سبزوار-صنعت گردشگری-اجلاس جهانی TIES

ارائه دستاوردهای توسعه گردشگری ایران در اجلاس TIES

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: دستاوردها و ظرفیت‎‌های توسعه گردشگری ایران توسط انجمن علمی طبیعت‌گردی ایرن در شانزدهمین اجلاس جهانی انجمن بین‌المللی اکوتوریسم (TIES) معرفی و ارائه شد.

فرید جواهرزاده  در خصوص شانزدهمین اجلاس جهانی TIES یا انجمن بین‌المللی اکوتوریسم که در تاریخ ۵ الی ۹ مرداد ماه برگزار شده است، اظهار کرد: انجمنی تحت عنوان  اجلاس TIES یا انجمن بین‌المللی اکوتوریسم در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد. این انجمن در واقع قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین جامعه اکوتوریسم در جهان به شمار می‌رود که چیزی حدود ۱۵ هزار عضو فعال در ۲۰۰ کشور دنیا دارد.

وی اضافه کرد: انجمن بین‌المللی ‌اکوتوریسم یا همان TIES  هر ساله یک کنفرانس بین‌المللی در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌کند که امسال این کنفرانس با عنوان «اکوتوریسم و توسعه پایدار» در کشور ترکیه برگزار شد.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران ادامه داد: این گردهمایی‌ها از سال ۲۰۰۴ به صورت پیوسته اجرا می‌شود اما در سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کرونا برگزاری این گردهمایی متوقف شد. البته گفتنی است که این کنفرانس در سال ۲۰۲۱ با رعایت کامل پروتکل‌ها در شهر توکات ترکیه که مقصد اکوتوریستی این کشور به شمار می‌شود، برگزار شد.

راهکارهای متفاوت برای توسعه گردشگری در اجلاس TIES مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد

جواهرزاده به تشریح برنامه‌های این کنفرانس پرداخت و گفت: شرکت‌کنندگان این گردهمایی شامل کشورهای عضو این انجمن هستند که از اقصی نقاط جهان برای شرکت در این کنفرانس در کشور هدف گرد هم می‌آیند. شرکت‌کنندگان علاوه بر حضور در ورکشاپ‌ها، در سخنرانی‌های علمی و آموزشی، در جلساتB۲B  و نشست‌های تخصصی با دست‌اندرکاران گردشگری از نقاط مختلف دنیا به ویژه توراپراتورها، تورگردان‌ها، آژانس‌ها یا دفاتر خدمات مسافرتی حضور بهم می‌رسانند و راهکارهای متقابل چند کشور که با توسعه بخش‌های مختلف توریسم به ویزه اکوتوریسم مرتبط است را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: در کنار اجرای این برنامه‌ها اغلب چند بازدید میدانی از جاذبه‌های اکوتوریستی مقصد، سایت‌های گردشگری کشاورزی، دریایی و مباحثی از این قبیل صورت می‌گیرد. همواره تمام دوستان و همکارانی که در این نشست‌ها حضور پیدا می‌کنند علاوه بر شرکت در نشست‌های تخصصی از برنامه‌های جانبی مانند گردش در شهر، بازدید از موزه‌ها و مراکز تاریخی مرتبط با رویدادهای فرهنگی و هنری برخوردار می‌شوند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران خاطرنشان کرد: امسال انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران به نمایندگی از کشور در شانزدهمین کنفرانس گردشگری پایدار و اکوتوریسم در شهر توکات حضور پیدا کرد. تعدادی از فعالان بخش خصوصی، متخصصین و نمایندگان فعال در حوزه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی همراه با هیئت اعزامی کشور در طی ایام برگزاری گردهمایی در جلسات مختلف این کنفرانس شرکت کردند.

جواهرزاده اضافه کرد: طبق آمار اعلام شده بیش از ۵۰۰ نماینده از ۵۶ کشور جهان که شامل ۴۰۰ شرکت خصوصی، ۲۰۰ تور اپراتور و آژانس‌ خدمات توریستی می‌شود در این اجلاس حضور داشتند.

وی عنوان کرد: توزیع بسته‌های اطلاع‌رسانی شامل پکیج‌های اهدایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بین حاضران و نمایندگان توریستی کشورهای مختلف توسط هیئت ایرانی از اتفاقات خوبی بود که در گردهمایی امسال صورت گرفت.

دستاوردهای گردشگری ایران در این اجلاس معرفی شد

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تصریح کرد: موارد معرفی شده شامل جاذبه‌های گردشگری با تاکید بر اکوتوریسم ترجمه شده به زبان‌های روسی، ترکی و انگلیسی و زبان‌های مختلف بود که به نمایش گذاشته شد و به هیئت‌های حاضر در این اجلاس اهدا شد. علاوه بر آن یک سخنرانی ویژه توسط نماینده ایران در این اجلاس به شکل تشریحی و کامل انجام شد که دستاوردهای حوزه اکوتوریسم و طبیعت‌گردی و جاذبه‌های گردشگری ایران را برای حاضرین تشریح کرده و به معرفی ظرفیت‌های توسعه گردشگری ایران برای شرکت‌های خارجی حاضر در اجلاس پرداخته است.

جواهرزاده اظهار کرد: در کنار موارد گفته شده اعضای انجمن و تعدادی از همکاران ما ضمن بازدید از جاذبه‌های گردشگری در جلسه‌های B۲B یا همان ملاقات دو طرفه با نمایندگان کشورهای مختلف حاضر شدند و در مورد نحوه فعالیت‌ها، توسعه همکاری‌های بین‌المللی بین گردشگری جمهوری اسلامی ایران با همتایان خود در کشورهای مختلف به گفت‌وگو نشستند. نکته دیگر حضور بیش از ۳۰ سفیر از کشورهای مختلف جهان در این کنفرانس بود که تعدادی از آن‌ها به سخنرانی و معرفی جاذبه‌های گردگری کشور خود پرداختند.

تبلیغات منفی علیه ایران یکی از آفات توسعه گردشگری است

وی تبلیغات منفی علیه کشور در سایر نقاط جهان را یکی از آفات توسعه گردشگری دانست و تشریح کرد: برخی از کشورها سعی می‌کنند تصویری غیر واقعی از ایران را به نمایش بگذارند، در نهایت حضور در این کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند به ارائه یک تصویر مناسب و موجه از ایران و بیان واقعیت‌هایی از زیبایی و توانمندی کشور منجر شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران ابراز کرد: یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این کنفرانس ترغیب سایر کشورها به بازدید از ایران بود. البته از دیگر دستاوردهای این کنفرانس می‌توان به کسب جایزه دکتر حسین کشیری که یکی از نمایندگان کشور در این کنفرانس بود نیز اشاره کرد.

جواهرزاده اضافه کرد: گفتنی است که در این اجلاس جوایزی در قالب جوایز سالانه انجمن جهانی اکوتوریسم در ۱۶ بخش به شرکت‌کنندگان و منتخبین اهدا شد و همان طور که گفته شد یکی از آن‌ها به نماینده انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تعلق گرفت. این جایزه در راستای انجام فعالیت‌های موثر در توسعه گردشگری پایدار بود. این برای ما بسیار ارزشمند است که در یک اجلاس و مراسم بین‌المللی نماینده ایران موفق به کسب جایزه جهانی شود.

وی تشریح کرد: پاندمی کرونا یک سال و نیم است که در تمامی کشورهای دنیا شیوع پیدا کرده و به دنبال آن حدود ۸۰ درصد فعالیت‌های گردشگری افت کرده است. همان طور که گفته شد این کنفرانس سال قبل به دلیل شیوع بیماری برگزار نشد و به تعویق افتاد اما باید گفت که در اولین رویداد پساکرونایی ایران حضوری موفق داشت و آژانس‌ها و نمایندگان بخش خصوصی ما توانستند ضمن تبادل نظر با طرف‌های خارجی، آمادگی خود را برای اجرای تورهای بین‌المللی گردشگری و هماهنگی برای ورود گردشگران طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم به ایران فراهم کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ناامنی‌ِ طرح صیانت برای گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *