کویر همت‌آباد-گردشگری در کویر-کویرگردی

ایجاد منطقه ویژه گردشگری در کویر

فرماندار بم گفت: ما بکرترین نقاط کویری را در بم داریم و به زودی نیز یک منطقه ویژه گردشگری در کویر به مساحت ۵۰۰۰ هکتار احداث خواهد شد.

“هادی شهسوارپور” درباره پیشگیری ثبت تمدن قناتی و باغشهر جهانی بم اظهار کرد: “قامت، قدمت و قنات” یکی از شعارهای ما برای ثبت قنوات باید باشد، زیرا قنات همزیستی کویر، انسان و عمران آبادانی را به وجود آورده و باعث ایجاد یک تمدن در حاشیه کویر شده است.

وی افزود: شهرستان کویری بم به پیشینه تاریخی که دارد افتخار می‌کند زیرا بزرگ ترین تمدن ها در حاشیه کویر شکل گرفته است.

شهسوارپور تصریح کرد: ارگ قدیم با تمدن ۶۰۰۰ ساله و دارستان با تمدن ۷۳۰۰ ساله در حاشیه کویر شکل گرفتند و آب این تمدن ها فقط به وسیله قنوات تامین می شد در حالی که تمدن های دیگر مانند تمدن هلیل و بین النهرین در حاشیه آب بودند.

فرماندار بم بیان کرد: باید ثبت ملی کوچه باغ های بم و بروات هم همزمان در برنامه ثبت ملی تمدن قنوات قرار گیرد و شهرستان بم با توجه به جایگاهی که در گردشگری دارد از این ظرفیت استفاده کند.

وی افزود: منظر فرهنگی بم، ارگ قدیم و دو قنات اکبرآباد و قاسم آباد بروات ثبت جهانی هستند.

شهسوارپور ادامه داد: ما بکرترین نقاط کویری را در بم داریم و به زودی نیز یک منطقه ویژه گردشگری در کویر به مساحت ۵۰۰۰ هکتار احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: شهرستان بم می تواند به یکی از خاستگاه های گردشگری در دنیا تبدیل شود چرا که پرآب ترین قنات های دنیا در این شهرستان وجود دارد.

فرماندار بم گفت: بیش از ۴۶ قنات فعال در شهرستان بم داریم که حدود ۸۵ درصد سطح زیرکشت اراضی از طریق این قنوات آبیاری می شود درحالی که در کشور این رقم حدود ۱۵ درصد است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ماهان، نوایی آهنگین در خطه کویر

مرنجاب _قلب تپنده کویرهای ایران

گنجعلی‌خان طلیعه معماری و هنر اصیل ایرانی در دل کویر کرمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *