اشترمل

اشترمل _دهکده ملی منبت ایران شد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان گفت: روستای اشترمل دهکده ملی منبت ایران شد.

 اسحاق ترکاشوند، مدیر میراث فرهنگی ،  صنایع دستی و گردشگری  تویسرکان گفت: یکی از مهمترین ویژگی های برجسته و  شاخص تولیدات مبل و منبت روستای اشترمل، تولید طرح منبت گلریز است که سبب شده تویسرکان،  به عنوان شهر ملی منبت گلریز شناخته شود.

او افزود: بیش از ۷۳۰ نفر در ۵۲۰ کارگاه تولید صنایع مبل و منبت در روستای اشترمل فعالیت می کنند.

تویسرکان با داشتن کارگاه‌های متعدد تولید صنایع مبل و منبت از مهمترین قطب‌های تولیدات این هنر و صنعت در کشور شناخته می شود و اکنون روستای اشترمل نیز عنوان دهکده ملی منبت ایران را به خود اختصاص داده است.

شهرستان تویسرکان ۸ هزار هنرمند و  صنعت کار دارد که در بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کارگاه تولید صنایع مبل و منبت اشتغال دارند. تویسرکان پیش از این، دو عنوان “شهر ملی منبت گلریز” و “نشان جغرافیایی مبل و منبت” را نیز به خود اختصاص داده است.

روستا‌های اشترمل، جیجانکوه، سید شهاب و عین آباد دارای بیشترین کارگاه هستند .

منبت کاران اشترمل از نقش گل‌های ریز در طرح‌های خود استفاده می‌کنند که نوع ظرافت موجود در این طرح در سراسر کشور منحصر به فرد است و  حتی دستگاه‌هایی سی ان سی قادر به ایجاد  آن نیستند.

به نظر می‌رسد علاوه بر تجاری سازی و گسترش واحد‌های زنجیره‌ای کامل تولید تا فروش در شهرستان تویسرکان، انسجام بیشتر هنرمندان این حوزه در قالب اتحادیه‌های صنفی، استفاده از ظرفیت‌های تشکلی مانند اتاق بازرگانی و تلاش هدفمند و موثر برای تبلیغات تخصصی با هدف شناساندن تولیدات صنایع مبل و منبت تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت گلریز، می‌توانند در رونق بیش از پیش و گسترش بازار‌های فروش تولیدات این بخش نقش موثری داشته باشند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

مسجد جامع قاین _ مسجدی با دو قبله

ابیانه _روستایی تاریخی در دل کاشان

همه چیز درباره مسجد گوهرشاد مشهد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *