استقبال گردشگران خارجی از آیین‌های عزاداری محرم یزدی‌ها

مسئول کمیته گردشگری مذهبی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به استقبال سال‌افزون گردشگران خارجی از آیین‌های عزاداری یزدی‌ها در ماه محرم، از شروع برنامه‌های این کمیته از شانزدهم شهریورماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی رجائی فرد با اشاره به آغاز برنامه‌های گردشگران مذهبی از روز ١۶ شهریور مصادف با هفتم محرم، بیان کرد: گردشگران مذهبی استان یزد علاوه بر حضور در برنامه‌های مردمی روزهای تاسوعا و عاشورا، ١٣ محرم و اربعین حسینی، در مراسم‌های سنتی شهرستان‌های مهریز، اشکذر و اردکان نیز شرکت می‌کنند.

وی اظهار کرد: هرچند در سال گذشته بنا به مناسبات سیاسی و تبلیغات منفی و نادرست ضدایرانی پیش‌بینی کاهش آمار گرادشگران خارجی در مراسم‌های مذهبی کشور و استان یزد می‌شد ولی طی سال‌های اخیر شاهد روند رو به رشد تعداد گردشگران خارجی در این برنامه‌ها هستیم.

رییس کمیته گردشگری مذهبی استان در این باره گفت: در سال ٩۵ در مجموع ۶٨٢ گردشگر از ٢٨ کشور دنیا و   در سال ٩۶ تعداد ٩١۵ نفر از ٣٣ کشور برای شرکت در مراسم‌های مذهبی به یزد آمدند که این آمار در سال گذشته با ٣٩ درصد رشد به تعداد ١٢٣۵ گردشگر از ٢٢ کشور جهان رسید.

وی تصریح کرد: قبل از هر برنامه‌ای گرشگران در کارگاه‌هایی با قیام امام حسین(ع)، واقعه عاشورا، هدف و چگونگی برگزاری مراسم‌های مذهبی یزدی‌ها آشنا شدند و با ذهنیتی از پیش تعیین شده در مراسم‌های عزاداری محرم حضور یافتند.

رجائی ‎ فرد از حضور سه گروه خاص از ترکیه، اسپانیا و فرانسه صرفاً به علت بازدید از مراسم تاسوعا و عاشورای یزد در سال گذشته نیز یاد کرد و گفت: این گردشگران سه سال متوالی با پوشش مناسب جهت احترام به جامعه‌ی محلی که از اصول گردشگری پایدار است، شرکت کردند.

وی با بیان این که این کمیته سومین سالی است که به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: کمیته گردشگری مذهبی-معنوی استان یزد برای اولین بار در کشور با هدف مقابله با تبلیغ ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی در رسانه‌های غربی، در سال ٩۵ آغاز به فعالیت کرد.

وی با اشاره به انگیزه و گرایش فرهنگی گردشگران خارجی در سفر به ایران، تصریح کرد: این گردشگران معمولاً با مطالعات قبلی درباره‌ی مذهب و فرهنگ مردم به کشوری سفر می‌کنند و در جریان سفر به کشف اطلاعات جدید درباره‌ باورهای مذهبی و آداب و رسوم فرهنگی جامعه علاقه نشان می‌دهند و این کمیته تلاش خواهد کرد تا انتقال صحیح مذهب و فرهنگ مردم ایران به گردشگران انجام گیرد.

رجائی‌فرد در پایان هم خاطرنشان کرد: گردشگران خارجی که در این مراسم‌های مذهبی شرکت می‌کنند به عنوان سفیران فرهنگی ایران به کشور خود باز می‌گردند و می‌توانند نگرش مردم کشورشان را نیز نسبت به فرهنگ و مردم ایران تغییر می‌دهند.

منبع خبر:ایسنا

blank

blank

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *