اگروتوریسم حلقه مفقوده اقتصاد کشاورزی گیلان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گردشگری بر مبنای اگروتوریسم حلقه مفقوده اقتصاد کشاورزی شهرستانهای گیلان است.

به گزارش ایسنا، اگروتوریسم نوعی گردشگری است که در آن، گردشگران با خانوارهای روستایی و کشاورزان زندگی کرده و در مورد فعالیت های کشاورزی و زندگی در کشتزارها و مناطق کشاورزی خاص مطالبی را فراگرفته و در فعالیت های سنتی کشاورزی مشارکت می کنند. در مقابل، میزبانان نیز با ارائه مجموعه ای از فعالیت ها و خدمات به گردشگران، ضمن جلب رضایت و ایجاد آرامش در آنها برای خود درآمد کسب می کنند.

گیلان استانی کشاورزی است و اگروتوریسم می تواند در سرتاسر استان فراگیر شود و روستاییان می توانند انواع فعالیت های کشاورزی و تجربیات با ارزش خود را در معرض بازدید عموم قرار دهند که خود یک روشی جهت تنوع بخشیدن به عملیات کارآفرینان کشاورزی بوده و افزایش درآمد و درآمدزایی با تولید و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را به دنبال دارد.

اگروتوریسم می تواند یک مزیت رقابتی برای بعضی تولیدکنندگان در بازار امروز را به همراه داشته باشد و کشاورزان می توانند با ایجاد شرایط جهت گردشگری و تفریح گردشگران در فضای باز مزرعه و ایجاد فرصت آموزش به گردشگران علاقمند به یادگیری اصول کشاورزی به صورت عملی و کاربردی، فعالیت اقتصادی خود را گسترده تر سازند.

اگروتوریسم هر فعالیت درآمدزایی که توریست ها را با کارکردن بر روی مزرعه یا فعالیت دامداری به منظور لذت بردن و آموزش آنها و تفسیر طبیعی ،فرهنگی، تاریخی و زیست محیطی دارایی های روستا و اراضی روستایی هدایت می کند، شامل می شود.

کشاورزان نیز می توانند شرایطی را در مزرعه خود فراهم کنند تا برای گردشگران اقامت شبانه، پذیرایی با صبحانه، غذا دادن به دام های اهلی برای افراد به ویژه کودکان ،اسب سواری و تعامل مسقیم گردشگران با مزرعه و بسیاری از فعالیت های کشاورزی بوجود آید.

با نهادینه کردن و گسترش این بخش از صنعت توریسم در مناطق روستایی کشور با توجه به اینکه کشورمان دارای ظرفیت های زیادی در این خصوص است، خود رهیافتی موثر در پایدار کردن تولید و درآمد اقتصادی کشاورزان به ویژه کشاورزانی با مالکیت مزارع کوچک و به دنبال آن توسعه روستایی است.

علی درجانی رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه استان گیلان، استان کشاورزی وابسته به کشاورزی است، گفت: گردشگری بر مبنای اگروتوریسم حلقه مفقوده اقتصاد کشاورزی شهرستانهای گیلان است.

وی با بیان اینکه توسعه بخش گردشگری شهرستانهای گیلان نیز بر پایه کشاورزی است، اضافه کرد:  راه حل مناسب توسعه گردشگری در حلقه مفقوده اگروتوریسم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: شهرستانهای گیلان دارای ظرفیت های ارزشمندی در بحث اگروتوریسم دارند و بهره مندی از آنها منجر به بهبود و توسعه اقتصادی هر دو بخش می شود.

وی تصریح کرد: از وظایف مهم ما حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و زراعی است و یکی از راهکارهای مهم حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان ارتقای وضعیت اقتصادی در این بخش است و برای تحقق این امر اگروتوریسم می تواند بسیار موثر باشد.

درجانی با اشاره به اینکه کشاورزان گیلان از توسعه گردشگری در جوار خانه های خود استقبال خوبی دارند، افزود: ارتقای درآمد حاصل از توسعه گردشگری در زندگی کشاورزان موجب خواهد شد که جوانان روستایی در زادگاهشان ماندگار بمانند.

وی اظهار کرد: بهبود معیشت کشاورزان موجب جلوگیری از تغییرکاربری اراضی کشاورزی نیز می شود زیرا با افزایش درآمد، رفاه بر سفره های کشاورزان  می رود و دیگر دلیلی وجود ندارد که به فکر فروش زمینشان باشند و یا به شهرها مهاجرت کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزایش اشتغالزایی و بهبود اقتصاد کشاورزان را مهمترین دستاورد توسعه اگوتوریسم در استان دانست و گفت: گام نهادن در این مسیر به تحقق اقتصاد مقاومتی در استان  کمک شایانی می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *