عتبات عالیات

اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات

رییس سازمان حج و زیارت از موافقت کلی وزارت بهداشت با ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات به صورت محدود و براساس پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و افزود: مذاکرات با عراق نیز انجام شده است و منتظر مصوبه ستاد ملی کرونا هستیم.

 به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان درباره چگونگی از سرگیری اعزام زائران به عتبات عالیات توضیح داد: جلسه‌ای با وزیر بهداشت و معاونان این وزارتخانه برگزار شد و موافقت کلی وی با اعزام زائران به صورت محدود و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی دریافت شد، اما این موضوع در مرحله بعد به موافقت کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا موکول شد که کلیات آن در این کمیته مصوب شد و منتظر مصوبه ستاد ملی کرونا هستیم. ضمن این‌که مذاکرات برای از سرگیری اعزام‌ها در کمیسیون مشترک ایران و عراق نیز صورت گرفته است.

رییس سازمان حج و زیارت در جریان سفری یک‌روزه به سیستان و بلوچستان بعد از کلنگ‌زنی ساختمان جدید مدیریت حج و زیارت این استان در نشستی با کارگزاران و دفاتر زیارتی، نمایندگی بعثه رهبری و برخی ادارات و ارگان‌های مرتبط، با اشاره به تعطیلی سفرهای زیارتی در پی شیوع کرونا، اظهار کرد: از این فرصت با هدف بهبود و ارتقای عملکردها در خدمت‌رسانی به زائران برای بازنگری فرآیندهای اجرایی سازمان استفاده کرده و با تشکیل کارگروه‌های ۲۱ گانه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخل و خارج سازمان و کارگزاران طی شش ماه تمام فرآیندهای اجرایی را بازنگری کردیم.

او افزود: سازمان حج و زیارت با توجه به بحران کرونا، دستورالعمل‌های بهداشتی سفرهای حج و عتبات عالیات را با همکاری وزارت بهداشت و هلال‌احمر تهیه کرده و در اختیار کشورهای هدف قرار داده است. در صورت فراهم شدن زمینه از سرگیری این سفرها با توجه به شرایط موجود و دستورالعمل‌های تهیه‌شده، آماده اعزام زائران هستیم.

تاریخ حج هنوز معلوم نیست

رشیدیان درباره اعزام حجاج گفت: حج تمتع سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، اما برای حج آتی هنوز تاریخ مذاکرات به هیچ یک از کشورهای اسلامی اعلام نشده است، در صورتی که در سال‌های گذشته مذاکرات در ماه ربیع‌الثانی انجام می‌گرفت.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات سازمان حج و زیارت برای تثبیت ثبت نام حجاجی که سال گذشته نام‌نویسی کردند اما با تعطیلی حج به این سفر مشرف نشدند، یادآوری کرد: توانستیم با قیمت مصوب ارز مورد نیاز این تعداد از حجاج را خریداری کنیم که این برنامه‌ریزی در جلوگیری از افزایش هزینه‌های این افراد برای حج آتی بسیار موثر بود.

او ادامه داد: با توجه به تولی‌گری حج و زیارت بر اساس قانون و ابلاغات مقام معظم رهبری، قرار است تصدی امور اجرایی را به بخش‌هایی از جمله دفاتر زیارتی واگذار کنیم. بر همین اساس، دفاتر فعال‌تر می‌توانند ظرفیت و فضای بهتری داشته باشند که به ثبت نام و جذب زائر پرداخته و بنا به خواست زائران بسته‌های مختلف زیارتی را ارائه دهند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که شرایط پدیدآمده بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دفاتر زیارتی بیشترین خسارت را به دفاتر و کارگزاران در این حوزه وارد کرده، به اقدامات صورت‌گرفته همانند اعطای تسهیلات به کارگزاران و دفاتر زیارتی اشاره کرد و افزود: با همت ستاد ملی کرونا از محل تسهیلات واحدها و بخش‌های آسیب‌دیده از کرونا، تسهیلاتی را برای دفاتر و کارگزاران زیارتی دریافت کردیم که در مرحله نخست دفاتر زیارتی ۱۶ میلیون و کارگزاران ۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند و در مرحله دوم نیز که به تازگی ابلاغ شده دفاتر زیارتی ۱۲۰ میلیون تومان و کارگزاران ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

او با اشاره به دیگر اقدامات برای کاهش هزینه‌های دفاتر زیارتی، گفت: مصوب شد تا در صورت درخواست دفاتر زیارتی فعالیت آن‌ها ۳ تا ۶ ماه تعلیق شود تا هزینه‌ای بر آنان تحمیل نشود.

رشیدیان اضافه کرد: در مصوبه‌ای مقرر شد دفاتر زیارتی متراژ محل خود را از ۴۰ متر به ۳۰ متر کاهش دهند یا این‌که دو دفتر در یک محل تجمیع شوند تا بار هزینه‌های مالی دفاتر کمتر شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

«فیش حج» را چگونه بفروشیم؟

واکسن کرونای حجاج ایرانی تامین می‌شود

“مناسک حج در حالت اضطرار” بررسی شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *