امن ترین صندلی هواپیما در سوانح هوایی دارد

 

در حال حاضر سفر هوایی در امن ترین دوران خود به سر می برد و آمار سوانح هوایی به میزان چشمگیری پایین آمده است. هواپیماهای مدرن با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی های جدید ساخته می شوند و از امنیت بالایی برخوردارند. اما ممکن است برای مسافران کنجکاو همچنان این سوال مطرح باشد که امن ترین صندلی هواپیما کدام است؟ درست است که احتمال خطر بسیار پایین آمده، اما در صورتی که خطری متوجه هواپیما باشد امن ترین صندلی هواپیما در چه قسمتی قرار دارد؟ در این مطلب می خواهیم امن ترین صندلی هواپیما را به شما معرفی کنیم که طبق آمار در تصادفات و سوانح هوایی کمتر در معرض خطر خواهد بود.

تکنولوژی های جدید و تجهیزات مدرن امنیت پرواز را بالا برده اند و آمار سوانح هوایی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. به طور مثال، در سال ۲۰۱۶ آمار تلفات سوانح هوایی در ایالات متحده صفر بود! یعنی هیچ کس در طول یک سال در سوانح هوایی فوت نکرده است. سال ۲۰۱۷، امن ترین سال سفر هوایی لقب گرفت و کارشناسان تخمین می زنند که احتمال اینکه یک مسافر در پرواز کشته شود یک در چند میلیون است. اما کسانی که هنوز نگران پرواز با هواپیما هستند شاید مشتاق باشند بدانند که امن ترین صندلی هواپیما کدام صندلی است. به گفته الیسون دوکت، سخنگوی اداره هوانوردی فدرال این صندلی به نوع تصادف هواپیما بستگی دارد:«هر تصادف هوایی در نوع خود منحصربفرد است. در سوانح هوایی ممکن است هواپیما ناگهان سقوط کند، در آب فرود بیاید یا به مانعی برخورد کند. در این صورت هیچ صندلی ای امن نیست. ما آمار مربوط به صندلی ها را جمع آوری نمی کنیم و هنوز تحقیقی در رابطه با امن ترین صندلی هواپیما انجام نداده ایم.»

اما سه منبع خوب برای این موضوع وجود دارد. این سه تحقیق در فواصل زمانی متفاوتی انجام شده اند، اما در عین ناباوری هر سه تحقیق به نتایج کاملا مشابه ای دست پیدا کرده اند. در ادامه این سه تحقیق و یافته های آن ها را مرور می کنیم:

 

تحقیق اول:تجزیه و تحلیل آمار سوانح توسط مجله پاپولار مکانیک

در سال ۲۰۰۷، مجله پاپولار مکانیک (Popular Mechanic) پروژه ای را برای یافتن پاسخ این سوال آغاز کرد. افراد این پروژه داده های ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده (NTSB) را در مورد هر تصادف هواپیمای مسافربری از سال ۱۹۷۱ که منجر به مرگ شده را بررسی و تجزیه و تحلیل کردند. با توجه به آمار کشته شده ها و محل نشستن قربانیان این سوانح، در آخر چارت صندلی های هواپیما بر اساس بیشترین امنیت استخراج شد. طبق این آمار، احتمال زنده ماندن افرادی که روی صندلی های عقب هواپیما نشسته بودند ۶۹% بود، در حالی که این آمار برای صندلی های نزدیک به بال هواپیما ۵۶% بود. حدود ۱۵ درصد صندلی های هواپیما نیز در قسمت جلوی هواپیما قرار دارند که آمار زنده ماندن مسافران این صندلی ها ۴۹% برآورد شد.

صندلی هواپیما

 

تحقیق دوم:تحلیل داده ها توسط مجله تایم

تحلیل دوم در سال ۲۰۱۵ و توسط مجله تایم (Time) انجام شد. در این تحقیق کارشناسان دادهای اداره فدرال آمریکا (FAA) در ۳۵ سال گذشته را جمع آوری کردند و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند… و به نتایج مشابه ای دست پیدا کردند! این گروه جامعه آماری خود را به ۱۷ سانحه هوایی عمده از سال ۱۹۸۵ تاکنون محدود کردند که آمار دقیق قربانیان و تلفات و نوع صندلی آن ها مشخص بود. تایم نیز متوجه شد که صندلی هایی که در یک سوم عقب هواپیما قرار گرفته بودند کمترین میزان مرگ و میر را داشته اند (۳۲ درصد). در حالی که صندلی های نزدیک دو بال هواپیما ۳۹% و صندلی ها جلو ۳۸% احتمال خطر جانی به همراه داشته اند. صندلی هایی که کنار راهرو در یک سوم میانی هواپیما قرار داشتند با میزان تلفات ۴۴% کمترین امنیت را داشتند. محققان مجله تایم خاطرنشان کرده اند که البته شرایط خاص هر سانحه هوایی در این آمار می تواند دخیل باشد، اما در مقیاس کلی می توان این طور نتیجه گرفت که «صندلی های عقب، امن ترین صندلی های هواپیما» هستند.

تحقیق سوم:سقوط عمدی یک هواپیما!

در سال ۲۰۱۲ دانشمندان دست به تحقیق عجیبی زدند. این دانشمندان برای پیدا کردن پاسخی مشخص تر به این سوال، عمدا باعث سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در بیابان مکزیک شدند! البته نگران نباشید، این هواپیما سرنشینی نداشت و افراد داخل هواپیما قبل از سقوط با چترنجات به بیرون پریده بودند. در این هواپیما در صندلی های مختلف ماکت انسان گذاشته شده بود تا میزان آسیب و خطر مرگ را در هر قسمت بررسی کنند. این تحقیق عجیب یافته های عجیب تری را نیز نشان داد:در صورتی که هواپیما سقوط کند و دچار سانحه هوایی شود، مسافرانی که در قسمت فرست کلاس و در جلوی هواپیما می نشینند بیشتر در معرض خطر جراحات و مرگ قرار دارند. پشت بال و عقب هواپیما امن ترین صندلی هواپیما را در خود جای داده است و کسانی که در این قسمت نشسته باشند بالاترین میزان نجات یافتن را خواهند داشت. قسمت جلوی هواپیما در هنگام سقوط و برخورد با موانع (معمولا) اولین جایی است که دچار سانحه می شود، بنابراین بیشترین میزان تلفات نیز مربوط به مسافرانی است که در این قسمت نشسته باشند.

نتایج تحقیق امن ترین صندلی هواپیما

این آمار صرفا جهت پاسخ گویی به ذهن های کنجکاو است و همانطور که گفتیم امروزه امنیت پرواز بیشتر از همیشه است. وانگهی، میزان خطر و امن ترین صندلی هواپیما تا حد زیادی به نوع سانحه هوایی نیز بستگی دارد. در هر صورت در هر سانحه و حادثه ای با به کارگیری راهکارهایی می توانیم شانس زنده ماندن خود را به میزان قابل توجهی بالا ببریم. توجه به نکات ایمنی و آموزش های مهمانداران، بستن کمربند ایمنی، توجه به ردیف صندلی و فاصله آن تا درب خروجی و حفظ خونسردی در سخت ترین شرایط از جمله راهکارهایی هستند که احتمال نجات پیدا کردن در یک سانحه را افزایش می دهند.

دانشمندان در جریان آزمایشی از محل ایمن ترین صندلی های هواپیما اطلاع کامل تری به دست آوردند.

پنج سال پیش در سال ۲۰۱۲ میلادی گروهی از دانشمندان پس از انجام آزمایشات و تحقیقات گسترده بر روی ایمن ترین صندلی های هواپیما دریافتند مسافرانی که در قسمت جلویی کابین اصلی این پرنده غول پیکر خواهند نشست بیشتر از دیگران در سنواح هوایی که در جلو هوایپما رخ می دهند دچار آسیب می شوند و یا جان خود را از دست خواهند داد.

 

آنها با بررسی ساختار و شکل هواپیماهای غول پیکر دریافتند که آناتومی هواپیما به گونه ای است که از مسافران و سرنشینان اگر در بخش های انتهایی و در پست بال های هواپیما بنشینند احتمال آسیب دیدگی آنها به مراتب کمتر و شانس زنده ماندنشان در سوانح بیش از دیگران خواهد بود، زیرا قسمت جلویی هواپیما و در اصطلاح دماغه آن در بروز حوادث احتمالی بیشترین فشار و آسیب را تحمل می کند.

تحلیلگران برای یافتن ایمن ترین محل برای استفرار در هواپیما درسال ۲۰۱۲ یک بوئینک ۷۳۷ را که در بیابان های مکزیک دچار صانحه شده بود را مورد تحلیل قرار دادند و دریافتند صندلی های A7 که نزیدک به دماغه بودند به بیش از ۱۵۰ متر دورتر از محل حادثه پرتاب شده اند و در نتیجه جنانچه فردی بر روی این صندلی ها مستقر شده باشد به طور قطع جانش را از دست داده است.

اما پس از بررسی های گسترده و تحلیل های کارشناسی این گروه دریافتند با توجه به اینکه بیشترین سوانح هوایی در قسمت دماغه هواپیما رخ می دهد قسمت انتهایی این پرنده غول پیکر ایمن ترین بخش آن خواهد بود و از سویی دیگر به درب های خروج اضطراری نیز دسترسی آسان ترو سریع تری وجود دارد.

البته ذکر این نکته مهم است که تنها در صورتی قسمت انتهای هواپیما از لحاظ ایمنی به دیگر بخش های برتری دارد که سانحه هوایی از بخش جلویی و دماغه رخ دهند در غیر این صورت تقریبا میزان آسیب دیدگی سرنشینان در هنگام این حوادث با نحو دیگری یکسان خواهد بود.

 

مرتبط : بهترین روش های غلبه بر ترس از هواپیما!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *