مناره شمس تبریزی

انحراف مناره شمس تبریزی بررسی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: انحراف اثر تاریخی مناره شمس تبریزی خوی توسط کارشناسان در دست بررسی است.

جلیل جباری روز شنبه  با بیان اینکه این انحراف در چند سال اخیر رخ داده، افزود: کنترل مناره مجموعه فرهنگی و تاریخی شمس تبریزی در خوی با هدف پیشگیری از آسیب احتمالی و خطر تخریب، این بنای ارزشمند آغازشده است.

وی بیان کرد: برای کنترل و پایش و صیانت از این اثر تاریخی، کارشناسان میراث فرهنگی کشور با آغاز مطالعات ژئو تکنینک در حال بررسی راههای صیانت و نگهداری از آن هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: برای دستیابی به اهداف تعیین شده کارشناسان در حال حفر گمانه هایی در اطرف آن هستند تا با مطالعات دقیق تر تصمیمات موثر برای نگهداری ازاین اثر اتخاذ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری اذربایجان غربی اضافه کرد: مرحله دوم عملیات اجرایی مجموعه فرهنگی، تاریخی و کردشگری شمس تبریزی در یکهزار و ۳۰۰ متر مربع در حال اجراست.

وی بیان کرد: فاز اول این طرح از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری به استان آغاز شده بود که با اجرای این مرحله مجموع زیر بنای در دست ساخت آن به سه هزار و ۵۰۰ متر مربع رسید .

وی اظهار داشت: این مجموعه شامل تالاها، کالری ها، موزه و کتابخانه تخصصی شمس و فضای اداری است و مجموع اعتبارات این طرح که از محل سفر رئیس جمهور به استان تامین شده ۲۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون فقط ۳۵ میلیارد ریال از این اعتبار اختصاص یافته است که این امر موجب کندی روند ساخت آن شده است.

آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجان غربی که به اعتقاد اکثریت محل مدفن شمس تبریزی می‌باشد. و همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در مراسمی بزرگداشت این صوفی و عارف را گرامی می‌دارند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آشنايي با برج شمس تبریزی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *