز در دست اقدام است اما به علت رکود گردشگری فعالیت این واحدها خصوصا در روستاها متوقف شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

«جانا» و «ماسک» در یزد رونمایی شد

خانه تهرانی ها در یزد

سفری به کویر کاراکال یزد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *